software voor DHT22 2302 Digital Temperature Humidity Sensor

Arduino specifieke Software
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Jul 2013, 20:29

software voor DHT22 2302 Digital Temperature Humidity Sensor

Berichtdoor msol » 27 Jul 2013, 21:55

Hallo, nieuw op het gebied van het onder de knie krijgen van een Arduino uno heb ik een sensor gekocht om in mijn plantenkas de temperatuur en vochtigheid te meten. De sensor heeft al een "ingebouwde" weerstand.
Daar er geen beschrijving bijgeleverd is ben ik bezig geweest met het rondzoeken en uittesten van de beschikbare librarys op internet. Dit omdat ik niet kan programmeren. Ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan. Bij het testen of de software in orde is loopt de boel in het begin al steeds vast.

Ik heb er meerdere getest maar dit zijn er 2. Op andere (engelstalige) fora is het al lang geleden dat er reacties zijn geweest.
https://github.com/adafruit/DHT-sensor-library
http://www.mediafire.com/download/4e1x1 ... /DHT22.zip

DHT22 myDHT22(DHT22_PIN); foutmelding:DHT22 does not name a type.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik de werkende software kan vinden.
Alvast bedankt.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: software voor DHT22 2302 Digital Temperature Humidity Se

Berichtdoor pjh » 27 Jul 2013, 22:48

Wat vaak vergeten wordt is een 4,7KOhm (4700 ohm) pull-up weerstand op de data lijn (dus tussen pin 1 en pin 2 van de sensor.
Ik heb eerdere ervaring opgeschreven op deze pagina: http://huinink.info/luchtvochtigheid-am2303-humidity-and-temperature-sensor/
Kijk er even naar. Een link naar de software staat er ook.

Ikzelf heb de AM2303. Deze is duurder maar technisch beter. Daarom komen er andere bitjes binnen dan bij de originele versie (DHT11 / 22 of hoe die dingen allemaal heten).

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: software voor DHT22 2302 Digital Temperature Humidity Se

Berichtdoor nicoverduin » 28 Jul 2013, 00:10

msol schreef:Hallo, nieuw op het gebied van het onder de knie krijgen van een Arduino uno heb ik een sensor gekocht om in mijn plantenkas de temperatuur en vochtigheid te meten. De sensor heeft al een "ingebouwde" weerstand.
Daar er geen beschrijving bijgeleverd is ben ik bezig geweest met het rondzoeken en uittesten van de beschikbare librarys op internet. Dit omdat ik niet kan programmeren. Ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan. Bij het testen of de software in orde is loopt de boel in het begin al steeds vast.

Ik heb er meerdere getest maar dit zijn er 2. Op andere (engelstalige) fora is het al lang geleden dat er reacties zijn geweest.
https://github.com/adafruit/DHT-sensor-library
http://www.mediafire.com/download/4e1x1 ... /DHT22.zip

DHT22 myDHT22(DHT22_PIN); foutmelding:DHT22 does not name a type.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik de werkende software kan vinden.
Alvast bedankt.

Ik vermoed dat je een paar problemen hebt:
a) DHT22 moet je kopieren naar de Arduino/libraries folder
b) je moet in de IDE aangegeven dat je deze library wilt gebruiken sketch/bibiliotheek importeren... Als je a hebt gedaan dan moet hij in de lijst staan (wel ff de Arduino IDE opnieuw opstarten)
c) mocht je nog problemen hebben dan boven in jouw programma zetten
Code: Alles selecteren
#include <DHT22.h>


Wat jouw programma doet is een object DHT22 creëren. Dit object zorgt voor alle communicatie met de DHT22. Echter om er een te creëren moet je er een definiëren. En dat doe je met de opdracht
Code: Alles selecteren
DHT22 myDHT22(DHT22_PIN);

Deze opdracht zegt:
Creër een object myDHT22 van het type DHT22 en geef gelijk de pin door waar deze is aangesloten.
Daar echter de library of niet bekend is of niet op de juiste plaats staat of niet is geïmporteerd in de IDE, kan de compiler hem niet creëren en krijg je de fout
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Jul 2013, 20:29

Re: software voor DHT22 2302 Digital Temperature Humidity Se

Berichtdoor msol » 28 Jul 2013, 15:46

pjh en nicoverduin, beide bedankt voor jullie advies.
Daarstraks stond ik op het punt van voorlopig opgeven maar nadat ik de code van pjh gekopieerd had (niet in library geplaatst omdat ik geen idee heb hoe je dat voor elkaar moet krijgen) lukte het, geen foutmeldingen bij het controleren en uploaden. Ik heb niets hoeven aan te passen :D .
Omdat de weerstand 470K al ingebouwd is hoefde ik dat niet te gebruiken, nog wel uitgeprobeerd maar gaf geen directe veranderingen. Ten opzichte van een commerciële thermometer met luchtvochtigheidsmeter geeft de DHT22 een tot 10% lagere luchtvochtigheid aan en de thermometer maar 0.4graden hoger. Ik ben er tevreden mee!
Hebben jullie nog een tip om de in de library geplaatste bestanden (die niet werken) te verwijderen? Ik heb ze (denk ik) al van mijn computer verwijderd maar ze staan nog steeds bij "voorbeelden".
nicoverduin had het over het opnieuw opstarten van de IDE. Hoe moet dat? Programma afsluiten en weer opstarten?

Nogmaals bedankt

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: software voor DHT22 2302 Digital Temperature Humidity Se

Berichtdoor pjh » 28 Jul 2013, 20:31

Ja msol.
Nu zit je er natuurlijk wel aan vast.
Voor wat hoort wat.
Je moet weten dat we enorm community gedreven zijn hier.
Om zogenaamde ´code/pikkers´ effectief op te sporen zijn onze statuten al in 1843 aangepast.
Dat ging toen niet digitaal, maar met de hand.
"Monnikenwerk" was wat nu file-sharing is.
Je mocht een boek lezen, maar dan moest je het meteen overschrijven.
Geen genade! :mrgreen:
Hier je opdracht: zoek de map: ??????/arduino???????/library
Het aantal vraagtekens is arbitrair en dit bericht slaat verder nergens op.
Blijf nieuwsgierig,
Blijf afwijken.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten