Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is not r

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Koepel » 23 Okt 2019, 07:11

O, dat is waar, dat was ik vergeten, in Windows is het een heel gedoe.
De originele bladzijde voor USBasp is deze: https://www.fischl.de/usbasp/.

Ik weet niet of het iets uitmaakt, maar ik heb de USBasp in een USB 2.0 poort gedaan, zonder USB hub er tussen.

Download het Zadig programma van die link op de fischl.de pagina.
Stop de USBasp in de computer.
Start het Zadig programma. Soms is het nodig om alle apparaten te laten zien. Selecteer de USBasp.
Dan wordt het proberen welke driver werkt. Dus een driver installeren, en dan de Arduino IDE opstarten om te kijken of het lukt.

Ik heb Windows 10, 64-bit, met alle updates.

Volgens de link op fischl.de is de libusb-win32 nodig. Maar die deed het niet bij mij.
Volgens anderen is toch echt de libsubK nodig. Die heb ik niet geprobeerd.
De meesten zijn het er over eens dat de WinUSB niet de juiste is. Die probeerde ik en die werkte wel.

Verbindt het Arduino boardje niet met een USB kabel met computer, maar alleen via de programmer, via de flat-cable en de 10-pin naar 6-pin adapter.
Let goed op dat je het op de juiste manier in de ICSP header stopt. Ik onthoud dat de VCC en GND aan de buitenkant zitten (bij een Arduino Uno).

In de Arduino IDE het juiste Arduino board kiezen, zodat de bootloader voor dat board wordt geselecteerd.
Kies in de voorkeuren uitgebreide uitvoer voor uploaden, dan laat avrdude heel wat meer zien.
Kies in het menu de USBasp als programmer.
Via het menu de bootloader branden.

Er komen warnings over de "sck" clock die niet ingesteld kan worden. Dat geeft niet.

Vervolgens plak ik een stickertje op het Arduino boardje en schrijf daar op dat er een bootloader van de Arduino IDE 1.8.10 in zit.
Ik schrijf op het stickertje met een pen die inkt heeft die niet vervaagd (geschikt voor het ondertekenen van officiële documenten).

P.S.: In linux is het klik-klik-klaar.

Advertisement

Berichten: 47
Geregistreerd: 29 Sep 2019, 18:42
Woonplaats: Vlijmen

Re: Aanvullende info avrdude: stk500_recv(): programmer is n

Berichtdoor Dorus1404 » 24 Okt 2019, 10:40

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Super!
Ik ben er nog niet weer aan begonnen. Ik had enkele Atm328's met bootloader gekocht en er een geprobeerd. Die werkte meteen, dus ga ik proberen de bootloader in die oude te branden.

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: uqioduvehu en 21 gasten