druksensor 0 stellen

Arduino specifieke Software
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Okt 2020, 21:27

druksensor 0 stellen

Berichtdoor john.F » 04 Okt 2020, 21:36

beste heren, in het verleden hier veel kennis opgedaan en een hoogte meter gemaakt met diverse functies, waarvan ik veel plezier heb gehad.

nu was het mij gelukt om de hoogte welke de sensor gaf handmatig te corrigeren middels een potmeter zo kon ik de atmosferische druk corrigeren voor de werkelijke hoogte.

en was nul gewoon nul meter.

volgens mij zie ik iets heel simpels over het hoofd maar mij vraag is eigenlijk als volgt.

Na het aanzetten van de Arduino wordt de dan gemeten amosferische druk gelijkgesteld aan 0 meter.

of wel de variabele op dat moment krijgt een constant waarde.


Ben benieuwd of de oplossing echt zo simpel is dat ik hem over het hoofd zie ;)


mvgr john Arduino beginner

Advertisement

Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Okt 2020, 21:27

Re: druksensor 0 stellen

Berichtdoor john.F » 04 Okt 2020, 22:49

kan me voorstellen dat ik onderstaand hanteer echter zou dit dan willen zonder dat ik op een knop moet drukken

if button is pressed
{ remembered_pressure := read(pressure) }
// later...
calibrated_pressure := read(pressure) - remembered_pressure

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: druksensor 0 stellen

Berichtdoor Koepel » 05 Okt 2020, 00:48

Wij hebben graag dat je de hele sketch laat zien.

Je kunt programmeren wat je wilt. Als je op een bepaalde hoogte de melodie van Swiebertje wilt laten spelen dan kan dat ook.

Arduino heeft een setup() functie waar je van alles kunt zetten voor bij het opstarten. Als je daar de druk meet en onthoudt, dan kun je die later van de gemeten waarde aftrekken. Precies zoals je schrijft. Zo eenvoudig is het inderdaad.

Dat wordt meestal een "offset" genoemd. De naam "remembered_pressure" is een beetje vaag ;) Met "offset_pressure" weet iedereen wat bedoeld wordt.

Als het Arduino board stroom krijgt, dan is het mogelijk dat er wat tijd nodig is voordat een sensor de juiste waarde heeft. Soms is de eerste waarde van de sensor nog niet geldig. In zo'n situatie zit er vaak een delay() in de setup() functie en soms wordt het eerste sample weggegooid.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: druksensor 0 stellen

Berichtdoor shooter » 06 Okt 2020, 17:42

als je op de knop drukt dan zet je dus de gelezen druk in een variabele, maar zet daar dan ook gelijk de hoogte in een variabele, dus bijvoorbeeld gemeten is 1013 mbar en de daarbij horende hoogte is 11 meter (op zolder)
als je dan naar beneden loopt zal de druk stijgen en dus wordt de hoogte minder daar is een rekenregel voor nodig.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten