Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold65

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 07 Okt 2019, 08:01

Het werkt nog steeds prima! Ik zal met de donkere dagen eens kijken of ik de boel een beetje netjes kan krijgen. Het is nu geen gezicht, alles hangt een beetje los aan elkaar geknoopt :)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 19 Jan 2020, 14:36

Het heeft even geduurd maar vandaag alles getracht in het Arduino kastje te proppen zodat het niet meer houtje touwtje hangt in de meterkast. Echt alles in het kastje ging niet echt en het was beter om het IC op het bradboardje boven op het Arduino kastje te houden.
Nadat de boel weer aangesloten was startte het goed op en was de solarmeter software in de webbrouwser te zien. De verslomer werkt ook want ik zie de led af en toe knipperen maar ik zie geen getallen in de solarmeter webbrowser van mijn slimme meter af komen.

Duurt dat een tijdje voordat ik ze kan zien of hoor ik ze direct te zien?

Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 20 Jan 2020, 08:18

De getallen van de meters blijven 0 dus ik zal het weer uit elkaar moeten halen en controleren of er een draadje los zit of het draadje dat los raakte gisteren wel goed zit. En dan weer de kans dat er een draadje losraakt :(

Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 20 Jan 2020, 13:23

Gelukt. Het draad je dat naar pin 19 gaat zat ook tegen pin 20 aan. Ik had toch mijn leesbril op :D

Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 20 Jan 2020, 14:31

Te vroeg gejuigd. Ik krijg nu geen waarden in PVOutput. Dat is vreemd dat ik gisteren wel waarden kreeg in PVOutput maar geen nieuwe meter waarden. Hmmm snap er niks van. Ik zit nu netjes op serial 1 pin 19 RX van de Arduino Mega. Zie dat de meterstanden netjes binnenkomen in de Arduino maar dat ze niet naar PVOutput gaan. Zou het zijn dat toen ik tegen serial 1 pin 18 TX aanzat (vorige post stond pin 20 maar dat was fout) dat dit iets stuk gemaakt heeft. Dat verklaart nog steeds niet waarom het gisteren wel werkte om naar PVOyput te sturen.

Koepel, ik heb je hulp weer nodig. Waar gaat het fout?

Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 21 Jan 2020, 08:46

Er gaat niks fout. Het duurt een dag voor dat PVOutput weer op orde is. Of de vreemde negatieve waarden die als eerste uit de slimme meter komen snapt hij niet en krijg je een bad data request melding. Al met al gelukt en ben ik blij.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor Koepel » 21 Jan 2020, 14:50

Als pin 18 of pin 20 niet gebruikt worden dan geeft het niet.

Een breadboard maakt soms slecht contact.
Die slappe draadjes zijn soms zo slap, dat er een draadbreuk in ontstaat. Ik gebruik single-core draad.
Als de meterkast ook nog vochtig is, dan is dat natuurlijk nadelig voor een goed contact.

Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 21 Jan 2020, 16:10

Hé vriend Koepel :)

Ik heb dit ook toegepast, dit had jij al eerder aangegeven. Meterkast is kurkdroog ;)

Wat ik al eerder aangaf was dat ik pin 19 en 18 dus RX en TX van de Mega aan elkaar had gesoldeerd. Ik soldeer de draadjes direct op de print van de Mega.

Het probleem is verholpen alleen zodra je de boel uit zet en opnieuw met je data naar PVOutput stuurt raakt het daar in de war en duurt het een dag voordat het weer normaal loopt.

Met dat gegeven kijk ik het nog een dag aan en dan zet ik het Arduino kastje weer definitief vast en laat alle draadjes netjes lopen en hier en daar een tay-rap.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor Koepel » 23 Jan 2020, 17:39

Zodra je Serial1.begin() aanroept, dan wordt pin 19 de RX pin, en pin 18 wordt de TX pin.
Als er niets wordt verstuurd, dan is de TX hoog. Die kan tot 40mA stroom geven (dat is de kortsluitstroom).

Dus wanneer je pin 18 en 19 met elkaar verbonden hebt, dan kan pin 18 met 40mA je inverter stuk maken. Ik heb daar een transistor voor die wel 40mA kan hebben, maar een logische poort zou stuk kunnen gaan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Jun 2019, 12:16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Arduino Mega slimme meter uitlezen met Solarmeter Harold

Berichtdoor master64nl » 23 Jan 2020, 17:47

Hij lijkt heel te zijn.

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RussellAlets en 22 gasten