Spanningsafhankelijk gedrag?

Arduino specifieke Software
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Aug 2013, 14:15

Spanningsafhankelijk gedrag?

Berichtdoor Hubert98 » 25 Aug 2013, 14:24

Ik ben bezig met een simpel projectje: een karretje met 2 wielen gestuurd door een dubbele H-bridge. Verder een ultrasone afstandssensor. De Arduino is zo geprogrammeerd dat hij 2 seconden rechtdoor rijdt en dan kijkt of er zich een object bevindt op minder dan 20 cm afstand. Zo nee: weer rechtdoor rijden. Zoja: maakt hij een bocht van 90 graden naar links of rechts. Welke kant de bocht op gaat wordt gestuurd door een randomfunctietje.

De Arduino heeft een externe spanningsbron in de vorm van een 9 Volt batterij.

Op de Arduino zitten ook nog 2 leds die aangeven wat de sensor ziet: rood als er een object wordt gezien, groen als hij niets ziet.

Als ik de Arduino aan de USB hang en hem test, vertoont hij precies het gedrag dat ik verwacht: hij rijdt rechtdoor en de led is groen. Als ik mijn hand voor de sensro houdt, wordt de led even rood en maakt hij een bocht van 90 graden.

Als ik de USB verbinding verbreek, verandert het gedrag: de led blijft rood (hij denkt dus een object te zien), hij maakt continue RECHTSE bochten (dus de randomfunctie is uitgeschakeld), en tussen 2 bochten door staat hij 2 second stil

Wie weet wat ik fout doe?

Hubert

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Spanningsafhankelijk gedrag?

Berichtdoor pjh » 25 Aug 2013, 15:41

Ik denk dat je 9 Volt batterij het probleem vormt.
Een 9V levert tot 400 mAh.
6 x 1,5 Volt AA tjes is ook 9 volt, maar levert 10.000+ mAh

Je motoren trekken te veel van je 9 Volt batterij, waardoor aan de 'reset' voorwaarden (brown out) wordt voldaan & jij raar / half gedrag krijgt.
Verder is willekeurig niet willekeurig zonder reset van je random generator.
Dus als jij dat niet gedaan hebt in je sketch, zal steeds DEZELFDE willekeurige reeks worden afgelopen: dus steeds naar rechts in jouw geval na een reset.

Ik weet niet of het klopt wat ik schrijf, maar probeer eens AA'tjes.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: uyovupadaco en 31 gasten