Ja/nee keuze.

algemene C code
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Ja/nee keuze.

Berichtdoor benvo » 08 Dec 2016, 18:47

Om later een compleet programma te kunnen maken probeer ik telkens kleine stukjes uit. Al was het alleen al om C taal onder de knie te krijgen. Daarbij zoek ik dan ook vaak naar bestaande sketches waarbij ik die tracht te lezen en te begrijpen wat er gebeurd. Een voorbeeld van wat ik hier probeer heb ik nog niet gevonden. Het gaat om een vraag waar een ja (j) of nee(n) op ingegeven zou moeten worden. Bij nee moet het programma eigenlijk niet verder gaan. Bij ja moeten volgende vragen aan de orde komen. Hieronder een probeersel wat vol zit met fouten maar het geeft een idee over mijn denkrichting:

cpp code
[code String antwoord;
String n;
String j;

void setup() {
Serial.begin(9600);


Serial.println ("Timers instellen? j/n");
while(Serial.available()==0)
{
}

antwoord=Serial.readString();

if (antwoord!=j||antwoord<>j)
{

return;
}










}


void loop() {



Serial.println ("Voer de tijd in");
while(Serial.available()==0)
{
}


}][/code]


groet,
Ben

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ja/nee keuze.

Berichtdoor nicoverduin » 08 Dec 2016, 20:06

En als het nu een hoofdletter is? Overigens bij return begint ie gewoon weer met de loop() omdat die weer vanuit main() wordt aan geroepen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Ja/nee keuze.

Berichtdoor benvo » 08 Dec 2016, 21:15

Hoofdletter of kleine letter, het werkt niet. Overigens als het antwoord géén "j" is zou hij niet verder moeten gaan. Als het antwoord wél "j" is zou de zin, "Voer de tijd in" geprint moeten worden waarvandaan het programma dan verder loopt..
Return is inderdaad geen duidelijk begrip nog. Uit de omschrijving maakte ik op dat hij dan stopt met dit programmadeel. Graag zou ik programma's zien waar een j/n keuze gebruikt wordt. Kennelijk weinig gebruikt? Niet om te kopiëren maar om te zien hoe e.e.a. werkt.

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ja/nee keuze.

Berichtdoor nicoverduin » 08 Dec 2016, 22:39

als je wilt dat het programma helemaal stopt doe je gewoon

while(1);

Komt ie nooit meer uit behalve een reset.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Ja/nee keuze.

Berichtdoor benvo » 09 Dec 2016, 19:51

Het programma komt met de vraag of de timers ingesteld moeten worden. Is het antwoord "ja" (j) dan vervolgt de sketch met de opmerking; "Voer de tijd in". Als de vraag daarentegen met "nee" (n) beantwoord wordt moet het gedeelte, wat dan daarna zou moeten komen en waar tijden en (led-) heldersheid waarden ingevoerd gaan worden, overgeslagen worden. Er moet bij de laatstgenoemde keuze als het ware een programma sprong gemaakt worden. Het programma moet dus niet helemaal stoppen. Ik begrijp best dat mijn vraag nu misschien niet duidelijk overkomt. Dit heeft te maken met het feit dat het programma er gewoon nog niet is. Het doel is om een programmeerbare led controller te maken voor mijn aquarium. In eerste instantie moet ik uit de ja/nee keuze komen...


Dank voor de reactie.

Groet,
Ben.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Ja/nee keuze.

Berichtdoor shooter » 09 Dec 2016, 20:32

ben kijk eerst eens naar het verschil tussen de setup en de loop.
verder kun je niet schrijven gewoon een j want dat ziet het programma als een variabele, er zullen dus """" omheen moetn
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten