Verkeerslichtinstallatie

Arduino specifieke Software
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Dec 2020, 17:26

Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor Tigujan » 15 Dec 2020, 17:47

Ik ben een volkomen leek op het gebied van programmeren, dus bij voorbaat mijn excuses voor eventuele stomme vragen os opmerkingen.
Ik heb een stoplicht (Rood Oranje Groen licht) op mijn bordje gemonteerd en daarbij een extra oranje (voetgangers) knipperlicht. Hiervoor heb ik het volgende programma voor geschreven maar dat werkt dus niet. Het is de bedoeling dat het oranje (voetgangers) knipperlicht continu blijft knipperen in een vaste frequentie. Maar zoals ik al reeds heb gelezen loopt het programma tijden een tijdvertraging (delay) niet verder door en gebeurt er dus niets tijdens de tijdvertragingen. Hoe los ik dit nu op??? Ik heb al gekeken bij "tijdvertaging zonder onderbreking" maar ik snap er niets van. Wie kan mij helpen?

void setup()
{
pinMode(13,OUTPUT); //oranje knipperlicht
pinMode(12,OUTPUT); //Rood stoplicht
pinMode(11,OUTPUT); //Oranje stoplicht
pinMode(10,OUTPUT); //Groen stoplicht
}

void loop()
{
digitalWrite(13, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(13,LOW);

digitalWrite(12,HIGH);
delay(4000);
digitalWrite(12,LOW);

digitalWrite(10,HIGH);
delay(2000);
digitalWrite(10,LOW);

digitalWrite(11,HIGH);
delay(4000);
digitalWrite(11,LOW);

}

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor Gij Kieken » 16 Dec 2020, 11:31

De sketch blink w/o delay eens onder de loep nemen.
Er zijn tal van voorbeeldjes en tutorials op het net te vinden.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Verkeerslichtinstallatie

Berichtdoor shooter » 16 Dec 2020, 15:34

dat is inderdaad les 2, zie het als een teller die elke milliseconde 1 erbij telt, die teller kun je opvragen met millis().