Beginned Arduino

Arduino specifieke Software
Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Aug 2019, 20:23

Beginned Arduino

Berichtdoor edwin1001 » 08 Sep 2019, 13:33

Misschien voor vele een simpele oplossing, maar heb nu een aantal weken een Arduino Uno met een 1602 lcd schermpje.
Nu wil ik beginnen met een tekst hierop te zetten. Na vele pogingen en verschillende site's te hebben bezocht is het nog niet gelukt om er iets op te krijgen.
Ik heb op de Arduino site de volgende aansluitingen. scl - a5 / sda - a4 / gnd - gnd / vcc - 5v
Via github heb de volgende link gedownload https://github.com/fdebrabander/Arduino ... 2C-library en dit volgens instructies geinstalleerd inArduino
Als ik nu op upload druk krijg ik wel erg veel rode foutmeldingen onderin het programma. Van de foutmeldingen begrijp ik niets van.
Nu is dit waarschijnlijk simpel voor vele, maar voor een beginner is dit al een probleem.
Is er iemand die kan helpen ??
Alvast bedankt

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor Koepel » 08 Sep 2019, 17:01

Hallo, en welkom op dit forum.

Even een stapje terug.
Kun je vertellen vanwaar je Arduino hebt gedownload en welk besturingssysteem je gebruikt ?
Kun je een link geven naar jouw Arduino board (bij voorkeur naar waar je het hebt gekocht) of er een foto van laten zien ?
Heb je het juiste board en de juiste seriële poort in het menu geselecteerd ?

Je begint met een ledje te laten knipperen.
Het voorbeeld "Blink" zit in het Arduino programma: Bestand / Voorbeelden / 01.Basics / Blink
Daarna op de "upload" knop klikken.
Als dat niet lukt, kun je dan de meldingen onderin kopiëren en aan ons laten zien ?

Als dat is gelukt, probeer dan eens een voorbeeld met de seriele poort.

Pas daarna kun je over het display gaan nadenken.

Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Aug 2019, 20:23

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor edwin1001 » 08 Sep 2019, 19:08

Arduino heb ik gedownload via arduino.cc
Mijn besturingssysteem is linux
Het arduino board gekocht via amazon.de ( AZDelivery UNO R3 )
Arduino ziet wel het board met haal board info.
Hopelijk genoeg info.
De Blink werkt wel, dus het board maakt verbinding

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor Koepel » 08 Sep 2019, 20:42

Dat is mooi, dan werkt het allemaal.

Dus je hebt jezelf ook toegevoegd aan de 'dialout' group, of is dat tegenwoordig niet meer nodig ?
Als je iets van Arduino hebt geïnstalleerd van de repositories, dan dat graag verwijderen. Vooral geen librxtx-java pakket installeren. Ik heb zelf ook helemaal geen Java geïnstalleerd.
Soms kan iets van de repositories zich gaan mengen met wat bij Arduino er al bij zit.

Je mag wel een GCC omgeving hebben geïnstalleerd. Dat mengt zich niet met de Arduino dingen.

Je boardje is waarschijnlijk een clone met een CH340G usb-serial chip.
Je hebt waarschijnlijk zo'n 5 euro betaald, daarvan kun twee boardjes kopen op AliExpress ;)

Ik draaide eerst de i2c_scanner: https://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner/.
Mijn display zit op 0x27

Helaas weet ik niet wat de meest gangbare LiquidCrystal_I2C library is.
Dus ik heb met Bibliotheek Beheer binnen de Arduino IDE de "LiquidCrystal I2C by Frank de Brabander" geïnstalleerd.
Vervolgens van de voorbeelden (in het menu van de Arduino IDE) de LiquidCrystal I2C / HelloWorld gedraaid en dat werkte.
Nog even het contrast regelen achterop het display en toen zag ik tekst op het display.

P.S.: Ik weet niet hoe je de library hebt gedownload en geïnstalleerd, maar ken je de "libraries" map naast de mappen van je sketches ? Als de Arduino IDE niet is opgestart dan kun je daar die library weghalen en vervolgens hetzelfde doen als ik heb gedaan. Ik heb waarschijnlijk een iets andere LiquidCrystal_I2C library geïnstalleerd.

Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Aug 2019, 20:23

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor edwin1001 » 09 Sep 2019, 19:28

Oei,
Dit wordt al ingewikkeld voor mij al die termen, zoals dialout group, GCC,
LiquidCrystal I2C heb ik in mijn bibliotheek staan, en als ik dit open komt er alleen #include <LiquidCrystal_I2C.h> in het scherm.
Vandaar dat ik al een paar keer via een site de gehele tekst copieer en in het programma zet.
Dus al met al begrijp ik het nog niet helemaal hoe dit allemaal werkt.
De teksten die zoals void setup() { en void loop() { zeggen mij niets.
Dit zie ik regelmatig voorbij komen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor Koepel » 09 Sep 2019, 21:14

Dat geeft niet, maar toch zul je een keer de libraries goed moeten krijgen.

De 'dialout' group is iets van linux. Als je een terminal opent en "groups" intypt, dan zie je alle groepen waar je als linux gebruiker bij hoort.
De "GCC" is een open source compiler. Arduino gebruikt die om de sketch te compileren.

Heb je de I2C Scanner geprobeerd ? Als je dan de seriële monitor opent, dan kun je zien op welk I2C adres je display zit.
Maak een nieuwe sketch, kopieer daar de sketch van de I2C Scanner in, en klik op de "Upload" knop.

Als dat niet lukt dan wil ik weer een flinke stap terug doen.
Soms knippert het ledje van een Arduino board, en sommigen denken dan dat het Blink programma werkt.
Om daar zeker van te zijn kun je proberen om het ledje heel snel te laten knipperen en heel langzaam.

Er zijn leuke en leerzame Youtube filmpjes.
Kijk eens hier: https://arduino-lessen.nl/, iets naar beneden scrollen zie je de "arduino beginners lessen". Die zijn reuze leerzaam.
Begin eenvoudig, met het eerste filmpje voor een knipperende led. Een display gebruiken zit er ook bij.

Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Aug 2019, 20:23

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor edwin1001 » 10 Sep 2019, 18:37

I2C Scanner heb ik niet geprobeerd. Waar kan ik dat vinden ?
Seriële monitor openen ? Hoe doe ik dat.
Het ledje op het board knippert. Dit is dus geen Blink.
Nu is het wel zo dat ik het prg Arduino op moet starten via terminal. Start ik het via Software dan werkt het prg helemaal niet.
Hoe dat zit weet ik niet, maar dat vindt ik niet zo belangrijk.
Nu moet ik wel zeggen, sinds ik Linux heb worstel ik behoorlijk met het installeren van software.
Het is niet zo eenvoudig Linux.
Zelf ben ik zendamateur, en heb diverse software draaien voor deze hobby.
Programmeren is een andere koek, dan iets in elkaar knutselen.
Dus ik denk dat ik echt bij het begin moet beginnen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor Koepel » 10 Sep 2019, 23:40

edwin1001 schreef:I2C Scanner heb ik niet geprobeerd. Waar kan ik dat vinden ?

De link had ik al gegeven: https://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner/.

edwin1001 schreef:Seriële monitor openen ? Hoe doe ik dat.

In het menu: Hulpmiddelen / Seriële monitor

edwin1001 schreef:Start ik het via Software dan werkt het prg helemaal niet.
Het is niet zo eenvoudig Linux.

Ik weet niet welke je linux versie je hebt en hoe je de Arduino IDE (het arduino programma, de ontwikkel-omgeving) hebt geïnstalleerd. Als je het over "Software" hebt, heb je dan een 'snap' geïnstalleerd ?
In linux kun je kiezen welke versie van linux en dan kun je vaak ook de desktop kiezen. Op die manier kun je kiezen wat je het gemakkelijkste vind. En de technische dingen met de command-line, dat went wel in de loop van een paar jaar.
Het enige dat nog steeds lastig is in linux, is een (foto)scanner installeren.

Berichten: 6
Geregistreerd: 19 Aug 2019, 20:23

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor edwin1001 » 11 Sep 2019, 16:57

Ik draai met Ubuntu 16.04 LTS
Via de Arduino website heb ik het software gedownload en geinstaleerd via terminal.
In Ubuntu heb je een icoon ( software ) en daar staat ook Arduino in, maar als ik het dan installeerd gaat het niet goed.
Ik krijg dan wel het prg opgestart, maar hij kent dan geen usb aansluiting.
Via terminal gaat het wel goed.
Met seriële monitor zie ik geen I2C adres.
Ik heb geprobeerd om I2C Scanner op te starten. Via de gegeven link alles gecopieerd en in Arduino gezet ( ctrl-c / ctrl-v ) maar krijg veel rode tekst onderin Arduino als ik upload.
Over de foto scanner. Dit probleem heb ik al ondervonden. Laatst een Epson scanner gekocht, en deze willen aan slingeren maar kreeg het niet voor elkaar.
Terwijl er wel een driver op de Epson site staat. De scanner is nu aangesloten op een oude XP pc.
Beetje omslachtig, maar het is niet anders.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginned Arduino

Berichtdoor Koepel » 11 Sep 2019, 17:47

Er is intussen een 18.04 LTS.

Heb je dit gelezen: https://www.arduino.cc/en/guide/linux ?
Daar staat ook hoe je jezelf aan de dialout group kunt toevoegen.
Heb je in een terminal al eens "groups" ingetypt ?
Als het toevoegen aan de dialout group is gelukt, probeer dan nog eens een sketch te uploaden. Begin met "Blink" en probeer eens om het sneller en langzamer te laten knipperen.

Hoever ben je al met de BasOnTech Youtube filmpjes ?

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Eleanorchats, ubeyolod en 24 gasten