5v Relais schakelen met 1.5v als inputsignaal

Arduino specifieke Software
Berichten: 3
Geregistreerd: 31 Mrt 2019, 14:00

5v Relais schakelen met 1.5v als inputsignaal

Berichtdoor Jouke » 31 Mrt 2019, 19:41

Beste allen,

Mijn naam is Jouke Best en ik heb een bedrijf in duurzame verwarming.
Ik ben in mijn vrije tijd vooral bezig met innovaties en kijken wat er over 5 jaar hot is.

Nu heb ik een projectje waar ik een elektrische auto voorzie van een extenderpack.
op dit moment heeft de auto (Renault Zoe) een 22Kw pack en ik ben halverwege de extender en die is nu al 20 Kw dus samen al 40 Kw.
Doel is de range vergroten maar ook om nachts stroom uit de geparkeerde auto te kunnen tappen.

Ik heb nog nooit iets gedaan met programmeren en arduino maar ik moet er nu echt aan geloven.
Niet alleen voor dit project maar ook de nieuwe verwarmingssystemen zijn allerlei soorten van verwarming die samen moeten werken om optimaal efficiënt te kunnen draaien.

Maar dit project met de Renault heeft haast en ik geloof niet dat ik Arduino onder de knie krijg voor dit af moet zijn.
Opzich draait de auto al met het extenderpack maar ik loop aan tegen het laden van de packs.
Dan eigenlijk niet het laden maar het stoppen met laden als de accu's vol zijn.
Als de accu's vol zijn stopt het laadproces en gaat in het hoofdpack het hoofrelais uit.
Dit wordt gestuurd door canbus naar een CPU in het accupack.
Nu moet mijn extenderpack relais ook uit gaan op datzelfde moment.
Waarschijnlijk kan ik het Can signaal wel vinden naar de CPU van het hoofpack wat zorgt voor aan/uit van het relais maar zal een arduino dit signaal moeten omzetten naar een 5v relais en die weer naar mijn hoofdrelais om die aan/uit te schakelen.

Heel simpel gezegt zoek ik op dit moment de arduinocode om een 5v relais te schakelen door middel van can signalen.
Ik moet het nog precies meten maar ik vond ff snel 1,5V is relais uit 2,5v is relais aan.

Wie kan mij helpen

Vriendelijke groet,
Jouke

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 5v Relais schakelen met 1.5v als inputsignaal

Berichtdoor shooter » 31 Mrt 2019, 19:47

een canbus is een differentieel serie signaal en is dus niet zo simpel als je zou willen. Er zijn wel Can bus receivers voor de arduino, en als je weet welke code er naar je hoofdrelais gaan kun je die gebruiken.
je kunt het misschien simpeler maken door wat er nu naar het spoel van het hoofdrelais te gebruiken voor een hulprelais en daarmee twee relais te schakelen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 31 Mrt 2019, 14:00

Re: 5v Relais schakelen met 1.5v als inputsignaal

Berichtdoor Jouke » 31 Mrt 2019, 19:52

Thanks Shooter

If only!!! Het hoofrelais en accu CPU zitten verstopt in het mainpack waar je niet bij kunt en ook niet mag.
Renault verleased zijn accupacks om de aanschafprijs van de auto laag te houden.
De accu is dus niet van jezelf en je betaald per maand een fee waar ook verzekering en hulp bij pech inzit.

Berichten: 3
Geregistreerd: 31 Mrt 2019, 14:00

Re: 5v Relais schakelen met 1.5v als inputsignaal

Berichtdoor Jouke » 31 Mrt 2019, 21:28

Anders gevraagd dan.

Wie kan mij helpen aan de code om een 5v relais te schakelen waarbij het relais aangaat bij analoge input >2v ,waarbij 5v nooit wordt overschreden.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: 5v Relais schakelen met 1.5v als inputsignaal

Berichtdoor Gij Kieken » 01 Apr 2019, 12:33

In de Arduino Ide onder voorbeelden Basics -ReadAnalogVotage heb je al een begin situatie.
Voeg daar een if then constructie of switch case aan toe en je hebt em.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 5v Relais schakelen met 1.5v als inputsignaal

Berichtdoor shooter » 02 Apr 2019, 20:30

het kan simpeler met een 555 timer nou ja eigenlijk is dat een comparator of met een simpele optocoupler met goede weerstanden heb je ook al een led die aangaat.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 28 gasten