afstandsmeter met leds

Arduino specifieke Software
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mrt 2021, 20:33

afstandsmeter met leds

Berichtdoor wilver » 30 Okt 2023, 22:00

hallo arduino liefhebbers
ik wil graag een afstandsmeter bouwen met HC-SR04 module
de bedoeling zou zijn om via leds een boven en ondermeting te doen tov een bepaald referentiepunt
ik wil een visuele indicatie voor een nivileermachine maken, zou bv iets zijn dat mijn ref punt 50 cm is en er dan een groene led brand, wanneer ik hoger dan 50 cm ga met mijn nivilleerblad er telken meerdere rode leds branden, in stappen van bv 5 cm, dit zou ook zo moeten zijn voor als ik te diep zou gaan met mijn nivilleerblad
elke 5 cm te veel omhoog tov referentiepunt ,telkens een extra rode led, +5 cm=1 rode led, +10 cm=2 rode leds,+15 cm =3 rode leds
elke 5 cm te veel omlaag tov referentiepunt, telkens een rode les,-5 cm=1 rode led, -10 cm=2 leds,-15 cm=3 leds
de groene led bv brand bij tussen -2 en +2
bedoeling is om later als dit mogelijk blijkt de hydrauventielen voor het nivilleerblad automatisch aan te sturen

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: afstandsmeter met leds

Berichtdoor shooter » 31 Okt 2023, 19:16

een sr04 werkt met ultrasoon geluid dus zonder leds, en horizontaal en verticaal is niet belangrijk alleen de afstand wordt gemeten en dat is redelijk nauwkeurig, maar je kunt ook een hoekmeter gebruiken die is daar voor bedoelt. dus leg eerst maar uit wat je wilt bereiken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: afstandsmeter met leds

Berichtdoor shooter » 01 Nov 2023, 10:21

ja die had ik niet eens gezien maar daar heb je gelijk in
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot], onejelatifumh en 76 gasten