Een waarde sturen naar een sketch met Visual Basic

Arduino specifieke Software
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Een waarde sturen naar een sketch met Visual Basic

Berichtdoor Kees_02 » 17 Jul 2018, 12:35

Met Visual Basic wil ik vanuit een Form (control panel) twee waarden sturen naar een Arduino.
Als voorbeeld neem ik een teller die vast ingesteld is en loopt van 100 tot 200.
In de bijbehorende Arduino sketch worden de twee vaste waarden gedefinieerd met:

#define START 100
#define STOP 200

Ik wil dus vanuit VB de getallen 100 en 200 kunnen aanpassen.

Als dit lukt, hoe kan ik in het VB Control Panel een venstertje plaatsen waarin ik de teller zie lopen?

Is zoiets eenvoudig te maken?

Alvast dank voor uw hulp/suggesties.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Een waarde sturen naar een sketch met Visual Basic

Berichtdoor baco1978 » 17 Jul 2018, 13:39

Een arduino werkt met een usb COM poort.
als je vanuit VB via de serieele verbinding (zelf gedefineerde ) commando's verstuurd waar de arduino op getriggerd wordt.

Dan kan de arduino tijdens het af/op-tellen de status terug sturen via de verbinding.

er is genoeg te vinden via google

zoals deze instructable
http://www.instructables.com/id/Arduino-Visual-Studio-Serial-Communication/
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Re: Een waarde sturen naar een sketch met Visual Basic

Berichtdoor Kees_02 » 17 Jul 2018, 20:41

Dank voor het voorbeeld in de link.
Heb dit voorbeeld geheel opgevolgd, zowel zelf de code ingetikt als gecopieerd uit het voorbeeld en ook de tekst opschriften in de componenten letterlijk overgenomen (in de Properties achter Text deze namen toegevoegd). Is gebaseerd op Visual Studio 2015
De bij dit voorbeeld gebruikte versie is Visual Studio 2017 version 15.7.5

Na het klikken op de knop Start veschijnt een Microsoft popup window "There were Build Errors. Would you like to continue and run the last successful build? YES/NO". Met de keuze voor YES : Visual Studio cannot start debugging because the debug tartet is missing. Please build the Project and retry etc. Met de keuze voor NO gebeurt er verder niets.

Maar er staan ook 14 Errors in de Error list, zoals:
Error BC30451 'ComboBox_AvailableSerialPorts' is not declared. It may be inaccessible due to its protection level" etc.
Alle errors betreffen dezelfde reden. In feite zijn alle gebruikte componenten "not declared".

Onder STEP 4 in het onderhavige voorbeeld staat:
You can type any name and text inside these components you wanto to, but please, be careful when programming!
Vraag: Waar moet ik voorzichtig mee zijn?

Onder STEP 7 en 9 in het onderhavige voorbeeld staat:
Also, be sure to choose the right names for the components.
Waar moet ik op letten?

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Een waarde sturen naar een sketch met Visual Basic

Berichtdoor baco1978 » 18 Jul 2018, 08:55

Mijn kennis met visual basic strekt niet zover helaas.

Ik heb er heel vroeger eens wat mee gedaan, maar das ook alles.

misschien dat deze meer uitkomst bied

https://www.hackster.io/whitebank/arduino-serial-communication-visual-studio-3f5c77

verder is een "serieele" verbinding tussen pc en arduino niet zo heel spannend, aangezien er genoeg voorbeelden zijn om via de de terminal van de arduino ide met de arduino te kunnen praten.

het moeilijkste deel is het programmeren van de visual basic zijde... al zullen daar ook wel tal van voorbeelden van zijn om daarvan te kunnen leren.
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Re: Een waarde sturen naar een sketch met Visual Basic

Berichtdoor Kees_02 » 21 Jul 2018, 16:24

Hallo,

Ik ben op de https://www.hackster.io/whitebank/ardui ... dio-3f5c77 site geweest. Vanaf GitHub heb ik de INO file gehaald en ge-upload naar de Arduino UNO met succes.
Maar wat moet ik met al die bestanden voor Visual Studio die in de map WindowsFormsApplication3 staan nadat ik van GitHub de bijbehorende file WindowsFormsApplication3 had ge-unzipped?

Het intikken van de regels vanaf die site in de desbetreffende componenten, zoals Button1, Label1, Timer1 etc. leverde minstens 50 syntax or not declared errors op.
Het is geschreven voor Visual Studio 2015, maar ik hanteer inmiddels 2017 (v 15.7.5). Kan dat uitmaken?

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten