Aanmaken van een merker

Arduino specifieke Software
Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Okt 2019, 20:00

Re: Aanmaken van een merker

Berichtdoor jean-paul » 17 Okt 2019, 18:44

Dag Shoooter,

Ben zo niet thuis in fora. Ik weet niet wanneer ik een nieuw onderwerp moet aanmaken of afsluiten. Bij deze al een nieuw probleem.

Het onderstaand stukje sketch werkt prima. Vermits in ieder if-statement de schakelaar
"schManueelStat==HIGH" voorkomt wil ik deze eruit halen. Ik heb dit als volgt geprobeerd met een loop. Boven in het begin van stuk het programma het volgende

while (schManueelStat==HIGH) { "na het programma afsluiten met" }

Dit werkt echter niet. Ik heb ook al een for loop geprobeerd en dit lukt ook niiet.
Zie jij de fout ??




////////// MANUELE MODUS //////////


if ( schManueelStat==HIGH && dkKlemToeStat==HIGH) {
digitalWrite (venKlemToe, HIGH); }
else {}

if ( schManueelStat==HIGH && dkKlemToeStat==LOW) {
digitalWrite (venKlemToe, LOW); }
else {}
if ( schManueelStat==HIGH && dkKlemOpenStat==HIGH) {
digitalWrite (venKlemOpen, HIGH); }
else {}
if ( schManueelStat==HIGH && dkKlemOpenStat==LOW) {
digitalWrite (venKlemOpen, LOW); }
else {}
if ( schManueelStat==HIGH && dkPlooiToeStat==HIGH) {
digitalWrite (venPlooiToe, HIGH); }
else {}
if ( schManueelStat==HIGH && dkPlooiToeStat==LOW) {
digitalWrite (venPlooiToe, LOW); }
else {}
if ( schManueelStat==HIGH && dkPlooiOpenStat==HIGH) {
digitalWrite (venPlooiOpen, HIGH); }
else {}
if ( schManueelStat==HIGH && dkPlooiOpenStat==LOW) {
digitalWrite (venPlooiOpen, LOW); }
else {}
}

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Aanmaken van een merker

Berichtdoor Gij Kieken » 17 Okt 2019, 21:41

Het is niet echt duidelijk wat je wens is,het is nog minder duidelijk als er geen volledige sketch is.
Ook weten we niet de volledige werking en het aantal bevel organen.
Als je de manuele schakelaar eruit wil gebruik je het gewoon niet.

if ( dkKlemToeStat==HIGH) {
digitalWrite (venKlemToe, HIGH); }
else {}
enz...

Berichten: 20
Geregistreerd: 15 Okt 2019, 20:00

Re: Aanmaken van een merker

Berichtdoor jean-paul » 17 Okt 2019, 22:04

Dag GK,

Mijn excuses als ik mijn bedoeling niet goed heb geformuleerd.
Zoals gezegd werkt onderstaande sketch prima. De werking van deze sketch dient hetzelfde te blijven.
Het zou toch mooier zijn als ik deze "schManueelStat" uit iedere regel zou halen en vervangen door een
eenmalige loop met deze "schManueelStat"die deze per regel zou vervangen. Dan zou het moeten lijken op
zoiets als onderstaande schets. Voor alle duidelijkheid ik weet niet of dit mogelijk is met een while,for of andere functie


while (schManueelStat==HIGH) {



if ( dkKlemToeStat==HIGH) {
digitalWrite (venKlemToe, HIGH); }
else {}

if ( dkKlemToeStat==LOW) {
digitalWrite (venKlemToe, LOW); }
else {}
if ( dkKlemOpenStat==HIGH) {
digitalWrite (venKlemOpen, HIGH); }
else {}
if ( dkKlemOpenStat==LOW) {
digitalWrite (venKlemOpen, LOW); }
else {}
if ( dkPlooiToeStat==HIGH) {

digitalWrite (venPlooiToe, HIGH); }
else {}
if ( dkPlooiToeStat==LOW) {
digitalWrite (venPlooiToe, LOW); }
else {}
if ( dkPlooiOpenStat==HIGH) {
digitalWrite (venPlooiOpen, HIGH); }
else {}
if ( dkPlooiOpenStat==LOW) {
digitalWrite (venPlooiOpen, LOW); }
else {}
{

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aanmaken van een merker

Berichtdoor shooter » 17 Okt 2019, 22:13

koepel schrijft met if statements, en dan moet je dus ook een uitgang weer uitzetten.
Ik heb de ladderdiagram manier en gaat dat vanzelf.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Aanmaken van een merker

Berichtdoor Gij Kieken » 17 Okt 2019, 22:47

Dergelijke zaken kun je proberen maar de werking van de sketch verandert ,als je manueel schakelaar verzet werkt al de rest niet meer en blijft in zijn laatste toestand staan.
Bijvoorbeeld een klem blijft dan open of dicht staan onafhankelijk van de toestand van bijvoorbeeld een voetpedaal of aanslag (ik zeg maar wat) in die toestand zullen hoogst waarschijnlijke onveilige toestanden gecreëerd worden.
Bekijk ook eens een switch case ipv if else combinaties(wat op den duur zeer onoverzichtelijk wordt)https://www.arduino.cc/reference/en/language/structure/control-structure/switchcase/
Of ea in functies onderverdelen.

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten