Motor aansturen dmv potmeter/rotary encoder

algemene C code
Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Motor aansturen dmv potmeter/rotary encoder

Berichtdoor Wouterv_ » 23 Mrt 2016, 21:35

Hoi,
Ik wil doormiddel van een arduino een elektro motor voor het hydraulisch systeem aansturen en een servo voor gas Geven en schakelen in mijn boot.
Ik wil doormiddel van een potmeter of rotary encoder aangeven hoeveel graden de servo en elektro motor moet makem (hendel naar links>roer van de boot bepaalde waarde naar links, hendel naar voor>Gashendel bepaalde waarde naar voor)
Hoop dat dit duidelijk is.
Hoe kan ik dit programmeren en wat is het makkelijkste? Rotary encoder of potmeter

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Motor aansturen dmv potmeter/rotary encoder

Berichtdoor nicoverduin » 24 Mrt 2016, 09:27

Bootjes is voor shooter :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Motor aansturen dmv potmeter/rotary encoder

Berichtdoor Wouterv_ » 24 Mrt 2016, 09:49

En wat wil je hiermee zeggen?
Hoop eigenlijk dat iemand weet hoe het werkt en het kan uitleggen hoe ik het kan programmeren

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Motor aansturen dmv potmeter/rotary encoder

Berichtdoor nicoverduin » 24 Mrt 2016, 10:16

Paul aka Shooter zit altijd met echte boten te werken.... Die reageert meestal wel 1 a 2 x per dag op elk topic sinds gisteren :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Motor aansturen dmv potmeter/rotary encoder

Berichtdoor shooter » 24 Mrt 2016, 11:32

Allereerst een waarschuwing: arduino en gelijken zijn experimenteel, ofwel je mag ze niet toepassen op schepen die een keur nodig hebben, ook al is het je eigen schip.

voor de hydrauliek gewoon een relais gebruiken dat zwaar genoeg is voor de motor, en dan nog een tussenrelais bordje omdat de stroom van het grote relais veel te groot is voor een uitgang van de UNO.
motorvermogen lekker ouderwets met een motor die een handwieltje aandrijft, waar de fuelrack opzit.
keerkoppeling ook met een electromotor.
je hebt dan wel eindkontakten nodig natuurlijk, danwel een terugkoppeling met een potmeter.
maak allereerst maar een elektrisch/hydraulisch/mechanisch schema.


als sensor zou ik inderdaad een encoder kiezen, die is minder storinggevoelig en werkt digitaal, een potmeter gaat storen door de vochtigheid.

een joystick als stuur is niet handig want die springen terug, en je moet nou juist de positie kunnen zien/voelen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Motor aansturen dmv potmeter/rotary encoder

Berichtdoor Wouterv_ » 24 Mrt 2016, 11:51

Dankje voor je reactie,
Ik had gehoord dat een systeem als deze wel mag op een kleine boot maar niet op een boot groter dan 20 meter. Of dit klopt weet ik niet zeker.
Als stuur hendel en gashendel wil ik een rotary encoder gebruiken, die blijft in de zelfde positie staan als je hem loslaat, het roer moet dezelfde stand hebben als de rotary encoder.
Wat voor elektro motoren kan ik het best gebruiken om gas te geven en te schakelen op de motor? Mij leek een lineaire motor het makkelijkste!?
Hoor graag van jullie

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten