Nextion CompText voorbeeld

algemene C code
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor nicoverduin » 27 Feb 2017, 11:28

Klopt daar moet je ook een lokaal buffertje van maken
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor Dries » 27 Feb 2017, 23:43

wat wil deze boodschap op de Serial eigenlijk zegen: recvRetCommandFinished err?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor Koepel » 27 Feb 2017, 23:55

Die zit in de Nextion library in de functie "recvRetCommandFinished" in "NexHardware.cpp".
Die lees wat het scherm terug geeft wanneer je een commando hebt verstuurd. Als er iets mis is gegaan, dan krijg je die error.

Die fout krijg ik regelmatig. Als ik bijvoorbeeld de kleuren van een flink aantal componenten wijzig. Dan is er helemaal niets mis gegaan, maar het is de library zelf die het niet correct afhandelt.

Ik heb een paar proefjes gedaan om de seriële data stromen van en naar het display te scheiden, en dan werkt alles veel lekkerder. Om dat te doen gebruik ik nog maar weinig van de library, dus echt gebruiksvriendelijk is mijn proefje niet.

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor Dries » 28 Feb 2017, 10:11

Dag Koepel,
zoals ik het begrijp is die library nog niet helemaal lekker? Dat wordt knap lastig zoeken dan voor een leek zoals ik :mrgreen: . Ach ja eerst leren kruipen en dan leren lopen..... kan je die proefjes eens laten zien of proberen uit te leggen, ik ben wel benieuwd....
bedankt Dries

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor nicoverduin » 28 Feb 2017, 10:41

Ik denk dat het nivo waarop Koepel bezig is, een andere is als die van jou. Ik zou het allemaal eerst maar eens in de vingers krijgen.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor Koepel » 28 Feb 2017, 12:22

Je kunt die foutmelding negeren. Die komt regelmatig langs, ook als je niets verkeerd doet.
In NexConfig.h de debug output uitzetten scheelt al wat:
Code: Alles selecteren
// #define DEBUG_SERIAL_ENABLE


Voor ieder commando geeft het display een antwoord terug of het goed ging of niet. Voor zover ik weet gaat het altijd goed (als je goede commando's stuurt). Die foutmelding komt alleen doordat de code van de Nextion Arduino library slecht geschreven is.

Wanneer je bijvoorbeeld een .show() van pagina 1 doet, en vervolgens nog een commando stuurt voor een component die alleen op pagina 0 staat, dan krijg je dus een antwoord dat het fout was. Daar is dat antwoord van het display voor bedoeld.

Met mijn proefje ben ik nu bij het commando "bkcmd=0". Dat zet het antwoord van het display uit voor gewone commando's. Dan is er dus ook niets om een foutmelding op te geven. Dat werkt goed. Daarvoor is het echter nodig dat de library aangepast word, zodat er geen response gelezen wordt. Dat gaat alleen goed als ik zeker weet dat de communicatie en de baudrate goed is, en dat is bij mij nog niet altijd zo (omdat ik het niet kan laten om met de baudrate te zitten prutsen ;) )

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor Dries » 28 Feb 2017, 16:25

@ Nico: Ik doe mijn best :mrgreen:
@ Koepel: Die baudrate is mijn laaste poging, anders worden het gewone knopjes die ik op een ingang ga inlezen, dit werkt ook...
Kan je mij vertellen waar ik de baudrate kan veranderen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor nicoverduin » 28 Feb 2017, 17:27

Dries schreef:@ Nico: Ik doe mijn best :mrgreen:
@ Koepel: Die baudrate is mijn laaste poging, anders worden het gewone knopjes die ik op een ingang ga inlezen, dit werkt ook...
Kan je mij vertellen waar ik de baudrate kan veranderen?

Tja als je al zo snel opgeeft...... voor die paar knopjes en een paar teksten..
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor Koepel » 28 Feb 2017, 18:18

Reageren de knoppen nog steeds langzaam ?
Wanneer de nexLoop() bij iedere loop() wordt uitgevoerd, en de rest wat lanzamer gaat met millis(), dan zou het goed moeten gaan. Wat is het probleem ?

Hoe weet je of een knop snel reageert ?
Zit je na het indrukken van een knop te wachten totdat de seconde voorbij is zodat het display wordt geupdate ?
Kun je bijvoorbeeld een piepje uit een luidspreker laten horen wanneer een knop wordt ingedrukt ? Ik heb nu piepjes bij alle knoppen.

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Nextion CompText voorbeeld

Berichtdoor Dries » 28 Feb 2017, 21:19

Op zich werkt het programma, als ik op de knoppen druk dan zie je de reactie van het knopje en dit komt ook op de Serial binnen, als ik alle waardes op de Serial laat printen komt ook alles binnen, de thermostaat functie en de dimmer werken ook. Maar er worden geen waardes weergegeven, er staat telkens "new txt". het lijkt wel of het scherm "bevroren" is behalve dan de knopjes.....

VorigeVolgende

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten