Projectje elektrische step

Arduino specifieke Software
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Dec 2020, 14:28

Projectje elektrische step

Berichtdoor cavimine5 » 26 Dec 2020, 14:44

Hallo,

Ik ben bezig met een projectje om een elektrische step te maken! dit is bijna afgerond maar ik moet enkel nog een arduino toevoegen als specifieke sturing, dat gaat als volgt:
als ik gas geef met de step gaat dit via een gashendel met 5v+ signaal en grond, als ik gas geef dan gaat de step direct vooruit wat gevaarlijk is als je per ongeluk aan de gashendel komt voor het stoplicht
nu wil ik dit vermijden door er tussen de gashendel een arduino te steken dat wanneer het wiel draait de arduino een uitgang geeft van 5v voor de gashendel. de motor zelf heeft 3 "hall" sensoren, en ik denk dat het zou lukken om 1 hall sensor mee te gebruiken voor de arduino. Ik vermoed dat de motor 60x een 5v puls geeft per wiel omwenteling.

Nu moet er een programmatje geschreven worden dat na 2 wielomwentelingen (120 pulses) in een tijd van 2 seconde dat de arduino een 5v uitgang geeft tot er geen omwentelingen meer zijn.

Kan iemand mij hiermee Opweg helpen ? ik heb nog niet zoveel ervaring binnen arduino
alvast bedankt ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Projectje elektrische step

Berichtdoor shooter » 27 Dec 2020, 14:42

ik snap nog niet waar je de arduino voor wilt gebruiken, als je gas geeft hoort de step toch te rijden.., of wil je er een beveiliging tussen zetten dat je pas gaat rijden als je bijv. een tweede knop indrukt, dus twee hand bediening.
en als je de drive voor de step ook zelf hebt gemaakt kun je erbij, als dat niet zo is, dan kun je beter er nog een extra hall sensor bijzetten voor jouw eigen pulsen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Dec 2020, 14:28

Re: Projectje elektrische step

Berichtdoor cavimine5 » 27 Dec 2020, 15:05

ik wil als beveiliging dat de step niet zomaar kan vertrekken als je per ongeluk aan de gashendel komt aan een stoplicht
in de step zit een controller waar ik dit niet kan op aanpassen, die heb ik ook niet zelf gemaakt
ik wil dus de voeding van de gashendel pas activeren vanaf de wielen draaien
de draaiende beweging kan de arduino herkennen aan de hall sensor van de motor

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Projectje elektrische step

Berichtdoor shooter » 27 Dec 2020, 20:59

dus je wilt eerst steppen en dan pas gas kunnen geven. Dat kan door een hall sensor erbij te zetten, want de andere zijn al bezet en kun je niet op inbreken,en dan een relais via een arduino aanzetten als je stept, die dan de gashendel onderbreekt. dan blijf je dus galvanisch gescheiden van het circuit. Je moet dan wel de arduino ook nog voeden dat kanmisschien van de accu als deze onder de 15 Volt is .
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Dec 2020, 14:28

Re: Projectje elektrische step

Berichtdoor cavimine5 » 27 Dec 2020, 23:13

ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik wil geen relais gebruiken en bij mijn weten zou dit geen enkel probleem mogen zijn om een hall af te takken als signaal voor de arduino! de voeding ga ik nemen van de + en - van de gashendel dus de ground is in de zelfde kring

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Projectje elektrische step

Berichtdoor shooter » 01 Jan 2021, 15:36

dan moet je wel even zeker weten welke spanningen erop zitten want dat moet geen 5 Volt zijn dat kan ook 6 zijn, en dan is je arduino snel kapot.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: befuzuayomob, ocoweqopoh en 17 gasten