3 stappen motoren aansturen via arduino

Arduino specifieke Software
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Mrt 2013, 21:09

3 stappen motoren aansturen via arduino

Berichtdoor wisse » 28 Mrt 2013, 09:45

Hallo allemaal,

Ik ben voor school bezig met een project. Ik heb een X en Y as machine gemaakt.
Deze word aangestuurd door een bipolaire stappen motor die per stap 1,8 graden verspringt.
Deze configuratie stuur ik aan met een Siemens PLC. Nu is het probleem dat je met een plc maar beperkt aantal x kan schakelen. Daarom heb ik gekozen voor een Arduino mega 2560. Deze stuurt (is de bedoeling een frequentie naar de MSD 50 5.6 driver) ter aansturing van de stappen motor. Daarnaast zorg ik door middel van een weerstand 10K en een zenerdiode van 4,7 V voor de juiste stuur spanning.
Heeft iemand voor mij een uitleg hoe ik dit programma kan schrijven.

Mijn bedoeling is door middel van de PLC een start signaal te geven aan de Arduino en zodra ik deze verbreekt dat de Aduino dan ook stopt. De Arduino zorgt er dus voor dat het signaal van de PLC word omgezet in een pulserend signaal.

Ik pas 3 stappen motoren toe. 2 voor de Y as en 1 voor de x Kan dit in een programma?

Ik ben reeds druk aan het experimenteren in C maar kom er nog niet echt uit.

Al vast heel bedankt voor de moeite

Met vriendelijke groet,

Wisse

Advertisement

Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Mrt 2013, 21:09

Re: 3 stappen motoren aansturen via arduino

Berichtdoor wisse » 28 Mrt 2013, 14:16

Kleine aanvulling.
De aansturing gebeurt via Siemens S7-300 de decoder zit er op door middel van aan het eind van de as geplaatst plaatje met 3 gaten er in. Daarover heen is een infrarood sensor geplaatst. Deze stuurt elke x een pulsje door naar de PLC. Aan de hand hiervan weet ik de verplaatsing van de as vast te stellen op 0,5 mm nauwkeurig.

Mochten er nog onduidelijk heden zijn dan hoor ik het graag

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: KeithGam en 43 gasten