433Mhz transmitter/Receiver

Arduino specifieke Software
Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor Enschot » 25 Sep 2013, 09:24

Hallo,

Ik heb wat vragen v.w.b. de 433Mhz Transmitter/Receiver PCB'jes
Het gaat hier om de goedkope types XD-RF-5V receiver en de XD-FST transmitter.
Ik ben met een vrij groot project bezig wat bestaat uit 7 slaves met een UNO pcb, en 1 Master met een MEGA pcb.
Al deze computertjes communiceren met elkaar via deze 433Mhz PCB's
Nu is mijn vraag wie heeft ervaring met deze PCB's.

b.v.
Wat voor antenne kan ik het beste gebruiken?
ik heb op dit moment gekozen voor de goedkope 433Mhz SMA coax antennes uit china met een lengte van ca. 4,5cm

Moet ik deze antenne aansluiten via een coax?

is het noodzakelijk om voor zowel transmitter als receiver een aparte antenne te gebruiken of kan ik transmitter en receiver op dezelfde antenne aansluiten?

Wat is de afstand waar deze pcb nog betrouwbaar op werken?

Ik heb ook gelezen dat de pcb's regelmatig moeten worden gesynchroniseerd.
Het signaal moet eerst uit de ruis worden getild voordat het signaal stabiel zou zijn.
een voorbeeldje hiervan CCC/DATA#@
Dus eerst 3 maal het karakter C overzenden om het signaal te stabiliseren.
Daarna een start karakter, in dit geval /.
Dan de eigelijke DATA.
En als laatste de stopkarakters #@

Het is voor mij erg belangrijk dat de RF communicatie betrouwbaar is.
Als dit met deze PCB niet mogelijk blijkt te zijn dan zal ik kiezen voor een duurder alternatief.
Waar kan ik in dat geval het beste voor kiezen, en wat zijn je ervaringen v.w.b. afstand en signaalsterkte.

Ben erg benieuwd naar software oplossingen zoals parity ,node controle, en synchronisatie.

grtz frans

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor nicoverduin » 26 Sep 2013, 00:12

Frans
Volgens mij kan je al volstaan met een stukje draad van de juiste lengte (ik dacht 1/4 golflengte). Ik heb er mee ge-experimenteerd en van die Action schakelaars en werkt als een tierelier. Ik gebruik helemaal geen coax :)
Afstand zul je experimenteel moeten bepalen want het scheelt nogal of je in open terrein of in gebouwen zit.
Verder hebben deze printjes geen eigen protocol dus die zul je zelf moeten definïeren. Mogelijk is er een library voor. Ik werk met remoteswitch en daar staan een aantal protocollen voor die afstandbedieningen in en i fiete doe jij precies het zelfde alleen stuur je meer data (denk ik).
Dus over de betrouwbaarheid gesproken, tja alle waar naar zijn geld. Maar er zijn ook wettelijke beperkingen hoever (dus met hoeveel watt) je mag zenden. Deze zendertjes leveren maar iets van 10-15 mWatt
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor Enschot » 26 Sep 2013, 10:38

Hallo Nico,

Bedankt voor je reactie.
Dus als ik het goed begrijp heb jij alleen de 433Mhz receivers gebruikt voor je project samen met een gekochte handzender?
Ik denk dat deze zenders een veel groter vermogen hebben dan de tranmitters die ik nu gebruik aangesloten op slechts 5V voedingsspanning.
Op dit moment kan ik maar amper een afstand van 3meter overbruggen met mijn draadje van 17,3cm

Ik heb gisteren wel ontdekt dat ik met een oude versie van VirtualWire zat te werken nl. V1.14
Ik werk nu met de nieuwste versie V1.19 die een aantal extra funkties heeft, en zoals ik het nu zie veel stabieler is.

Het is voor mij belangreik dat het systeem betrouwbaar werkt, en een flinke afstand kan overbruggen, dus ik zal hoogstwaarschijnlijk wel moeten overschakelen naar een wat duurdere en meer betrouwbaar Transmitter/Receiver setje.
Welke kan jij me aanraden?

grtz frans

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor nicoverduin » 26 Sep 2013, 11:35

Enschot schreef:Hallo Nico,

Bedankt voor je reactie.
Dus als ik het goed begrijp heb jij alleen de 433Mhz receivers gebruikt voor je project samen met een gekochte handzender?
Net andersom ik gebruik de transmitter. De ontvanger zit in die stekkerdozen die je in het stopkontakt doet.

Enschot schreef:Ik denk dat deze zenders een veel groter vermogen hebben dan de tranmitters die ik nu gebruik aangesloten op slechts 5V voedingsspanning.
Op dit moment kan ik maar amper een afstand van 3meter overbruggen met mijn draadje van 17,3cm

Ik werk met deze : https://www.sparkfun.com/products/10534

Enschot schreef:Ik heb gisteren wel ontdekt dat ik met een oude versie van VirtualWire zat te werken nl. V1.14
Ik werk nu met de nieuwste versie V1.19 die een aantal extra funkties heeft, en zoals ik het nu zie veel stabieler is.
zou op zich niet uit mogen maken. Dit zijn zogenaamde Saw resonators waarbij het data signaal wordt toegevoegd. zie: http://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_C ... cation.gif


Enschot schreef:
Het is voor mij belangrijk dat het systeem betrouwbaar werkt, en een flinke afstand kan overbruggen, dus ik zal hoogstwaarschijnlijk wel moeten overschakelen naar een wat duurdere en meer betrouwbaar Transmitter/Receiver setje.
Welke kan jij me aanraden?
Geen idee. Over wat voor afstanden heb je het? en waar?

grtz frans[/quote]
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor Enschot » 26 Sep 2013, 15:00

Hallo Nico,

Ik heb nog een laatste foutje opgelost, en nu werkt het RF systeem zoals je mag verwachten.
ik had onderstaande codes buiten de loop gehouden, en dat is blijkbaar niet de bedoeling.
uint8_t buf[VW_MAX_MESSAGE_LEN];
uint8_t buflen = VW_MAX_MESSAGE_LEN;

Echter, ik heb het nog niet over afstanden, want zoals ik al zei verlies ik mijn signaal al bij een afstand van > 3meter.
Ik gebruik mijn systeem binnenshuis, dus ik zou toch minimaal een afstand moeten kunnen overbruggen van ca. 30meter, er rekening mee gehouden dat ik ook nog eens door een muurtje moet.

Nu las ik in de documentatie van je vorige berichtje dat youw transmitter een afstand van maar liefst 300 foot kan overbruggen, dus ca. 170 meter, dus ik denk dan ik het hier maar eens mee ga proberen.

Kun je me ook zeggen of ik dezelfde antenne kan gebruiken voor zewel zenden als ontvangen, of moet ik voor ieder een afzonderlijke antenne gebruiken?

grtz frans

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor nicoverduin » 26 Sep 2013, 17:31

Let wel dat afstanden altijd opgegeven worden door line-of-sight verbinding. Dus niets ertussen.
In huis stort dat al gauw in elkaar. Als ik kijk wifi routers bijvoorbeeld mag je in huis ook blij zijn als je 10 meter haalt voor de maximale snelheid. Terwijl buitenshuis fantastische dingen beloofd worden. Ik heb het nog nooit geprobeerd met deze zender vwb. de afstand. Maar dit weekend ga ik toch nog aan de gang. Zal's kijken. en hou rekening dat muren soms beton en ijzer bevatten. Dat zijn slechte muren voor doorzenden van frequenties.

Maar volgens mij zijn al die zender modules hetzelfde: Saw resonator en een klein kring trapje met weinig vermogen. En dat klopt ook wel. Die zendertjes trekken iets van 10mA max(als ze dat al trekken). In de ideale situatie zou er bij 5V dus 5 * 0.01A = 0.05W vermogen uitgestuurd worden. Echter gaat er nog stroom verloren door alle onderdelen en de transistor dus mag je blij wezen als je die 20% haalt. (=10mW). Er kan nooit meer uitkomen als dat je erin stop. En wil je meer power, dan zou je een sterkere kring moeten maken. Ik had bijna deze modules gereverse engineered om hem te integreren in een PCB tot ik dat schema tegenkwam en wat toelichting over meest effectieve vermogen. Daar zitten dus nog wel wat haken en ogen aan. En ik ben ook nooit verder gekomen dan een simpele AM zender toen ik een jaar of 13 was. Ik hield het meer bij de buizen audio :) lekker spelen met 500V :)

Maar 3 meter lijkt mij ook wel erg kort. Dus ff afwachten.
Volgens mijn beperkte kennis moeten zowel de zend als ontvang antennes dezelfde lengte hebben

Maar nu ik zomaar eea nog eens doorlees. Als jij test doe jij dat met alle apparaten aan? Dan zou het toch kunnen dat die zenders elkaar gaan wegdrukken? Beetje het idee wat je wel eens hebt als je met een autoradio op de grens van 2 zenders met dezelfde frequentie. En die modules werken volgens mij allemaal met 433.92 Mhz. Op de 2.4Ghz heb je ook nog aparte kanalen.
Zomaar een ingeving
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor Enschot » 26 Sep 2013, 19:07

Hall0 Nico,

Weer bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Softwarematig werkt het RF systeem nu 100%.
Geen timeout of corrupte codes meer zolang de master en slaves elkaar zien, en de afstand niet te groot is.

Ik heb vanmiddag een proefje gedaan door de spanning op de transmitter te verhogen van 5V naar 12V.
Op deze manier kon ik net een afstand van ca. 10meter overbruggen.
Het signaal heb ik verstuurd van mijn hobbykamer op de 2ste verdieping en via de open vide naar de woonkamer.
Het signaal gaat dan deels door de lucht, en deels door het vide muurtje.
Het maakt dan ook nog uit hoe ik mijn antennes en pcb's positioneer.
Het houd dus echt niet over.

Het zend ontvanggedeelte heb ik volgens mij wel goed gedaan.
Ik maak gebruik van een master module die communiceert met 7 slave modules.
De master module turft de slaves een voor een af, en als de slave niet is aangesloten wordt er een timeout gegenereerd.
Dus ik roep slave 1, en vervolgens zend de desbetreffende slave, in dit geval slave 1 de data.
Daarna roep ik slave 2, enz

Ook doe ik op de data een node en parity controle.
De missers gebruik ik niet.
Ik sla de data 1 keer per minuut op, dus ik maak ca. 50 samples waarvan er minimaal 1 juist moet zijn.

Ik denk dat ik het door jouw gebruikte setje maar eens bestel, en daar maar eens wat testen mee ga doen, want het systeem moet helemaal idioot proef worden anders ben ik niet tevreden.

grtz frans

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor nicoverduin » 26 Sep 2013, 20:10

12V dat wil wel :). De transistor zal het moeten kunnen hebben. alleen die #$%^$#@ chinezen gebruiken vaak een niet identificeerbare transistor in. Anders zou je kunnen zien wat de maximale collector stroom is en Vce spanning. Dan zou je er mogelijk nog meer uit kunnen persen. Het protocol wat je toepast dat gaat wel werken. Overigens de 2.4Ghz overwogen? Mogelijk kan je daar meer mee? die 24FL04 of zoiets. Heb er 10 hier leggen. Moet ze wel nog testen. Maar eerst dat projectje afmaken met die ADXL345 en voor het eerst een QFN-package solderen :). Of eigenlijk gewoon over die drempel stappen om met hete lucht te solderen. Dus gewoon doen :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 11:51

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor Enschot » 28 Sep 2013, 11:29

Hallo Nico,

even een snelle update.
Na de laatste wijzigingen werkt alles perfect.
Het enige probleem waar ik nog mee zit is de erg korte afstand die de RF PCB's kunnen overbruggen.
Ik heb gisteren nog een ander goedkoop setje besteld van het merk GeTech 433Mhz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver link kit,Arduino, en als dit ook niet voldoet dan zal ik toch wat dieper in de zak moeten tasten, en voor een duurdere oplossing moeten kiezen.

Verder wil ik ook nog eens kijken of ik mijn slaves niet kan uitvoeren met enkel een transmitter, en de master met enkel een ontvanger, want nu is mijn ontwerp een beetje overdone.
Ik kan dan b.v. iedere 10sec data overzenden.

ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen op het 433Mhz gebied.

grtz frans

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 433Mhz transmitter/Receiver

Berichtdoor nicoverduin » 28 Sep 2013, 11:32

Volgens mij zou het inderdaad kunnen werken door die slaves gewoon consequent te laten zenden met hun data + een ID oid. En dan een receiver die gewoon alles polled.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten