Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 05 Jul 2018, 16:48

Het volgende doet zich voor, na installatie van IDE op de laptop en het gebruik van de zelfde sketch krijg ik opeens hele andere tekens op de display.
De display knippert ook en brandt niet constant terwijl ik toch de zelfde bibliotheken (en hardware) gebruik voor de sketch.
IDE al verschillende keren opnieuw geïnstalleerd en ook de bibliotheken aangevuld, maar het probleem blijft......

Wie weet de oplossing of waar het probleem schuilt ?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor shooter » 05 Jul 2018, 20:34

om zeker te weten of het dezelfde file is die naar je arfuino gestuurd wordt, kun je ze bewaren en dan vergelijken.
Er kan verschil zijn in de IDE, (andere versie, of ander systeem (linux)
Er kan ook verschil zijn in LIB (of een verborgen directory (arduino14) ik gebruik daar een auslogics programmatje voor.
of een nadere font of tabel waar ze instaan etc.
en sorry je zult iets meer moeten omschrijven als andere tekens, want er zijn zoveel verschillende mogelijkheden.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 05 Jul 2018, 21:58

De foto's van de waarden die uitgelezen worden, maar ook deze tekst is al rotzooi.

Code: Alles selecteren
#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

LiquidCrystal_I2C lcd(0x3F, 20, 4);

void setup ()

 Serial.begin(9600); // initialize the serial port

  lcd.init(); // initialize the lcd
  lcd.backlight(); // ON

// Print message to the LCD.
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print(" Gompy SolarTracker ");
  lcd.setCursor(0,1);
  lcd.print("  The Netherlands   ");
  lcd.setCursor(0,2);
  lcd.print("    Version 2.0     ");
  lcd.setCursor(0,3);
  lcd.print("  Date 01-07-2018   "); 
  delay(2000);
  lcd.clear();


Normale display geupload met pc
Afbeelding

Display met extra tekens geupload vanaf laptop
Afbeelding

Filmpje met knipper display na upload vanaf laptop
http://www.bucket.gompy.net/display.mov

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Koepel » 05 Jul 2018, 23:58

Bedankt voor alle informatie.

Hoe raarder iets is, hoe groter de kans dat de stack of variabelen overschreven worden.
Of dat hier ook zo is, dat weet ik niet.
Kun je een kleine test sketch maken ?

Misschien kun je ons de hele sketch laten zien.

In ieder geval maak je twee verschillende gecompileerde bestanden aan.
Dus er moet een verschil zijn in de Arduino IDE, of in de gedownloade aanvullingen, of in de libraries.

Voor computer nerds is dat geen punt. Zet de gehele omgeving van beide (inclusief de verborgen 'arduino15' mappen) op een schijf, draai een compare tool, en je ziet de verschillen.
http://meldmerge.org/.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 06 Jul 2018, 00:12

Ik zie in mijn setup van Windows dat iedere USB-poort, poort 5 is terwijl ik er 4 heb....????
Mijn (laptop) muis zit op com5, maar als ik de UNO in één van de overige 3 USB-poorten stop wordt (en blijft) deze ook com5.
Dat kan toch helemaal niet, tenminste niet bij de PC, als ik de UNO stekker in een andere poort stop gaat IDE ook naar een andere poort.
Zou dat het probleem zijn, IDE kan niet naar de juiste poort uploaden en doet maar wat (?????).....foutje in de laptop misschien ?

Eea is wel heel vreemd omdat ik ook de laptop al van een verse windows heb voorzien vanaf de originele dvd's.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor shooter » 06 Jul 2018, 00:41

als je verbose aanzet dan kun je zien of het uploaden werkt.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 06 Jul 2018, 00:58

Wat is verbose ?
Ik krijg geen fout meldingen in IDE zelf, alles verloop gladjes.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Koepel » 06 Jul 2018, 06:11

Menu: Bestand / Voorkeuren
Uitgebreide uitvoer weergeven tijdens : uploaden

Je kunt ook uitgebreide uitvoer aanzetten voor compileren, en compiler waarschuwingen op "meer", en dan ons de hele uitvoer van compilatie en uploaden laten zien.

Het gaat niet om de COM poort, het gaat niet om Windows, het gaat niet om de USB poort, het gaat niet om de laptop.
Je hebt waarschijnlijk twee verschillende Arduino installaties, die twee verschillende gecompileerde code maken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Koepel » 06 Jul 2018, 09:19

Er ging bij mij opeens een lampje branden :idea:

Hoe power je dat project ? Alleen via de USB kabel ?
Wat gebeurt er als je de sketch upload met de laptop en daarna je project verbindt met de gewone computer ? Draait het dan wel goed ? En andersom ?

Zo'n achtergrondverlichting vraag redelijk wat stroom. Sommigen vergeten de weerstand en sluiten de achtergrondverlichting op de 5V aan.

De meeste desktop computer hebben een sterke USB 5V. Sommige laptops hebben een zwakke USB 5V, en misschien gebruik je een goede USB kabel bij de desktop computer en een goedkope USB kabel bij de laptop ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 06 Jul 2018, 12:26

De hele schakeling, dus ook de Aruino draaien op een externe voeding van 8 Volt.
De USB-kabel is altijd de zelfde welke ik gebruik, daar is nl de 5 Volt aansluiting uitgehaald, ik gebruik alleen GND, RX en TX.
Als ik de pc of laptop gebruik moet de schakeling aan staan, dus gevoed worden uit de 8 Volt externe voeding.
Achtergrondverlichting staat normaal uit, maar voor de foto even aangezet (backlight trekt <15mA).
Niets van de schakeling wordt gevoed vanuit PC of laptop, er is alleen communicatie.

Pak ik een "verse" Nano of UNO zonder iets eraan, dan kan ik wel normaal vanuit de PC het programma erin schieten, maar niet vanuit de laptop....krijg dan de fouten.
Ik haal dan de UNO of Nano uit de schakeling, programmeer deze en zet ze dan terug in de schakeling.

De IDE welke ik gebruik op de laptop is een copy van de versie welke ik gebruik op de PC, zo ook de bibliotheken.
Dus de IDE en de bibliotheken zijn krek gelijk aan elkaar omdat dit ook mijn eerste gedachten was van de fouten.

Het probleem is eigenlijk dat ik nu de Arduino uit de installatie moet halen, mee naar huis moet nemen en daar pas de Arduino van een update kan voorzien.

Nog even terug komen op de poort toewijzing, als ik op de PC de Arduino in een andere USB-poort stop zie ik ook dat ik in de IDE een andere poort moet toewijzen.
Dat gebeurd niet als ik dit doe op de laptop en dat bevreemd mij, dus mijn vermoeden is nu dat de USB van de laptop niet goed functioneert (????)
Nog misschien wel iets wat belangrijk is, zowel de PC als laptop draaien op Window 7.

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RussellAlets en 21 gasten