Keuze voor de grootste waarde

algemene C code
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Dec 2015, 14:19

Keuze voor de grootste waarde

Berichtdoor Kobusking » 13 Dec 2015, 14:31

Ik ben bezig met een 2wd arduino robot.
Dit is mijn eerste project en ik heb daarom nog niet veel kennis van het programmeren.
Alle losse scripts werken en nu is het tijd dat de robot informatie krijgt en verwerkt.
Nu kan ik met een if statement de robot wel laten doen wat ik wil, maar is hij echt autonoom? Nee!
Ik wil dat hij zelf de beste optie onderzoekt en niet de eerste mogelijkheid neemt.
Bij een obstakel stopt hij en kijkt op 4 hoeken hoe groot de afstand tot het volgende obstakel is.
Nu werky hij een rijtje af en kiest voor de eerste mogelijkheid, dus in theorie kan hij altijd eerst rechtsaf gaan.

Welke functie(s) moet ik onderzoeken om de robot zelf voor de beste optie te laten kiezen?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Keuze voor de grootste waarde

Berichtdoor shooter » 13 Dec 2015, 22:40

scripts samenvoegen is inderdaad een volgende stap.
echt autonoom is wat meer voor nodig, zoals een expert systeem (of fuzzy regels met AI)
er zllen dus beslissingen genomen moet worden, en aan de hand van de resultaten wordt dan de volgende keer in dezelfde situatie de beste oplossing gekozen.

in het geval van een 2wrobot, start je eert een keer rechts en dan links om een paal heen, als de linker sneller is dan moet je dat opslaan.
in een doolhof, doe je het volgende, eerst alle wegen rechts kiezen, dan de eerste links en de rest rechts, dan de eerste weer rechts en de tweede links, dan de eerste en tweede links en rest weer rechts.
als je 5 beslissingen hebt kom je al op 15 routes dus dat loopt snel op, echter als je dezelfde positie en richting hebt kun je de rest overslaan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Dec 2015, 14:19

Re: Keuze voor de grootste waarde

Berichtdoor Kobusking » 14 Dec 2015, 22:45

bedankt voor je reactie.
Ik ga stoeien...

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten