Probleem Maxpromer.github(lcd-characters)

Arduino specifieke Software
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Okt 2021, 10:05

Probleem Maxpromer.github(lcd-characters)

Berichtdoor louis23480 » 15 Okt 2021, 11:50

Om tekeningen te maken op een lcd-display ga ik naar https://maxpromer.github.io/LCD-Character-Creator/. Hier kan je tekeningen of lay-outs maken voor elke blok op je lcd-display. Deze blokken zijn 8 vakjes hoog en 5 vakjes breed. Wanneer ik nu alle vakjes hoog maak, binear B1111 en dit 8 maal dan zou het volledige blok lichtgevend moeten op mijn lcd-display.
Dit werkt met alle vakjes behalve de bovenste rij. Wanneer ik dit blok naar mijn lcd-display stuur gebeurd er niets. Er is echter nog een ander fenomeen, wanneer ik een tekst naar het lcd-display stuur blijft ook altijd de onderste rij vakjes leeg. De letters zijn 7 vakjes hoog en de onderste rij vakjes wordt niet gebruikt. Is hier een logische verklaring voor ?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Probleem Maxpromer.github(lcd-characters)

Berichtdoor shooter » 15 Okt 2021, 15:20

dan zul je wel even moeten vertellen welk display je hebt en gebruik je dan de voorgestelde software
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Okt 2021, 10:05

Re: Probleem Maxpromer.github(lcd-characters)

Berichtdoor louis23480 » 16 Okt 2021, 11:56

Ik gebruik de 20x4 lcd-display 2004A van JOY-IT met een pcf 8557 driver. Ik heb de 2 bibliotheken <Wire.h> en <LiquidCrystal_I2C.h> (van Frank de Brabander) geinstalleerd voor de communicatie met het lcd-display. Op de website die ik hierboven reeds vermelde stipte ik de vakjes aan welke wit (hoog) moesten kleuren en die code programmeerde ik in mijn programma.
IK maakte 9 blokken. Het eerste blok waar alle vakjes laag waren, een 2-de blok waar alleen de onderste rij vakjes hoog waren, enz. Tot het 9-de blok waar alle vakjes hoog waren.
Het is de bedoeling om met deze blokken een niveau van een waterput aan te geven. Nu kan ik alle blokken via lcd.write(blok_n°); op het display laten verschijnen, echter het blok 9 komt niet op de display. Bij nader onderzoek zie ik ook dat een letter die ik invoer via lcd.print("tekst"); verschijnt op de display niet op de onderste lijn maar op de 2-de lijn, dus de onderste lijn wordt hier niet gebruikt (wat misschien wel te maken heeft met de vormgeving van de letters). Nu bij mijn blokken wordt de onderste lijn wel gebruikt maar het 9-de blok dat de bovenste lijn zou gebruiken komt dus niet op het display.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: JustinzeLeade en 23 gasten