Verkeerslichtinstallatie

Arduino specifieke Software
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Dec 2020, 17:26

Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor Tigujan » 15 Dec 2020, 17:47

Ik ben een volkomen leek op het gebied van programmeren, dus bij voorbaat mijn excuses voor eventuele stomme vragen os opmerkingen.
Ik heb een stoplicht (Rood Oranje Groen licht) op mijn bordje gemonteerd en daarbij een extra oranje (voetgangers) knipperlicht. Hiervoor heb ik het volgende programma voor geschreven maar dat werkt dus niet. Het is de bedoeling dat het oranje (voetgangers) knipperlicht continu blijft knipperen in een vaste frequentie. Maar zoals ik al reeds heb gelezen loopt het programma tijden een tijdvertraging (delay) niet verder door en gebeurt er dus niets tijdens de tijdvertragingen. Hoe los ik dit nu op??? Ik heb al gekeken bij "tijdvertaging zonder onderbreking" maar ik snap er niets van. Wie kan mij helpen?

void setup()
{
pinMode(13,OUTPUT); //oranje knipperlicht
pinMode(12,OUTPUT); //Rood stoplicht
pinMode(11,OUTPUT); //Oranje stoplicht
pinMode(10,OUTPUT); //Groen stoplicht
}

void loop()
{
digitalWrite(13, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(13,LOW);

digitalWrite(12,HIGH);
delay(4000);
digitalWrite(12,LOW);

digitalWrite(10,HIGH);
delay(2000);
digitalWrite(10,LOW);

digitalWrite(11,HIGH);
delay(4000);
digitalWrite(11,LOW);

}

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor Gij Kieken » 16 Dec 2020, 11:31

De sketch blink w/o delay eens onder de loep nemen.
Er zijn tal van voorbeeldjes en tutorials op het net te vinden.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor shooter » 16 Dec 2020, 15:34

dat is inderdaad les 2, zie het als een teller die elke milliseconde 1 erbij telt, die teller kun je opvragen met millis().
als het dus bijvoorbeeld 123 milliseconde geleden is (millis()-oude tijd>pauze dan zet de oude tijd weer op millis en zet het knipperen aan/uit met knipper!= knipper
dan moet je voor het verkeerslicht ook hetzelfde doen
dus telkens asl er iets moet veranderen dan doe je dat even (eventueel in een functie) en dan ga je weer terug naar de loop, die gaat dan ineens wel heel snel lopen dus kun je nog van alles erbij doen. Zoek maar eens naar een voorbeeld trafficlight of zo.
en zet je vragen hier neer, dan krijg je altijd antwoord
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Dec 2020, 17:26

Re: Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor Tigujan » 21 Dec 2020, 12:17

Wellicht enigszins laat maar alsnog bedankt voor jullie reacties. Zoals ik inmijn vorige bericht al heb aangegeven, ik ben een volslagen analfabeet op het gebied van programmeren.
Ik heb nu op het internet de programmeerhandleiding van G.L.J Quellhorst gevonden en deze aan het bestuderen. Dit werkt verhelderend kan ik zeggen. Ik meld mij wellicht weer in de toekomst.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor shooter » 21 Dec 2020, 21:39

je programma is goed hoor, maar dat is het nadeel van delay dan blijft het programma echt wachten tot de tijd voorbij is, ik heb er ook behoorlijk mee gewor5steld in het begin, maar nu is het simpel kijk maar in blink without delay en in jouw verkeerslicht zul je ook aan state moeten gaan denken. want als je een knop indrukt moet deze wel snel gezien worden maar dan wachten met afhandelen tot de autos op rood staan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor shooter » 21 Dec 2020, 21:39

en uiteraard mag je alles vragen
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten