Int en Byte

algemene C code
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Int en Byte

Berichtdoor benvo » 13 Dec 2016, 17:30

Om de C code onder de knie te krijgen probeer ik zoveel mogelijk sketches van anderen te ontcijferen en te begrijpen. Daarbij kom ik een, voor mij raar fenomeen, tegen. Een int kan een 16 bits of 2 bytes waarde bevatten, heb ik gelezen. Een Byte bevat 8 bits of 1 byte waarde. (0-255). Wanneer ik sketches zie die, bijvoorbeeld, een pin declareren doet men dat vaak met int. Is dat geen verspilling? Zo'n pin krijgt een waarde die binnen het bereik van een Byte ligt dus zou je toch betere als variabele Byte gebruiken? Je bent dan maar 1 byte nodig terwijl je er bij int twee gebruikt.

Ok, misschien roep ik nu wel iets doms maar wellicht is er iemand die mij dit kan uitleggen?

Groet,
Ben.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Int en Byte

Berichtdoor nicoverduin » 13 Dec 2016, 17:55

Dat is een hele juiste constatering. Heel goed!!

Maar....
Een int kan ook 32 bits zijn (op de 32 bitters)
Vaak gebruikt men bij pin definities const int x = 3; bijv. En dan maakt het niet uit omdat het een compiler directive is. Maw het vreet geen geheugen. Wil je volledige controle kun je het beste (jezelf aanleren) om uint8_t, int8_t, uint16_t enz aanleren. Dan weet je zeker of het 1,2 of 3 bytes is ongeacht de processor.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Int en Byte

Berichtdoor benvo » 13 Dec 2016, 19:45

Je hebt gelijk, Nico, dank je wel. Ik kwam hier overigens op omdat in een leer programma (http://www.toptechboy.com/arduino-lessons/) de "onderwijzer" telkens int voor zijn (Arduino-)pinnen gebruikt. Het toeval wilde dat ik op Arduino.cc daarvoor las dat een Byte variabele maar 8 bits, één byte, nodig was. Overigens vind ik dit soort aanwijzingen, die jij me nu geeft erg belangrijk! Deze tips vind je namelijk zelden! Prima, ik weet weer wat meer!


Groet,
Ben.

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten