Automatisch starten

algemene C code
Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Gij Kieken » 02 Mrt 2016, 15:30

Er zijn in hoofde 2 soorten laadinrichtingen.
1- dynamo gelijkspanning gelijkstroom
2- alternator wisselspanning wiselstroom
Een alternator is veelal een drie-fasen generator, dus een en ander moet worden gelijkricht(veld diode's,etc...)en dan komt de regeling voor de juiste laad spanning en stroom.
Daarvoor zijn er eigenlijk ook 2 soorten ,t.t.z. Bosch regeling en Lucas regeling , dit is regelen naar +Vcc of regelen naar massa (er zijn ook nog combinaties van de twee ook)
De W aansluiting is gewoon 1 draadje van de stator wikkelingen die naar buiten komen, dus wisselspanning.Dus je zal moeten gelijkrichten en begrenzen, dit afhankelijk van jou gewenste meet methode.Integreren of pulsjes tellen.
Zoek eens op Bosh en of Lucas regeling daarmee zullen waarschijnlijk 60% van je vragen opgelost zijn.

Ofwel zie je af van het alternator gedoe en maak je of koop je zo een hall generator pcb'tje geschikt voor Arduino, dan moet je ergens op je vliegwiel een magneetje zien te bevestigen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch starten

Berichtdoor nicoverduin » 02 Mrt 2016, 16:10

Gij Kieken schreef:
Ofwel zie je af van het alternator gedoe en maak je of koop je zo een hall generator pcb'tje geschikt voor Arduino, dan moet je ergens op je vliegwiel een magneetje zien te bevestigen.

Dat is de meest eenvoudige en mogelijk veiligste manier.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 02 Mrt 2016, 22:31

Dus als ik het goedbegrijp moet ik de W van dynamo gelijkrichten en begrenzen met weerstandjes (moeilijke manier)
Of apartje meter voor toerental plaatsen die voor arduino is gemaakt.
Klopt dit bovenstaande?

Ziuden jullie misschien een manier hebben om de temperatuursensor te plaatsen zodat ik weet wanner de gloeipluggen genoeg voorverwarmt zijn om te starten?

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Gij Kieken » 02 Mrt 2016, 23:41

Aan de gloeitijd van dieselmotoren hoef je niet te prutsen of te meten, dit zit ingebouwd in de motor regeling zelf.Als het nu commonrail ,direkte of indirekte inspuiting die regeling doet dit voor jouw automatisch.De weerstand van de gloeikaarsen verandert bij het starten en zo ook de stroom erdoor.Afhankelijk van de gebruikte ECU wordt het gloei relais in meer of mindere mate tijd gestuurd en eventueel zelfs na gegloeid.

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 03 Mrt 2016, 10:06

Klopt alleen zit er die op onze motor niet tussen, is een oude mercedes om 636. Kan ik er zo'n apparaatje tussen zetten en wat heb ik dan nodig?
Of kan ik ergens meten en het zelf instellen doormiddel van arduino?

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Gij Kieken » 03 Mrt 2016, 10:42

Dan zal je eerst de werking van dit type motor beter moeten begrijpen.Je hebt alvast de buiten temperatuur nodig als je het zelf wilt proberen.Beter zou zijn bij de plaatselijke autosloop handel proberen zo een start gloei relais te scoren.Het zijn toch wel behoorlijk grote stromen en bij verkeerd aansturen is het risico op beschadigingen reëel.Eens je de motor sturing zelf hebt kun je met b.v. een Arduino de sleutelschakelaar overnemen als er voldaan wordt aan de nodige veiligheids voorschriften.
Stand gashendel, koppeling voor de schroef, Fwd - Rev,olie druk, laadlampje(voor te kijken als de motor is aangeslagen)etc...
Voor Magerus Deutz bestaan er kant en klare startcontrol cpu gestuurde bedieningen(beveiliging tegen dubbel start,EGR-klep aansturing,,,,), Het merk en type ontgaat me even.
Dus voor andere merken moeten deze ook in de handel zijn.
Zoek maar eens bij Fassi kranen of Atlas of Sermac, etc...

Berichten: 17
Geregistreerd: 29 Feb 2016, 21:30

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Wouterv_ » 04 Mrt 2016, 17:37

Dankje voor de tip

Berichten: 1
Geregistreerd: 17 Mei 2016, 10:48

Re: Automatisch starten

Berichtdoor Ronald Ringoot » 17 Mei 2016, 10:57

ik ben het zelfde aan het bouwen op een benzine motor van een grasmaaier.

voor relais en dergelijke gebruik ik de bestaande spullen op de motor.
dmv mosfet zorg ik dat de uitgang de 12 volt relais kan schakelen, (met google is dit prima te vinden hoe dit moet)
verder moet ik de choke bedienen door het gas voluit te zetten, dus ook ik moet de motor temeratuur weten.

de gas klep van de motor wil ik met een sterke servo doen, maar mechanisch moet ik nog wat kleine dingen aan passen.(werkt nog niet)

het starten is niet het probleem, maar hoe herken je dat de motor aan geslagen is?

hierover heb ik wel een theorie, maar nog geen idee of die werken.
als eerste bouw ik op mijn krukas een pulsgever zodat ik het toerental van de motor meet en weet.
omdat ik een één cilinder heb met de dynamo in het vliegwiel ga ik kijken of die magneten vier pulsen per omwenteling geven.
door het startmotor toerental te meten, wil ik zodra deze boven een ingesteld toerental is, de startmotor weer vrij geven.

komende dagen ga ik dit verder afbouwen dus zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Ronald

Vorige

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten