Tijdschakelaar maken.

Arduino specifieke Software
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 Mrt 2019, 11:10

Tijdschakelaar maken.

Berichtdoor rein » 01 Mrt 2019, 11:19

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier(na al een tijd stiekem te hebben mee gelezen) Ik heb al een tijdje een arduino om mee te experimenteren maar nu heb ik iets gevonden waar die ook daadwerkelijk nuttig voor kan zijn.

Mijn huisgenoten draaien in de avond de thermostaat niet naar beneden en als ik het doe dan draait iemand hem soms later weer omhoog. Nu dacht ik dat ik hier de arduino in kon zetten om een tijdschakelaar te maken dat tussen 23:30 en 07:30 het signaaldraadje van de thermostaat onderbroken word(wij hebben dus een "domme" thermostaat)

En hier heb ik jullie nodig voor advies. Het lukt mij om simpel wat lichtjes aan te sturen maar dit project gaat mij iets te lastig worden.

Kunnen jullie mij helpen met wat ik nodig heb en een opzet van de programmatuur?

Alvast ontzettend bedankt.

Groet,
Sjoerd

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Tijdschakelaar maken.

Berichtdoor shooter » 01 Mrt 2019, 23:07

begin eerst maar eens met een real time clock (RTC) is goedkoop en houd de tijd prima bij.
volgende is een relais dat je thermostaat laat schakelen. gewoon open dicht.
Dan een temperatuurvoeler eraan. Dan kun je dus de thermostaat gewoon helemaal eruit laten (en als resrve gebruiken.)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 1
Geregistreerd: 21 Mrt 2019, 09:57

Re: Tijdschakelaar maken.

Berichtdoor Gerard-P » 21 Mrt 2019, 10:13

shooter schreef:begin eerst maar eens met een real time clock (RTC) is goedkoop en houd de tijd prima bij.
volgende is een relais dat je thermostaat laat schakelen. gewoon open dicht.
Dan een temperatuurvoeler eraan. Dan kun je dus de thermostaat gewoon helemaal eruit laten (en als resrve gebruiken.)


Helemaal eens met het gebruik van een DS3231, daar ben ik ook mee bezig. Klok en datum display is geen probleem, werkt prima.
Maar het is me nog niet gelukt om b.v. de tijd uit te lezen daar daarop te schakelen, misschien heb je een oplossing daarvoor. Dat zal voor Sjoerd, die dit item opende, ook nuttig zijn als hij de DS3231 gaat gebruiken.
Groeten
Gerard

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Tijdschakelaar maken.

Berichtdoor shooter » 22 Mrt 2019, 23:19

gewoon een relais laten schakelen als de tijd tussen x en y ligt. en dan elke minuut even kijken. niet elke loop want dan weet de uitgang ook niet meer wat te doen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten