opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Arduino specifieke Software
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Apr 2013, 00:22

opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Berichtdoor ssoull » 02 Apr 2013, 00:49

Hallo beste mensen,

Ben bezig met een project. En na een tijdje zoeken heb ik kennis gemaakt met Arduino. voor dat ik me helemaal in verdiep heb ik een kort vraagje; is het mogelijk om bepaalde funktie, kan beter voorbeeld geven. stel voor wil dat het dag1/week1 of maand1 >> led 1, 10 min werkt en led 2, 15 min als ik button 1 druk.. en dag2 >> led 1, 5 min en led 2, 5 min als ik weer zelfde button druk.. en dag3 weer verschilende tijden als ik weer de zelfde button druk..... is het mogelijk om zo'n combinatie te maken met verschillende tijden?

Groetjes Oss

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Berichtdoor astrofrostbyte » 02 Apr 2013, 06:02

Hey Oss,
Zoals ik het lees is dat zeker mogelijk , dit is gedrag dat zeker met software beschrijfbaar is.
Voor de Hardware :
    een 'standaard' Arduino bv. een Uno of Mega
    evt. een RTC (Real Time Clock) module als je de tijd nauwkeurig wil bijhouden.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 9
Geregistreerd: 20 Feb 2013, 20:43

Re: opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Berichtdoor ON5MF » 02 Apr 2013, 11:46

En als je de tijd altijd correct wil houden, dan nog een DCF77-ontvanger of GPS-ontvanger eraan koppelen.
huidig Arduino project: universele banddecoder om volautomatisch antennes en bandpasfilters te schakelen

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Berichtdoor astrofrostbyte » 02 Apr 2013, 12:02

Ja, DCF en GPS moet dat wel mee lukken ,
http://playground.arduino.cc/Code/DCF77
http://playground.arduino.cc/Tutorials/GPS

evt. kan het ook nog via ethernet/internet http://arduino.cc/en/Tutorial/UdpNtpClient
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Apr 2013, 00:22

Re: opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Berichtdoor ssoull » 02 Apr 2013, 12:32

Heel erg bedankt voor julie snelle reacties! het gaat meer om een circulatie bij deze project. Dus x aantal dagen werken, dat zelfde button elke dag verschillende opdrachten kan uitvoeren. en eind van deze periode gewoon geen funktie meer heeft. en dat je met een andere soort reset button het hele proces weer kan beginnen.. maar was erg benieuwd of het mogelijk was, dus ben erg blij dat het kan. Heeft iemandt ooit zo'n project een voorbeeld tegengekomen om internet, zo dat ik softwarematig een idee heb hoe het inelkaar zit? eigenlijk wil ik me er in verdiepen maar jammer genoeg kom ik tekort aan tijd, misschien iemandt me ermee kan helpen voor een kleine vergoeding?

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Berichtdoor astrofrostbyte » 02 Apr 2013, 17:51

Eerste stap is dat je heel goed omschrijft wat het gedrag moet zijn. evt in pseudocode en flowcharts
En ook aangeeft wat je wel en niet verwacht van het gehele systeem.
Als dit de eerste keer is dat je met een processorbordje en programmeren te maken krijgt en daarbij eigenlijk ook niet veel tijd hebt om je erin te verdiepen zal het wel lastig worden, veel mensen kunnen je hier en evt andere fora prima helpen maar het blijft toch jou project.
Ik schat dat de software zo'n 2 a 3 A4-tjes lang zal zijn. en maak me het meeste 'zorgen' over het goed beheren van de tijd.

ps goede gratis flowcharter is yED http://www.yworks.com/en/products_yed_about.html

Speudo Code voorbeeld:
Code: Alles selecteren

HoofdLus()
{

 IF ( DRUKKNOP2_GEDRUKT )
     Reset_Dagnr( )                      // start nieuwe cycli

 IF ( DRUKKNOP1_GEDRUKT )         
 {
    dagnr = Haal_Dag_Nr_Op();

    IF dagnr == 1 :
          led_aan(LED1, 10min);
          led_aan(LED2, 15min);
    IF dagnr == 2 :
          led_aan(LED1, 5min);
          led_aan(LED2, 6min);
    IF dagnr ==  3 :
          led_aan(LED1, 2min);
          led_aan(LED2, 4min);
  }

  Check_Of_Leds_Weer_Uitmogen();                        //  zet de led's uit als de tijd verstreken is

}//HoofdLus 
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Apr 2013, 00:22

Re: opdracht verandert met tijd?! is het mogelijk?

Berichtdoor ssoull » 03 Apr 2013, 21:33

Heel erg bedankt voor uw reactie en voorbeeld!!!

Groeten
Oss

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten