Hoe voeg je nieuwe bibliotheek

Arduino specifieke Software
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Okt 2020, 19:20

Hoe voeg je nieuwe bibliotheek

Berichtdoor mhisik@hotmail.com » 15 Okt 2020, 22:50

Hallo,

Kan iemand mij zeggen hoe ik met arduino een nieuwe bibliotheek toevoeg/
het geet om volgende bibliotheken.
#include <attiny13.h>
#include "delay.h"
Ik wil Attiny 13 PU processor gebruiken.


Hij geeft fout melding.
Ik ben nieuw met Arduino.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Hoe voeg je nieuwe bibliotheek

Berichtdoor Koepel » 16 Okt 2020, 07:39

Als beginner met Arduino kun je beter beginnen met een Arduino Uno.
Een ATtiny wordt namelijk niet door Arduino ondersteund.
Een Arduino Nano of een Aruino Pro Micro is ook klein, en die worden wel ondersteund.

Ik heb in het verleden wel eens een ATtiny gebruikt, maar dat is me te ingewikkeld.
Er zijn allerlei problemen, zowel hardware als software.

Hardware:
Je hebt een programmer nodig om de ATtiny te programmeren. Welke programmer heb je ?
Omdat de interne klok gebruikt wordt, is de baudrate niet nauwkeurig. Dat geeft problemen om met andere apparaten te communiceren.

Software:
Het zijn geen libraries die je kunt installeren, je hebt een ontwikkelomgeving nodig (die niet van Arduino is).
Het sram geheugen van 64 byte is heel klein. Ik liep daar steeds tegen aan.

Ontwikkelomgeving:
Sommigen hebben een ontwikkelomgeving gemaakt, zodat de ATtiny met de Arduino IDE geprogrammeerd kan worden.
Er zijn dus meerdere ontwikkelomgevingen voor de ATtiny, en ze werken niet perfect.
Hoe kom je er bij om een ATtiny te gebruiken ? Heb je dat ergens gelezen ? Misschien staat daar ook beschreven welke ontwikkelomgeving gebruikt is en misschien kun je dan vinden hoe je die moet installeren.
Heb je al een ontwikkelomgeving voor de ATtiny geïnstalleerd ? Kun je dan vertellen welke dat is en kun je de hele sketch laten zien, en de hele foutmelding ?

Dus begin met een Arduino Uno om eens een paar dingen van Arduino uit te proberen.
Als je over een paar jaar een gevorderde programmeur van een Arduino bent, dan kun je eens een ATtiny proberen.
Stel dat je een ontwikkelomgeving hebt gevonden en die hebt geïnstalleerd, dan loop je met het programmeren meteen tegen problemen op. Dan kun je ons om hulp vragen, maar dan vertellen we opnieuw dat je beter geen ATtiny had kunnen gebruiken.

Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Okt 2020, 19:20

Re: Hoe voeg je nieuwe bibliotheek

Berichtdoor mhisik@hotmail.com » 16 Okt 2020, 19:34

bedankt voor de reactie,


Ik heb een schakeling op internet gezien. Die is waarschijnlijk met codevisionavr gemaakt. Ik wou na bouwen.
Ik heb zelf ter beschiking PICkIT 3, Snap, CD3, en Arduino.
Het lukt mij bv via Arduino een led laten kniperen met ATTiny 13.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten