OUT OF MEMORY

Arduino specifieke Software
Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

OUT OF MEMORY

Berichtdoor Enschot » 03 Okt 2013, 14:18

Hallo Allemaal,

Ik werk met een arduino mega.
Deze heeft 8kb aan SRAM, en volgens mij heb ik deze grens bereikt omdat ik nu onverklaarbare waardes krijg.
Ik zit met mijn programma al boven de 60kb, maar heb wel overal waar mogelijk mijn strings in het flash geheugen geplaatst door de F in het print statement te plaatsen.
Mijn vraag is nu hoe kan ik dit op een makelijke manier controleren?

grtz frans

Advertisement

Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

Re: OUT OF MEMORY

Berichtdoor Enschot » 03 Okt 2013, 20:02

Hallo,

Even een rectificatie.
Het probleem met OUT OF MEMORY is opgelost.
Nadat ik een programmatje had geinstalleerd die mijn Sram controlleerde bleek dat ik nog 6000Bytes van de 8000Bytes aan free memory over had.
Toen ik wist dat het geen geheugen probleem was, ben ik flink in het probleem gedoken, en was het ook snel opgelost.

grtz frans :D :) ;) :oops:

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: OUT OF MEMORY

Berichtdoor nicoverduin » 03 Okt 2013, 22:22

En de oplossing was?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

Re: OUT OF MEMORY

Berichtdoor Enschot » 04 Okt 2013, 07:20

Hallo Nico,

Achteraf was de oplossing zoals gewoonlijk simpel, maar het heeft me wel 3 volle dagen gekost op het probleem op te lossen, wat dan ook grootendeels te wijten was aan het feit dat ik er aan twijfelde of ik niet met een geheugenprobleem te maken had.

Zoals ik al in mijn eerdere conversaties heb verteld ben ik bezig met een vrij groot en complex programma, waarin ik ook veel HTML code in heb verwerkt. Het probleem deed zich voor bij het uitlezen van mijn URL codes. Dus met het GET statement lees ik de codes in een string, en daarna ga ik de codes weer uit deze string halen, en doe de betreffende acties.

Nu gebruikte ik voor deze actie het indexOf() statement.
voorbeeld:
HTMLstring = "ikwilhetwoordgroenuitdezestringhalen"
Het woord groen begint dan op positie x = HTMLstring.indexOf("groen")

Nu was ik er via een hulpprogrammatje er achter gekomen dat x de positie van de eerste letter van groen aangeeft bij het gebruik van dubbele haakjes, en de positie van de laatste letter van groen bij het gebruik van enkele haakjes.

Bij mijn hulpprogramma werkte dat zonder problemen, maar in mijn hoofdprogramma alleen bij de eerste actie.

Nadat ik zeker wist dat ik niet met een geheugenprobleem had te maken had ik het vrij snel opgelost.
Het voordeel van deze actie is wel dat ik nu weet hoe ik mijn Sram geheugen kan controlleren, en ik was blij verrast dat ik hier nog maar relatief weinig van had opgebruikt.

grtz frans :P :oops:

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: OUT OF MEMORY

Berichtdoor nicoverduin » 04 Okt 2013, 08:33

Het wordt echt tijd dat je over stapt op ECLIPSE oid. Dan weet je gelijk hoeveel RAM je gebruikt en Flash. Inmiddels heb ik hem ook nu draaien voor ATTiny's. Dus een ontwikkelomgeving voor die chips. Dat aangevuld met DoxyGen en SVN heb ik gelijk de documentatie en de versiebeheer opgelost. + een fatsoenlijke editor
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

Re: OUT OF MEMORY

Berichtdoor Enschot » 04 Okt 2013, 09:09

Hallo Nico,

Ja voorlopig zijn we nog lang niet uitgespeeld met het Arduino project.
Ik heb inderdaad al wel eens naar eclips gekeken, maar je kan niet alles tegelijk.
Voorlopig wil ik eerst dit project afmaken voordat ik me weer andere problemen op mijn hals haal.

Ik ben ook nog bezig met google charts, en dat is ook niet zo simple als ze zeggen.
Ik wil namelijk een dynamische grafiek gaan toepassen in mijn Arduino project, dus een grafiek die b.v. iedere minuut wordt geupdate.
Met pachube is dit relatief makelijk, maar dan moet ik de grafiek bekijken in een aparte site, en het is niet mogelijk een multiline grafiek te maken.

Met de grafieken van google zou je de data realtime in de cloud (b.v. een spreadsheet) kunnen zetten, en vervolgens steeds met google charts uitlezen.

al met al nog uitdagingen genoeg.

grtz frans :P

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: OUT OF MEMORY

Berichtdoor nicoverduin » 04 Okt 2013, 11:09

Ik heb dit ooit gebruikt in JavaScript : http://www.rgraph.net/ Werkt als een speer.... als je eenmaal door hebt :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten