Experts gezocht

algemene C code
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 09:45

Experts gezocht

Berichtdoor AJansen » 07 Jan 2016, 10:17

Goedemorgen allen,

Sinds ik nieuw ben op dit forum zal ik mij allereerst voorstellen. Mijn naam is Arjan Jansen en ik ben bezig met een project waarbij ik een code wil programmeren om een soort van "Camera Slider" te maken.
Persoonlijk ben ik helemaal niet thuis in de programmeertaal, ik ben namelijk een werktuigbouwkundige. Het enige wat mij gelukt is de "slider" continu heen en weer te laten bewegen maar dat is niet wat ik wil.
Dit leek mij het ideale forum om mijn probleem uit te leggen en hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

Het doel is:

In het begin wil ik dat de stappenmotor zich gaat "initialiseren".
Het initialiseren houdt simpel gezegd in dat de drukknop bediend wordt en de slider naar eindschakelaar(1) verplaatst.
Zodra eindschakelaar(1) is bediend kan de drukknop opnieuw bediend worden en gaat de slider naar eindschakelaar(2).
Als eindschakelaar(2) is bediend moet de drukknop opnieuw ingedrukt worden zodat het een x-aantal stappen verplaatst, de andere kant op natuurlijk.
Vervolgens wacht het een x-aantal secondes en verplaatst zich weer een x-aantal stappen in dezelfde richting, dit gebeurt 5x.
Tot slot moet de slider weer naar eindschakelaar(2) en als dan de drukknop bediend wordt moet de slider naar de middelste positie verplaatsen.


De onderdelen die ik gebruik:

Afbeelding

- Arduino Uno R3
- Nema 17 stappen motor WT42BYGHW811 4800g.cm holding torque, 2.4A. (stappen van 1,8 graden)
- Easydriver
- Push button 6x6x5 (geen idee of die last hebben van debouncing)
- Endstop mechanisch microswitch 0.5A 125/250VAC met 3 aansluitingen:
1 = com = signaal aansluiting
2 = normally closed (NC) = grond GND aansluiting
3 = normally open = niet nodig

Misschien wel heel ongebruikelijk om te vragen maar kan iemand mij hierbij helpen een basisprogramma mee op te stellen?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Experts gezocht

Berichtdoor shooter » 07 Jan 2016, 11:04

ja hoor zoek naar accelstepper, dat is een bibliotheek voor een steppermotor aansturing met versnelling etc.
of simpeler met stepper van arduino.cc (zit standaard in de IDE met voorbeelden.)

buig de einden van de microswitches een beetje om zodat als het te ver doorgaat de einden niet gaan schrapen op je plastic.
bouncing is hier niet belangrijk, als de schakelaar bedient wordt duurt het erg lang, voordat weer naar de schakelaar gekeken wordt.

omdat je een stappenmotor gebruikt hoef je eigenlijk maar een microswitch te gebruiken, want je weet hoeveel stappen het zijn tot de andere kant.
die schakelaar kun je dan mooi gebruiken voor een 2e motor als rotatie of om een object te bewegen.

http://www.schmalzhaus.com/EasyDriver/E ... mples.html
daar staan een paar mooie beginners stukjes.
hou er wel rekening mee dat de stroom door een breadboard eigenlijk onder de 1 ampere moet blijven, dus beter is om de draden op de pcb te solderen als je klaar bent met experimenteren.
gebruik ook de ingang sleep, waarmee de stroom wordt gestopt, als de motor stilstaat. dan wordt het allemaal niet zo warm.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 09:45

Re: Experts gezocht

Berichtdoor AJansen » 07 Jan 2016, 11:28

shooter schreef:ja hoor zoek naar accelstepper, dat is een bibliotheek voor een steppermotor aansturing met versnelling etc.
of simpeler met stepper van arduino.cc (zit standaard in de IDE met voorbeelden.)

buig de einden van de microswitches een beetje om zodat als het te ver doorgaat de einden niet gaan schrapen op je plastic.
bouncing is hier niet belangrijk, als de schakelaar bedient wordt duurt het erg lang, voordat weer naar de schakelaar gekeken wordt.

omdat je een stappenmotor gebruikt hoef je eigenlijk maar een microswitch te gebruiken, want je weet hoeveel stappen het zijn tot de andere kant.
die schakelaar kun je dan mooi gebruiken voor een 2e motor als rotatie of om een object te bewegen.

http://www.schmalzhaus.com/EasyDriver/E ... mples.html
daar staan een paar mooie beginners stukjes.
hou er wel rekening mee dat de stroom door een breadboard eigenlijk onder de 1 ampere moet blijven, dus beter is om de draden op de pcb te solderen als je klaar bent met experimenteren.
gebruik ook de ingang sleep, waarmee de stroom wordt gestopt, als de motor stilstaat. dan wordt het allemaal niet zo warm.


Met bouncing bedoelde ik meer de drukknop.
Ik heb een voeding van 12V, 1A dus in feite moet dat wel goed gaan.
En vooralsnog is het slechts een testopstelling, uiteindelijk gaat het er anders uitzien.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Experts gezocht

Berichtdoor shooter » 07 Jan 2016, 13:56

een stepper zoals gebruikt trekt 2.4 ampere dus dat gaat toch een probleempje worden.
het is trouwens verstandig om de UNO apart te voeden.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 09:45

Re: Experts gezocht

Berichtdoor AJansen » 07 Jan 2016, 14:32

shooter schreef:een stepper zoals gebruikt trekt 2.4 ampere dus dat gaat toch een probleempje worden.
het is trouwens verstandig om de UNO apart te voeden.


Het lijkt mij toch zo dat de stappenmotor niet per se 2.4A nodig heeft maar daardoor wel een lager koppel krijgt als er bijvoorbeeld maar maximaal 1A gevraagd kan worden.

De UNO heeft inderdaad aparte voeding.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Experts gezocht

Berichtdoor nicoverduin » 07 Jan 2016, 15:35

Wees heel voorzichtig met voedingen die onvoldoende kunnen leveren bij stepper drivers. Schakelende voedingen hebben een mx stroom dat ze zullen leveren. De elektronica intern begrenst die stroom. Op zich is dat prima. Een stepperdriver (niet een of ander ULN ding) gooit de maximaal haalbare stroom (de mosfet intern gaat volledig open) op de motor. Intern zit er in de driver een circuit dat zodra er teveel stroom naar de motor gaat klapt ie dicht. Dus stel dat ding staat ingesteld op 2A en jouw voeding is minder(bijv. 1A). Dan heb je een zeer grote kans (zeker met die el-cheapo drivertjes) dat je driverprintje uitfikt. Die driver gaat uit van een meting op 2A om dicht te gaan ('choppen'). Als dat niet geleverd kan worden dan wordt er in de chip niets geregeld omdat de motor minder trekt (lijkt het) als max gevraagd. waardoor er gewoon continu 1A door die chip gaat. En daar is niet op berekend. Loeiheet wordt ie... en daarna... tijd voor een nieuwe driver print.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten