Code wordt vreemd uitgevoerd.

algemene C code
Berichten: 19
Geregistreerd: 25 Apr 2016, 16:02

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor HighTechTuinier1986 » 01 Nov 2016, 20:29

shooter schreef:doe eens 1 relays bedienen dus maak van de 3 even een 1 , als het dan beter gaat dan heb je een voedingsprobleem, de relais mag je niet voeden met de 5 V van de mega, maar apart.
dan kun je nog beter de 12 V op de Vin zetten en de stepdown alleen op de relais, beter natuurlijk om 2 voedingen te gebruiken,
een simpele voltmeting is de beste check.


Ik krijg pak weg dezelfde output, ik heb de 3 vervangen met een 1. Dus dat is geen voedingsprobleem als ik je goed begrepen hebt.

Code: Alles selecteren
The Sketch has started! Here we go.

valves have been reset.

opened relay: 0

valves have been reset.
þThe Sketch has started! Here we go.

valves have been reset.

opened relay: 0

valves have been reset.
þThe Sketch has started! Here we go.

valves have been reset.

opened relay: 0

valves have been reset.
íThe Sketch has started! Here we go.

valves have been reset.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2016, 20:48

Dankjewel voor alle gegevens :D

Wat mij in eerste instantie opvalt zijn de voltage regulator op het Arduino Mega board en de 5A dc-dc converter.

Ik loop gewoon alles af:
De 12V adapter. Die heeft keurmerken, als dat klopt dan vertrouw ik dat wel.
De voltage regulator op het Arduino board zit naast de power barrel jack. Op jouw foto zie ik een kleine voltage regulator. Kun je daar je vinger op houden ? Wanneer je je vinger er niet op kunt houden, dan is hij te warm. Is het een officieel Arduino board ? Heb je link naar dat board ?
De 5A dc-dc converter hoeft geen stroom te leveren als alle relais uit zijn. Daar zijn zulke goedkope dingen erg slecht in. Dus wanneer het laatste relais uit gaat, dan krijg je waarschijnlijk een puls die door alles heen gaat. Waarschijnlijk is er ook nog een ground lus die dat effect versterkt.
De bedrading kan ik op de foto niet goed zien. Dus ik weet niet hoe goed de ground is voor elk van de onderdelen.

Wat doet dat PDB board ? Ik zie twee aparte grounds, dat vind ik nogal vaag.

Een relais board met 12V relais was gemakkelijker geweest.
Heb je nog een andere adapter voor het Arduino board ? Van 9V of 7.5V ?
Die 5A dc-dc converter, die vertrouw ik niet. Kun je test doen met een 5V adapter voor het relais board ?

Wat schakel je met de relais ? Welk voltage zijn je kleppen en/of pompen ? 230V of 12V of 24V ?

Je kunt een betere dc-dc converter gebruiken. Je kunt alles op 5V zetten (gevaarlijk, er kan stroom lopen van de Arduino naar de computer). Sommigen zetten er een paar diodes of een weerstand tussen om de spanning te verlagen. Het hangt er van af wat je nog meer hebt om een paar testen te doen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2016, 21:06

HighTechTuinier1986 schreef:
nicoverduin schreef:Het zou mij niets verbazen dat die schakelende voeding de oorzaak is. Al eens een aparte voeding geprobeert voor de arduino?


Dat was eerder wel zo, ideaal was om 1 voeding te gebruiken. Vandaar de dc-dc converter. Maar toen had ik dit probleem ook.
Als de mega aan de USB hing en een aparte voeding voor de relais werkte het toch wel goed? Als ik je eerste post tenminste goed heb begrepen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 19
Geregistreerd: 25 Apr 2016, 16:02

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor HighTechTuinier1986 » 01 Nov 2016, 21:16

Koepel schreef:Dankjewel voor alle gegevens :D

Wat mij in eerste instantie opvalt zijn de voltage regulator op het Arduino Mega board en de 5A dc-dc converter.

Ik loop gewoon alles af:
De 12V adapter. Die heeft keurmerken, als dat klopt dan vertrouw ik dat wel.
De voltage regulator op het Arduino board zit naast de power barrel jack. Op jouw foto zie ik een kleine voltage regulator. Kun je daar je vinger op houden ? Wanneer je je vinger er niet op kunt houden, dan is hij te warm. Is het een officieel Arduino board ? Heb je link naar dat board ?
De 5A dc-dc converter hoeft geen stroom te leveren als alle relais uit zijn. Daar zijn zulke goedkope dingen erg slecht in. Dus wanneer het laatste relais uit gaat, dan krijg je waarschijnlijk een puls die door alles heen gaat. Waarschijnlijk is er ook nog een ground lus die dat effect versterkt.
De bedrading kan ik op de foto niet goed zien. Dus ik weet niet hoe goed de ground is voor elk van de onderdelen.

Wat doet dat PDB board ? Ik zie twee aparte grounds, dat vind ik nogal vaag.

Een relais board met 12V relais was gemakkelijker geweest.
Heb je nog een andere adapter voor het Arduino board ? Van 9V of 7.5V ?
Die 5A dc-dc converter, die vertrouw ik niet. Kun je test doen met een 5V adapter voor het relais board ?

Wat schakel je met de relais ? Welk voltage zijn je kleppen en/of pompen ? 230V of 12V of 24V ?

Je kunt een betere dc-dc converter gebruiken. Je kunt alles op 5V zetten (gevaarlijk, er kan stroom lopen van de Arduino naar de computer). Sommigen zetten er een paar diodes of een weerstand tussen om de spanning te verlagen. Het hangt er van af wat je nog meer hebt om een paar testen te doen.


Ik heb de voltage regulator gevonden, die wordt niet te warm.
Dit is een namaak Arduino bord, deze was aanzienlijk goedkoper (http://www.banggood.com/Mega2560-R3-ATm ... mds=search)

de dc-dc converter geeft me consequent 5.06v, dit heb ik net nagemeten. of de relais aan gaan of niet.

de PDB verzorgt stroom naar de arduino, de L294N motor-driver, DC-DC converter en de solenoide-kleppen.

Ik heb een andere adapter die precies 9v of 7.5v kan leveren.

de relais voorzien de kleppen van stroom, zonder stroom staan ze normaal-dicht. De voltage hiervan is 12v.

Bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik heb het idee alsof we dichter bij de oorzaak komen.

Berichten: 19
Geregistreerd: 25 Apr 2016, 16:02

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor HighTechTuinier1986 » 01 Nov 2016, 21:19

nicoverduin schreef:
HighTechTuinier1986 schreef:
nicoverduin schreef:Het zou mij niets verbazen dat die schakelende voeding de oorzaak is. Al eens een aparte voeding geprobeert voor de arduino?


Dat was eerder wel zo, ideaal was om 1 voeding te gebruiken. Vandaar de dc-dc converter. Maar toen had ik dit probleem ook.
Als de mega aan de USB hing en een aparte voeding voor de relais werkte het toch wel goed? Als ik je eerste post tenminste goed heb begrepen?

Nee, dan werkt hij juist niet goed. Het lijkt juist fout te gaan zodra de mega aan de voeding gaat.

op de USB alleen werkt de Adruino prima, maar dan krijgen de kleppen geen stroom en de motor-driver ook niet.

motor-driver: http://www.banggood.com/Wholesale-Dual- ... mds=search

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2016, 21:25

Als je een adapter van 7.5V in de power barrel jack van het Arduino board stopt. En je zorgt er voor dat de GND van het Arduino verbonden is met de GND van de rest. Werkt het dan wel ?

Nu je vertelt over wat er nog meer aan de 12V hangt, dan zie ik opeens overal spannings- en stroompulsen, en pieken door draden, en bij de buren gaat de radio piepen, de keukenklok gaat opeens twee keer zo hard lopen, en noem maar op.... Ik bedoel maar, het is misschien nodig om alles wat stiller te krijgen. Een paar elco's op de 12V kan al helpen.

Berichten: 19
Geregistreerd: 25 Apr 2016, 16:02

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor HighTechTuinier1986 » 01 Nov 2016, 21:37

Koepel schreef:Als je een adapter van 7.5V in de power barrel jack van het Arduino board stopt. En je zorgt er voor dat de GND van het Arduino verbonden is met de GND van de rest. Werkt het dan wel ?

Nu je vertelt over wat er nog meer aan de 12V hangt, dan zie ik opeens overal spannings- en stroompulsen, en pieken door draden, en bij de buren gaat de radio piepen, de keukenklok gaat opeens twee keer zo hard lopen, en noem maar op.... Ik bedoel maar, het is misschien nodig om alles wat stiller te krijgen. Een paar elco's op de 12V kan al helpen.


Ik denk dat ik je punt begrijp. ik zal de arduino op een aparte 7.5v adapter zetten en de rest op de 12v adapter houden. Is dat waar je heen gaat? Want ik weet niet wat een elco is, is dat te Google-en? Ik ben echt niet thuis in die termen. Dit is mijn eerste electronica project.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2016, 22:02

Ja, alleen die Arduino even op een andere adapter, maar wees er wel zeker van de de GND van de Arduino verbonden is met de GND van de rest.
Een elco is een grote condensator.
( http://www.elektronica-online.nl/?content=15312 )

De manier waarop alle GND draden met elkaar verbonden zijn is een vak apart. Daar kunnen heel rare dingen gebeuren. Maar dan zou het nodig zijn dat iemand dat ter plaatse nakijkt.
Als je bijvoorbeeld een dikke rode draad met 12V naar een motor hebt, en een dikke zwarte draad terug naar de adapter, dan kan de stroom besluiten om niet door de zwarte draad te gaan, maar een omweg te nemen.

Je hebt nu alles in een doos, maar soms is het gemakkelijker om alles languit op een tafel te leggen, om iets te zeggen over hoe de stroom gaat lopen.

Berichten: 19
Geregistreerd: 25 Apr 2016, 16:02

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor HighTechTuinier1986 » 02 Nov 2016, 15:34

Koepel schreef:Ja, alleen die Arduino even op een andere adapter, maar wees er wel zeker van de de GND van de Arduino verbonden is met de GND van de rest.
Een elco is een grote condensator.
( http://www.elektronica-online.nl/?content=15312 )

De manier waarop alle GND draden met elkaar verbonden zijn is een vak apart. Daar kunnen heel rare dingen gebeuren. Maar dan zou het nodig zijn dat iemand dat ter plaatse nakijkt.
Als je bijvoorbeeld een dikke rode draad met 12V naar een motor hebt, en een dikke zwarte draad terug naar de adapter, dan kan de stroom besluiten om niet door de zwarte draad te gaan, maar een omweg te nemen.

Je hebt nu alles in een doos, maar soms is het gemakkelijker om alles languit op een tafel te leggen, om iets te zeggen over hoe de stroom gaat lopen.


UPDATE:
Ik heb nu de arduino op een aparte 7,5v adapter. de rest van het geheel krijgt nog steeds 12 volt via een andere adapter. Ook heb ik de bedrading wat anders gedaan. de converter heb ik er tussenuit gehaald. Die bleek meer problemen te geven als oplossingen.

De oplossing lijkt te zijn: de GND en VCC aansluiten op de sensor shield: GND >> (-COM) & VCC >> (+COM) en de JDVcc op een willekeurige Vcc pin op het bord.

Nou ga ik niet proberen te zeggen dat het geheel nu feilloos werkt. Na pak weg 6 a 9 cycli reset de arduino zich wel eens. voor mijn doel-einden is dit geen groot probleem. Maar erg stabiel draait de arduino niet echt. En na een minuut of 5, lijkt hij compleet stil te vallen. Ook geen ramp opzich, ik ga de rest van de sketch afcoderen en hopelijk weet ik dan meer.

Op z'n minst is er vooruitgang geboekt!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Code wordt vreemd uitgevoerd.

Berichtdoor nicoverduin » 02 Nov 2016, 15:41

Duidelijk een voedingsprobleem en tijd voor een scope om te zien wat er gebeurt. Heeft op zich niets met arduino te maken. Hebben die kleppen eigen blus diodes erover heen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten