Zelf controle Nano van 5V voeding

Arduino specifieke Software
Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

Zelf controle Nano van 5V voeding

Berichtdoor fretty1 » 18 Jul 2020, 17:48

Dit zal moeten werken maar voor de zekerheid.
De Nano zal worden gevoed met een Powerbank 5V
Bij ontlading hiervan wil ik signaal krijgen of/en lader inschakelen.

Programmering (vereenvoudigd)
gebruik A0 en A1 als referentie
A0 aan de 3V (via 100K weerstand) A1 op spanningsdeler tot zeg maar 3,1 V
Als de spanning op A1 gelijk of lager is dan A0 wil ik een signaal en/of lader opstarten.

Om knipperen te voorkomen te laden minimum-tijd (via Millis() op bijv. 1 uur zetten waarna de cyclus opnieuw start.

Er is hierbij vanuit gegaan dat 3V altijd 3V is en de Arduino ook goed werkt bij bijv. 4,8 V voeding.

Vr groet
Frits

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Zelf controle Nano van 5V voeding

Berichtdoor Koepel » 19 Jul 2020, 15:30

Voor het gebruik van millis() is het gemakkelijker om een sketch te laten zien.

Begrijp ik goed dat je de Powerbank met een USB kabeltje met de Arduino Nano verbindt ?
De Nano heeft een diode in de 5V lijn vanaf de USB connector, dus de Nano draait dan op 4.65V of zo iets (het is een speciale low-voltage-drop diode).
Of heb je de Powerbank met de 5V pin verbonden ?

De 3.3V pin van de Nano komt van een voltage regulator, die is altijd 3.3V. Tenzij de 5V heel erg laag is.

De Nano kan zijn eigen voltage meten waarop de microcontroller draait.
De interne spanning van 1.1V is te meten met de 5V als referentie. Als de 1.1V bekend is en de 5V niet, dan kun je terug gaan rekenen wat de 5V eigenlijk is. Zoek eens op "secret volt meter" of zo. Ik kan even geen goede link vinden.
Het is nodig om eenmalig de berekening goed te zetten voor ieder Arduino board apart, want de 1.1V referentie kan 1.0 tot 1.2V zijn.

Je hebt dus geen analoge ingangen nodig.

Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

Re: Zelf controle Nano van 5V voeding

Berichtdoor fretty1 » 19 Jul 2020, 22:37

Dank
Ik ga me in de 1,1V mogelijkheid verdiepen, Inderdaad wilde ik de USB gebruiken omdat dat stekkertje al aan de powerbank zit.
Vr groet
Frits

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zelf controle Nano van 5V voeding

Berichtdoor shooter » 20 Jul 2020, 10:28

de spanning meten van elke analoge ingang zelfs intern komt van een referentie af en dat is dan de voedingsspanning of bij 1.1 V is dat een speciale diode in de processor dus even opletten wat je gebruikt.
als de voedingsspanning daalt verandert de ref en dus ook de meting dus zie je nog niet wat er gebeurt.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Alexduh en 17 gasten