klantdisplay CD5220 aan Arduino

Arduino specifieke Software
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 Feb 2013, 16:04

klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor René » 07 Aug 2013, 16:34

Ik heb nog een paar CD5220 display´s die gebruikt worden als klantdisplay bij kassa´s die ik wil gebruiken met aan een Arduino.
In de handleiding http://www.profteck.ie/Hardware%20Pages ... Manual.pdf lees ik over codes die naar de display kunnen worden gestuurd. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat nu het beste aan kan pakken. Ik heb wel ervaring met de LiquidCrystal library. Iemand een suggestie=

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor Rudi » 07 Aug 2013, 21:05

Dit display is serieel aanstuurbaar via RS-232 interface.
Je zal sowieso een RS-232 shield moeten gebruiken want de spanningsniveaus's van de Arduino (0Volt - 5Volt) zijn niet dezelfde als die van de RS-232 standaard. RS-232 werkt met positieve en negatieve spanningen. Zo komt een negatieve spanning tussen -3 en -25V overeen met een logische 1, een logische 0 wordt vertegenwoordigd door een spanning tussen +3V tot +25V. Spanningsniveau tussen -3V en +3V wordt genegeerd.

De codes waar je van spreekt zijn ASCII stuurcodes. In plaats van de ontvangen data te tonen, sturen ze bepaalde functies van het display (cursor beweging, clear screen, font selektie, enz...). Eigenlijk net zoals vroeger seriele printers werden aangestuurd, daar kon je met stuurcodes het aantal lijnen, aantal dpi, lettertype, line feed, carriage return enzovoort bepalen.

Met alleen zomaar data naar de display sturen kom je er niet. De ontvanger kan zich verslikken in de data toevoer (zijn buffer kan niet alle data meteen verwerken) en laat dat tijdig aan de verzender weten. Dat noemt men flow control. Je kan de data flowcontrol softwarematig (xon/xoff) of hardwarematig (RTS/CTS of DTR/DSR) besturen.

Het zou me niet verwonderen dat er een library bestaat om het seriele data verkeer in makkelijke banen te leiden maar heb er geen ervaring mee.

Een andere optie is om de displays rechtstreeks hardwarematig aan te sluiten. Zonder specificaties en schema is dat een moeilijke zaak.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 132
Geregistreerd: 21 Feb 2013, 16:04

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor René » 08 Aug 2013, 13:19

Danh je Rudi voor je reactie.
(B)lijkt ineens veel ingewikkelder dan ik had gehoopt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor Rudi » 08 Aug 2013, 16:18

Ik denk dat het uiteindelijk wel zal meevallen (via RS-232) mits wat voorbereidend en verdiepend opzoekwerk.
Lijkt me wel een leuk projectje.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor pjh » 08 Aug 2013, 18:40

Die Vacuum Fluorescent displays (VFD) zijn helaas niet met 5 volt aan te sturen. Heb eens vol enthousiasme prachtige dot/matrix VFD's gescoord op Marktplaats. Ik kwam een eind met hulp, maar de hoge voltages schrikte me aanvankelijk af. Zodra je met die hoge voltages overweg kan bied ik me meteen aan als leerling. En àls ik zelf daarme vrij overweg kan, wil ik meteen die spotgoedkope, maar prachtige NIXIE tubes gaan gebruiken. Vooralsnog ben ik op LED/5V niveau blijven hangen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor Rudi » 08 Aug 2013, 20:22

Dit type lijkt aan 12V of 24V genoeg te hebben?
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 132
Geregistreerd: 21 Feb 2013, 16:04

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor René » 08 Aug 2013, 23:48

Tegen de verzendkosten stuur ik er een op aan degene die er brood in ziet en mij verder helpt. Ik ben even los namelijk. Die displays van mij hebben een voeding van 5 V. Maar uit jullie reacties(en Google) begrijp ik dat ik vanuit de arduino minimaal plus 3 en min 3 v moet sturen voor de data.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor Rudi » 09 Aug 2013, 12:05

René schreef:Tegen de verzendkosten stuur ik er een op aan degene die er brood in ziet en mij verder helpt. Ik ben even los namelijk. Die displays van mij hebben een voeding van 5 V. Maar uit jullie reacties(en Google) begrijp ik dat ik vanuit de arduino minimaal plus 3 en min 3 v moet sturen voor de data.

Ik heb geen RS-232 shield. Maar met een MAX232 van ongeveer anderhalve euro en wat weerstanden en condensatortjes maak je makkelijk zelf een level converter. Ik wil het wel proberen voor je, al heb ik ook geen MAX232 :) maar dat mag de pret niet bederven. DB-9 en/of DB25 connectors zijn geen probleem.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor nicoverduin » 09 Aug 2013, 17:32

pjh schreef:Die Vacuum Fluorescent displays (VFD) zijn helaas niet met 5 volt aan te sturen. Heb eens vol enthousiasme prachtige dot/matrix VFD's gescoord op Marktplaats. Ik kwam een eind met hulp, maar de hoge voltages schrikte me aanvankelijk af. Zodra je met die hoge voltages overweg kan bied ik me meteen aan als leerling. En àls ik zelf daarme vrij overweg kan, wil ik meteen die spotgoedkope, maar prachtige NIXIE tubes gaan gebruiken. Vooralsnog ben ik op LED/5V niveau blijven hangen.
Ach die hoogspanningen vallen wel mee hoor. Na 40 jaar buizentechniek ben ik wel eea gewend. Gewoon veilig werken en doorslag voorkomen door bijv. optisch te scheiden met de digitale wereld.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: klantdisplay CD5220 aan Arduino

Berichtdoor nicoverduin » 09 Aug 2013, 17:36

René schreef:Tegen de verzendkosten stuur ik er een op aan degene die er brood in ziet en mij verder helpt. Ik ben even los namelijk. Die displays van mij hebben een voeding van 5 V. Maar uit jullie reacties(en Google) begrijp ik dat ik vanuit de arduino minimaal plus 3 en min 3 v moet sturen voor de data.
gewoon een MAX232 aan de arduinop hangen. die stuurt de juiste RS232 signalen eruit. DTS en CTS worden geloof niet eens gebruikt zag ik. En je hoeft alleen maar 5V op die chip te gooien en zorgt dan voor de juiste RS232 levels.
En je hoeft je ook geen zorgen te maken over schokken, die spanningen en stromen stellen niets voor en zijn niet gevaarlijk.
In feite is dat display beetje hetzelfde als een WiFi shield aansturen. Ook daar moet je commando's (AT) sturen naar de Wifi en die zet het om in de juiste Ethernet protocollen.
Bij die displays is het niet anders.
Heb je bijvoorbeeld bij een LCD de setCursor functie, hier krijg je dan een aantal karakters die je moet sturen.
Mocht iemand me nog hebben hoor ik het wel.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: abuhearopi, esicehe, ibenaworarih en 26 gasten