Inconsequente schetsen: =raar

Arduino specifieke Software
Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 13 Apr 2021, 11:02

Als gepensioneerd wtb-er heb ik mij op de Arduino geworpen. Ik wil mijn brievenbus dmv een servo snel tegen de veerdruk in, laten open gaan.
Dat is het idee en tot dusver heb ik een proefopstelling die bijna werkt zoals het moet. Ik heb daarvoor bijna alle (!) servo besturingen op t net bekeken (kostte 4 dagen) en kon met eentje wel overweg. 1] Wat mij als eerste opviel is dat 10tallen schetsen worden gemaakt die allemaal andere coderingen gebruiken maar toch hetzelfde resultaat hebben. Dat vind ik raar. 2] Het hulpmiddel "blocks" is wel behulpzaam maar nergens kan ik wat gedetailleerde uitleg vinden. Voorbeelden alleen volstaan niet als je een bepaalde actie wilt bereiken en niet weet welke functies je daarvoor moet aanroepen. 3] En dan mijn stomme zet: blij dat ik mijn arduino heb kunnen programmeren..... Ben ik toch wel de schets op mijn comp. vergeten op te slaan. Dus nu heb ik een redelijk werkende arduino maar kan niet meer "bij" de programmering, tenminste tenzij iemand mij kan vertellen hoe ik die weer uit de arduino kan kopieeren naar mijn comp.
Verder is het wel een juich-momentje als iets werkt zoals je het wilde!

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor shooter » 13 Apr 2021, 20:17

dus je hebt vier dagen zitten puzzelen op servo(open)
1 ja iedere mens schrijft het anders op, maar resultaat blijft gelijk, arduino C is ook maar een taal net als belgisch of fries.
wat bedoel je met blocks, of bedoel je functies(die dingen worden heel vaak uitgescholden als voids) maar dat klopt helemaal niet.
En alles wat jij bedenkt is al bedacht dus maak het jouw eigen idee en ga daar mee door.
Nee he is niet mogelijk om een reeds gecompileerd programma weer te decompileren, maar in instellingen kun je wel save aanzetten dan heb je geen verlies meer.
Soms is dat ook in recente bewaard.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 14 Apr 2021, 11:19

Hi, ok ik zal proberen mij het dialect eigen te maken :D Intussen heb ik toch mijn eerste schets teruggevonden pfff, en doet de arduino wat ik wil.
Met blocks bedoel ik de methode van Tinkercad om het programma te schrijven met gebruik van blokken die je aanelkaar koppelt. Ik vond hetzelfde bij een Belgische open source "Blockly4arduino". Mss wel gemakkelijk als je eenmaal snapt hoe de volgorde van werken is.

Nu wil ik in mijn schets nog 1 extra actie invoeren. Mss is de vraag hier op de verkeerde plaats, maar dat hoor ik dan wel.
De eerste stap is schakelaar 1 die de procedure in gang zet.
Maar in de loop van de procedure kan een klep voortdurend open blijven staan. Op dat moment moet de start-schakelaar 1 overruled worden anders blijft deze steeds de procedure opnieuw opstarten.
Ik denk nu om de TCRT5000 toe te voegen die -als geactiveerd- de startschakelaar op 0 zet.
Ik vraag me alleen af of die TCRT5000 wel de juiste keuze is omdat ik de indruk heb dat die sensor niet erg exact is vwb het punt/afstand waarop hij schakelt.
Dat zie ik tenminste in Tinkercad voorbeelden van anderen.

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 14 Apr 2021, 13:56

Hi, ok ik zal proberen mij het dialect eigen te maken :D Intussen heb ik toch mijn eerste schets teruggevonden pfff, en doet de arduino wat ik wil.
Met blocks bedoel ik de methode van Tinkercad om het programma te schrijven met gebruik van blokken die je aanelkaar koppelt. Ik vond hetzelfde bij een Belgische open source "Blockly4arduino". Mss wel gemakkelijk als je eenmaal snapt hoe de volgorde van werken is.

Nu wil ik in mijn schets nog 1 extra actie invoeren. Mss is de vraag hier op de verkeerde plaats, maar dat hoor ik dan wel.
De eerste stap is schakelaar 1 die de procedure in gang zet.
Maar in de loop van de procedure kan een klep voortdurend open blijven staan. Op dat moment moet de start-schakelaar 1 overruled worden anders blijft deze steeds de procedure opnieuw opstarten.
Ik denk nu om de TCRT5000 toe te voegen die -als geactiveerd- de startschakelaar op 0 zet.
Ik vraag me alleen af of die TCRT5000 wel de juiste keuze is omdat ik de indruk heb dat die sensor niet erg exact is vwb het punt/afstand waarop hij schakelt.
Dat zie ik tenminste in Tinkercad voorbeelden van anderen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor shooter » 20 Apr 2021, 14:48

ik doe al jaren in scratch schrijven, want dat snappen kinderen veel beter dan al dat tekstgedoe in C. en tinkercad is een prima begin hoor, dus lekker experimenteren en rommelen.
en gaat de brievenbus al open en ook weer dicht als je er tegen praat?.
ik zag in de docu een afstand van 3 cm maximaal dus je moet er wel erg dicht op zitten. hihi.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor ctunes » 20 Apr 2021, 20:30

Nu nog hopen dat er geen huawei/fbi/cia/&c. code in die "blocks" zit, anders kunnen die ook in je brievenbus meekijken.

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 28 Apr 2021, 21:28

De 3e proef versie is klaar, en werkt bijna helemaal zoals het moet.
Heb veel tijd besteed aan de Tinker schetsen, er staan er veel op die niet werken en de servo voorbeelden gaan veel over robots, en dat is ongeveer een km boven mijn pet.
Het enige wat ik nog wat vervelend vind is dat het programma bij het indrukken van de start schakelaar niet direct reageert, er zit een vertraging op van mss wel een halve seconde.
Die vertraging moet er uit voordat hij in de deur gemonteerd gaat worden.
Verder vind ik de pennetjes van de draadjes erg slap in de arduino zitten waardoor er vaak geen contact is en dan kan je weer gaan zoeken.
Heb nu de pennetjes even een soldeerlaagje gegeven waardoor ze beter klemmen, maar dat is niet geschikt voor de definitieve opstelling. Gegarandeerd dat ik dan elke dag de contacten moet nalopen. Dat zal wel solderen worden aan de onderzijde van de printplaat.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor shooter » 29 Apr 2021, 11:41

laat je programma of beter je tinker zien kunnen we meekijken, en een vertraging is meestal door jouw wijze erin geslopen. met goede stekers heb je al een hoop problemen opgelost en solderen is ook niet het beste (in autos en trillende dingen is het zelfs slecht.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 29 Apr 2021, 15:56

Ja fijn, in bijlage de schets; de Tinker blokjes zijn er niet (meer) want ik heb dit moeten samenvoegen vanuit verschillende voorbeelden.
Vwb het solderen van de verbindingen; het probleem doet zich voor in de Arduino boardcontacten zelf. de pennetjes maken geen goed contact. hoe zou ik dat anders kunnen verbeteren dan de draden aan de onderzijde te solderen?
Ik hoop dat deze probleempjes opgelost raken, want de proefopstelling doet het goed, ik hoef er niet tegen te praten, de post hoeft alleen de post heel licht tegen de buiten klep aan te duwen. De eerste micro switch stelt de zaak in werking waardoor de buitenklep als wel de binnenklep open getrokken worden door de servo's.
Na 7 seconden gaan de kleppen weer dicht.... wat nu als er een dikke krant in blijft steken? dan gaan de servo's toch terug naar uitgangspositie, maar omdat de kleppen met een hele sterke nylon draad worden geopend, houdt de krant de kleppen open, totdat deze eruit wordt gehaald. Dan vallen ze dicht.
Om te voorkomen dat de openings-switch (die staat 'aan' op dat moment) direct weer de kleppen opentrekt als de krant eruit gaat, zit er nog een tweede switch op de binnenklep, die tegengesteld werkt aan de openings switch en samen parallel (zeg ik dat goed?) staan. Dus openingsswitch is "push to open" en die op de binnenklep is "push to close".
Dit laatste is natuurlijk niet in de schets te zien. hier staat alleen de openingsdruk schakelaar die in de praktijk dus door de twee andere micro switches is overbrugd.
Alvast bedankt voor de hulp!
Zie nu dat een ino bestand niet mag dus heb ik het in pdf gezet.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor shooter » 29 Apr 2021, 18:34

je kunt gewoon de link naar de tinker neerzetten dan kunnen wij dat zien.
en solderen op een boardje is niet slim kun je beter een NANO pakken en dan op een breadboard zetten en dan amp draadjes voor de verbindingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten