Automatisch starten

algemene C code
Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 29 Feb 2016, 21:46

Hoi,
Ik ben nieuw op het forum dus hoop dat het in de goede rubriek staat.

Ik wil doormiddel van een arduino mijn motor in de boot automatisch starten, ik ben pas net bezig met de arduino dus wordt een langdurig project.
Ik heb een paar vragen.
Ik wil 2 relais aansturen, 1 voor voorgloeien en 1 voor startmotor. Nu moet ik alleen meten wanneer het voorgloeien kan stoppen en ook wanneer de startmotor aan moet en weer uit moet.

De belangrijkste vraag is, hoe kan ik waardes van een ntc en 'W' op de dynamo (voor toerental) meten en misschien nog andere sensoren uitlezen en daar vervolgens relais mee aansturen?
Wat voor code moet ik dan hebben wil dit gaan werken?
Mvg wouter

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch starten

Berichtdoor nicoverduin » 29 Feb 2016, 22:23

Een UNO moet het zeker aankunnen. Er zijn zat voorbeelden hoe een ntc verwerkt wordt. De routines zitten sowieso in zo ongeveer elke 3D printer in de low cost markt
Ook zijn er zat sketches te vinden voor de ntc. Het toerental meten op een dynamo kan ik je ff niet echt in helpen... Motoren waren nooit mijn sterke punt. Paul weet daar zeker meer van. Relais ed is geen probleem mits de stroom op een niet al te hoog amperage komt. Anders wordt het een iets compexer verhaal.
Maar je zult wel het nodige huiswerk moeten doen. Dit is niet ff aan elkaar plakken. Je moet wel zelf die sketches begrijpen voordat je alles aan elkaar gaat plakken.
Er is (waarschijnlijk) geen kant en klare programma
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 29 Feb 2016, 22:56

Klopt wordt eerst even informatie verzamelen voordat ik er aan ga beginnen. Waar kan ik een code vinden om een ntc of iets erin te verwerken om er iets mee te schakelen?
Het gaat alleen wel over flinke amperage alleen dat moet wel goedkomen met een transistor of relais op relais

Dus waar kan ik een code vinden voor een ntc en hoe zou ik die relais bij een bepaalde waarden kunnen laten schakelen?
Alvast bedankt

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch starten

Berichtdoor nicoverduin » 29 Feb 2016, 22:58

ff googelen "Arduino ntc" bijvoorbeeld...
Wat versta jij onder een flinke amperage?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Gij Kieken » 29 Feb 2016, 23:24

De W aansluiting is gebruikelijk voor diesel motoren en is een aansluiting van 1 van de stator wikkelingen van de alternator.
Het is wisselspanning , verandert van amplitude en frequentie naarmate het toerental wijzigt.Bij benzine motoren wordt de ontsteking daarvoor gebruikt.
Om dit signaal aan te bieden op de Arduino zal je een interface moeten verzinnen (Arduino enkel dc max 5volt ingang).

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 01 Mrt 2016, 13:55

De amperages voor aansturen startmotor is rond de 80/100 A.
Dus als ik het toerental wil gebruiken moet ik spanning gaan meten? Wat heb ik daar voor nodig?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch starten

Berichtdoor nicoverduin » 01 Mrt 2016, 13:57

Wouterv_ schreef:De amperages voor aansturen startmotor is rond de 80/100 A.
Dus als ik het toerental wil gebruiken moet ik spanning gaan meten? Wat heb ik daar voor nodig?

Als jij 80-100A wil schakelen zul je niet wegkomen met zo'n el cheapo chinees relais. Wel kan je zo'n goedkope gebruiken om het motor relais te starten.
De spanning meten is eenvoudig. Is de spanning tot +/- 5V dan rechtstreeks anders via een paar weerstanden in serie.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Automatisch starten

Berichtdoor shooter » 01 Mrt 2016, 21:25

ik zou heel voorzichtig worden, want dat vindt de waterpolitie zeker geen goed idee.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 02 Mrt 2016, 14:21

Wat zou de waterpolitie er van kunnen vinden dan? Is een automatisch startsysteem maar kan ook met de hand starten dus geen probleem lijkt mij.

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 02 Mrt 2016, 14:23

nicoverduin schreef:
Wouterv_ schreef:De amperages voor aansturen startmotor is rond de 80/100 A.
Dus als ik het toerental wil gebruiken moet ik spanning gaan meten? Wat heb ik daar voor nodig?

Als jij 80-100A wil schakelen zul je niet wegkomen met zo'n el cheapo chinees relais. Wel kan je zo'n goedkope gebruiken om het motor relais te starten.
De spanning meten is eenvoudig. Is de spanning tot +/- 5V dan rechtstreeks anders via een paar weerstanden in serie.


Hoe doe ik dat dan met het toerental, weet niet precies wat voor spanning eruit komt maar zou dat meer zijn als 5 v dan moeten er dus weerstanden tussen. Dan moet ik alleen zorgen dat het toerental overeenkomt met de spanning toch? Ik moet sowieso instellen welk toerental bij welke waarde hoordt toch?

Volgende

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten