Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is not r

Arduino specifieke Software
Berichten: 47
Geregistreerd: 29 Sep 2019, 18:42
Woonplaats: Vlijmen

Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is not r

Berichtdoor Dorus1404 » 16 Okt 2019, 11:01

Aanvullende info over het niet kunnen uploaden van een sketch naar het board. Het board en de com-poort wordt herkend, maar de programmer kennelijk niet.

avrdude: Version 6.3-20190619
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf"

Using Port : COM5
Using Programmer : arduino
Overriding Baud Rate : 115200
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x0a (dit wordt 10 x herhaald)

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

avrdude done. Thank you.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Koepel » 16 Okt 2019, 16:12

Soms raakt de bootloader corrupt.
Met een programmer kun je er een nieuwe bootloader in branden.

Dan heb je 50% kans dat het weer werkt.

Ik gebruik USBasp (versie 2) voor de programmer.
Het is ook mogelijk om een tweede Arduino board als programmer te gebruiken. Er is een speciale sketch die van een Arduino een programmer maakt: ArduinoISP.

Berichten: 47
Geregistreerd: 29 Sep 2019, 18:42
Woonplaats: Vlijmen

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Dorus1404 » 17 Okt 2019, 06:35

Als de bootloader corrupt is lijkt me dat nogal ernstig. Ik heb inderdaad nog een tweede board, maar daar krijg ik dezelfde foutmeldingen. Kan ik dus ook niet gebruiken. Bovendien zou ik niet weten hoe je een bootloader maakt en moet branden. Ik ga eerst dan maar de suggestie van Shooter proberen: Alles weghalen en opnieuw installeren. Misschien werkt dat.

Berichten: 47
Geregistreerd: 29 Sep 2019, 18:42
Woonplaats: Vlijmen

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Dorus1404 » 18 Okt 2019, 05:34

Alle software opnieuw geïnstalleerd leverde geen verbetering op. Ik heb één origineel UNO-board en een Chinese kloon. Beide boards geven dezelfde foutmelding. Ze zijn beide aangesloten geweest op een externe voedingsbron van maximaal 9 volt, waarvan ik naast de aanwezige elco van 2200 uF misschien ook een 100nF condensator had moeten monteren? In ieder geval kan ik ze beide niet meer uploaden via de computer, dus kan ik ook niet een van beiden gebruiken als ISP programmer. Misschien beter een 328 kopen mét bootloader en van daaruit verder gaan?

Graag eventuele nuttige suggesties.
(Beetje bij beetje leer ik bij.....)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Koepel » 18 Okt 2019, 07:27

Toen ik begon met Arduino heb ik wel eens een boardje weggegooid, omdat het niet werkte. Dat heb ik tegenwoordig niet meer. Ik kan het repareren en ik kan er een nieuwe bootloader in branden, maar zelfs dat is tegenwoordig nauwelijks nog nodig. Als beginner is het echter knap lastig als iets niet werkt.

Problemen die vaak voorkomen:

1)
Bootloader corrupt. Vooral bij de Arduino Nano, want daar ontbreekt een beveiligingsdiode bij de RESET pin.

2)
Iemand gaat met motors en relais aan de slag, en een draad met 12V valt op het Arduino boardje. Dan is het meestal stuk.

3)
Drivers op de computer en de Arduino IDE software die niet goed is.
Ik zit in linux en ik heb geen drivers nodig. Bij de goedkope clone boardjes zit er vaak een CH340G usb-serial chip op. Die heeft een extra driver nodig in Windows.
De overgang van de Arduino IDE 1.6 naar 1.8 verliep niet vlekkeloos. Als er nog dingen van een oude Arduino IDE op de computer staan, dan kan dat de Arduino IDE in de war raken. Alles verwijderen (niet je eigen sketches natuurlijk) en ook de verborgen "arduino15" map verwijderen helpt dan meestal. Je kunt ook de Arduino IDE even op een andere computer installeren.
Een enkele keer kan het voorkomen dat Java in de knoop raakt met de mini-Java omgeving van de Arduino IDE. Mijn advies is om Java te verwijderen (zowel in Windows als in linux).

4)
Een probleem met een counterfeit (namaak) usb-serial chip of een defecte CH340G usb-serial chip. Jaren geleden waren er problemen met namaak usb-serial chips van het FTDI type. Die zaten vooral op goedkope Nano clone boardjes. Misschien worden die nog steeds verkocht. Ik lees wel eens dat een CH340G stuk kan gaan, maar bij mij leveren de CH340G chips de minste problemen op.
clone = legaal nagemaakt, bijvoorbeeld Arduino boardje, dat wordt verkocht als "Arduino-compatible".
counterfeit = illegaal nagemaakt, bijvoorbeeld een chip die als een echt merk wordt verkocht terwijl de chip een namaak is.

Nuttige suggesties:
Misschien ging er iets mis met de externe voedingsbron. Een Arduino boardje voeden met alleen een USB kabel van de computer is natuurlijk veiliger. Je kunt een 5V adapter met USB kabel gebruiken om het Arduino boardje te laten draaien zonder computer. Ik gebruik bij voorkeur kleine adapters met een geschakelde voeding die ik op 7.5V kan instellen als externe adapter (https://www.allekabels.nl/nieuwe-producten/7184/1307571/universele-voedingsadapter.html). Kies altijd een adapter die aan de Europese regels voldoet.
Kun je een paar goedkope Arduino boardjes kopen ? Als het dan nog niet werkt, dan misschien op een andere computer proberen. Jouw externe voedingsbron met elco zou ik voorlopig niet gebruiken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor nicoverduin » 18 Okt 2019, 08:11

Ik heb nog nooit problemen gehad met clone bordjes. Wel met rotte USB kabels
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 47
Geregistreerd: 29 Sep 2019, 18:42
Woonplaats: Vlijmen

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Dorus1404 » 19 Okt 2019, 04:42

Ik weet nu niet precies meer wat ik gedaan heb, maar in ieder geval een andere driver voor het kloontje geïnstalleerd en die kloon werkt nu. Maar de originele genuino uno nog niet. Ook geprobeerd van de kloon uit een nieuwe bootloader op de genuino uno te branden, maar dat lukte niet. Bij het branden gingen enkele acties goed, maar dan stuitte het programma op onbekende i.d.'s en stopte het programma. Misschien toch maar een nieuwe chip kopen mét bootloader voor de guino uno, want die chip kan eruit gewipt worden?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor shooter » 19 Okt 2019, 17:51

op het originele bordje zit een andere communicatie chip als op de kloon, dus eigenlijk maar een soort gebruiken.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Koepel » 20 Okt 2019, 02:56

Het is misschien toch wel handig om een programmer te kopen. Wanneer je een ATmega328P chip met bootloader koopt, hoe weet je dan dat het een recente bootloader is en dat die correct er in is gebrand ?
Een programmer (met een 10-pin naar 6-pin adapter): https://www.aliexpress.com/item/32848141371.html.

De goedkope clones hebben vaak een CH340G usb-serial chip. Die wordt niet officieel door Arduino ondersteund. Voor de driver ga je naar de fabrikant van de CH340G: http://www.wch.cn/downloads/CH341SER_EXE.html.

Mijn advies: Als het voor binnenshuis is met normale temperaturen, koop dan een goedkope clone.
https://www.aliexpress.com/item/32687421689.html.

Berichten: 47
Geregistreerd: 29 Sep 2019, 18:42
Woonplaats: Vlijmen

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Dorus1404 » 22 Okt 2019, 14:06

Ik heb zo'n USBasp bordje gekocht. Het probleem is nu dat windows-10 het niet herkent als ik het in de usb-poort steek. Ook al een programmaatje Zadig gedownload om een driver voor het bordje te installeren, maar die installatie lukt ook niet "Fail to install". Ik kan dus alweer niet verder. Suggesties?

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten