Probleem(pje) met RTC

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 111
Geregistreerd: 01 Jun 2016, 20:14

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor ruudhot » 26 Sep 2019, 23:28

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.

Zoals ik in het eerste bericht schreef, de klok loopt wel, maar alleen als ik na de bijstelling nogmaals de sketch upload, maar dan de bijstellings regels INactief (//).
Dan werkt de 3231 gewoon goed.

Ik heb een LIR2032 batterij, en ik heb als voedingsspanning 3,3V uit de Arduino.
De laadstroom heb ik gemeten en die begint bij 1mA, en loopt terug naar ± 0,5mA.
En over langere tijd, zal dit misschien nog minder worden (als de batterij vol is). Dit lijkt mij goed.
Of de 3231 voldoende heeft aan 3,3V weet ik niet, maar hij werkt verder ogenschijnlijk OK.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor Koepel » 28 Sep 2019, 06:47

Gelukkig, die module op 3.3V is beter voor de accu.
Gebruik je een 5V Arduino board ? Dan kan er alsnog 5V doorlekken via de SDA en SCL naar de RTC module.

Ik dácht dat ik je begreep, maar nu niet meer :(
Dat voorbeeld met de RTC goed zetten in setup(), dat hoort gewoon te werken.
Als je alleen in de loop() de RTC kunt zetten, dan is er iets mis. Ik weet niet wat er dan mis is. Misschien een slechte I2C bus, wat na meermalen proberen toch een keer lukt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor zuid » 28 Sep 2019, 15:54

Ik probeer bovenstaand probleem te begrijpen. Ik heb echter een vraag over de eerste post. Daar wordt gesproken over "het werkt niet in de setup"
Als ik de code lees vraag ik mij af of dan wel de melding
Serial.println("RTC lost power, lets set the time!"); wordt geprint.
Alleen als die melding komt worden de instructie uitgevoerd waarvan wordt gezegd "dat het niet werkt".
Als je ondanks dat de module aangeeft dat er geen "lost power" is de tijd wil instellen zou je dat in de setup maar buiten of zonder de if moeten doen.

Aanvulling:
Heb je begrepen dat __DATE__ en __TIME__ gegevens zijn die betrekking hebben op het moment van COMPILEREN en dus bij een herstart zonder compileren een "oude" waarde kunnen hebben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 111
Geregistreerd: 01 Jun 2016, 20:14

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor ruudhot » 29 Sep 2019, 23:00

Koepel en Zuid bedankt,

Ja, ik ben dankzij jullie een stuk(je) verder.
Ik begrijp nu dat de commando's in de setup ALLEEN werken als de RTC stil staat (batterij er uit en zo).

Als ik ze (in mijn onwetendheid) in de loop zet, dan werken ze wel, maar de RTC geeft dan alleen maar dezelfde tijd.
En dat begreep ik met de eerste regel (waarin je met de 'hand' de tijd ingeeft), want dan wordt steeds weer DEZELFDE tijd er in gezet.

Maar ik had gedacht, dat met de regel __DATE__ en __TIME__ de tijd van de PC werd overgenomen.
Dat laatste blijkt dus niet te kloppen, alleen de tijd van de compilatie wordt er steeds opnieuw ingezet.
Vandaar dat het dus lijkt of de RTC niet loopt.

Kortom, als de RTC loopt, dan is er geen commando om de tijd bij te stellen en de RTC door te laten lopen.
Jammer !!!

Maar bedankt voor de uitleg.
Ruud

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor Koepel » 30 Sep 2019, 00:44

De batterij hoort er altijd in te zitten.

Als de RTC-module nog nieuw is (of als de batterij er uit is geweest), dan loopt de rtc-klok niet. Dat kan gedetecteerd worden, en dan wordt eenmalig in setup() er een tijd in gezet. Bijvoorbeeld een vaste tijd of de tijd van het compileren.

Als de rtc-klok loopt, maar helemaal verkeerd is, dan wordt soms eenmalig toch even de tijd van compileren er in gezet. Bijvoorbeeld door in setup() even commentaar weghalen of een functie aanroepen. Dan die sketch één keer draaien, en meteen het commentaar terug zetten voor de echte sketch.

Als de klok loopt, maar bijgesteld moet worden, dan is het handig als er knoppen zijn, bijvoorbeeld met een display en een menu, of via de seriële poort met commando's, om de tijd bij te stellen.

Als het bij jou anders is, dat is er iets niet goed. Het is mogelijk dat je een slechte RTC-module hebt.

Ik heb een klokje met Nextion aanraak-scherm met knoppen op het scherm om de tijd te wijzigen. Dat zijn 11 knoppen (jaartal omhoog, jaartal omlaag, maand omhoog, maand omlaag, enzovoorts). Ik zie trouwens dat de compiler-tijd in april was en mijn DS3231 nu 15 seconden voor loopt. Dat is zo'n 30 seconden per jaar. Ik dacht dat de DS3231 nauwkeuriger was. Is dat 1ppm ? De DS3231 is maximaal 2ppm op kamertemperatuur.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor zuid » 30 Sep 2019, 09:40

Zolang je project nog met een PC is verbonden kan je ook een oplossing maken voor de tijd synchronisatie met invoer via de Seriële monitor.
Kijk bijvoorbeeld eens naar:
https://www.tweaking4all.nl/hardware/arduino/arduino-programmeer-cursus/arduino-programmeren-deel-9/

Dit geeft geen kant en klare oplossing maar misschien wel een aanzet hiertoe.
m.v.g.
Nico

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor Gompy » 01 Okt 2019, 00:09

Ik heb twee RTC's DS3231 waarvan 1 met batterij (AliExpres) en 1 met accu'tje (Keyestudio).
Het vreemde is dat degene met batterij niet doorloopt (ook niet met nieuwe batterij) terwijl de andere dat wel doet.
Ook als ik de spanning eraf haal van de DS3231 met accu blijft deze gewoon doorlopen op de zelfde sketch.
De clone mocht dan goedkoper zijn, maar was weggegooid geld.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Probleem(pje) met RTC

Berichtdoor shooter » 01 Okt 2019, 20:24

dan heb je misschien pech gehad, ik kom maar zelden iets kapots tegen, dus kijk eens verder, alhoewel onderzoek is veel duurder dan iets nieuw kopen.
paul deelen
shooter@home.nl

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten