JY-MCU bluetooth module

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 21
Geregistreerd: 17 Mei 2013, 19:30
Woonplaats: Twello

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Timpje » 09 Jun 2013, 20:03

Arjen schreef:ik heb deze stappen al ondernomen maar het stopt bij het op 'open' klikken. Het ledje blijft dus ook knipperen. ik weet nu in ieder geval waarom het arduino sketch programma com5 niet ziet:)

Het stopt, houd dat in dat je wel op open kan klikken maar er niets gebeurt?
Want ik heb zelf net iets raars ondervonden met putty.
Wanneer je putty opent krijg je dit scherm (ik wel teminste):
Afbeelding

In het rechter deel staan 4 bolletjes naast elkaar, als ik op serial klik en dan de compoort opgeef en "speed" 9600 en dan op "open" klik gaat hij gewoon aan het werk.
Echter wanneer ik in het linker deel eerst helemaal onderaan op "serial" klik en vervolgens daar de compoort aangeef en op "open"klik gaat hij niet aan het werk, waarom geen idee :o .
Misschien dat jij het via de manier doet waarbij het bij mij niet lukt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mvg Timpje

Ps. Heb geen idee of op dit forum plaatjes plaatsen wordt geaccepteerd, zo niet sorry :oops:
Arduino Uno, duemilanove & wat losse Atmega 328 :)

Advertisement

Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Mei 2013, 12:32

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Cas55 » 09 Jun 2013, 23:41

Bedankt Timpje!! ;) Nu weet ik ook hoe ik pictures kan toevoegen. Dat kan helpen in het vervolg. :)

Nadat ik via de startknop "services" opgeroepen had, bleek dat mijn Bluetooth Support Service gestopt te zijn. Daardoor kon ik ook niet een nieuw device toevoegen (het window bleef eindeloos hangen). Hierna was het niet moeilijk mijn HC-06 toe te voegen. Je geeft dan eenmalig de pin-code en met de juiste COM-port (die je kan vragen via de properties) en het openen van een Putty serial connection wordt inderdaad de Bluetooth module connected.

Het LEDje gaat hierdoor continue branden.

Eeven afwachten wat Arjen nog aan problemen heeft, misschien dat het helpt om eventueel TeraTerm te gebruiken i.p.v. Putty. Ik gebruik vaak beide terminals met bv TeraTerm als transmitter en PuttY als de receiver. TeraTerm kan bv een file zenden.

Jouw opmerking over Putty klopt, je moet inderdaad eerst de connection type op Serial zetten voordat je Putty kan openen (dus niet via het rechter menu: Category: Serial) Ik laad ook eerst de default settings zodat je met "schone" instellingen kan beginnen.

Bedankt,
Casper

Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Feb 2013, 22:59

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Arjen » 10 Jun 2013, 10:11

Heel erg bedankt!!:) Ik heb nu verbinding:) Ik ging altijd via het linker menu naar serial.
Ik moet nu nog wel heel vaak een 1 zenden om het ledje te laten branden en heel vaak een 2 om hem weer uit te zetten:s Er zit nog wel een hoesje over heen. Het lijkt me niet de bedoeling dat ik die er af haal. Daarvoor zou ik hem er namelijk af moeten snijden. Zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen dat hij niet direct reageert?
Arduino uno Rev3, JY-MCU bluetooth module, TB6612FNG Motor driver

Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Mei 2013, 12:32

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Cas55 » 10 Jun 2013, 12:24

Bluetooth zit radio op 2.4 GHz en gaat door plastic en zelfs muren. Alleen in een behuizing van metaal zou je nagenoeg geen signaal overhouden. Het standaard bereik is ca 10-meter voor deze devices. Dit is ruimschoots voldoende bereik om in huiskamers een betrouwbare verbinding te onderhouden. Het bluetooth protocol geeft wat dat betreft veel meer zekerheid dan andere eenvoudige radio verbindingen. Als je meer bereik wilt moet je met speciale antenne's aan de slag, maar dat is een ander verhaal. Er is dus een ander probleem waardoor je meerdere keren een "1" moet sturen. Dat ligt dus aan de sketch, daar gaat iets fout.

Als je in je sketch de bluetooth module op pin 10 en pin 11 aan zou sluiten en dit gebruikt om met de JY-CMU te communiceren dan kan je de hardware serial gebruiken om (debugging) boodschappen te printen. Een leuk voorbeeld staat bijvoorbeeld in: http://arduino.cc/en/Reference/SoftwareSerial

Als je hierin i.p.v. "mySerial" myBluetooth gebruikt dan zie je beter dat je data van de Bluetooth module naar de Arduino Serial Monitor gestuurd wordt en andersom. Met PuttY stuur je dan data naar jouw module. Je kan dan jouw COM2 gebruiken om te zien welke data er via de bluetooth module in de sketch binnen komt.

Je moet nog niets converteren maar gewoon doorgeven wat er binnen komt. Er gaat vermoedelijk iets mis met de omzetting naar een integer in de main loop. Ik heb een andere sketch geprobeerd die simpelweg alleen maar keek of er een "H" binnen kwam, zoja dan ging de LED aan, zo nee dan weer uit. Dit reageerde zonder haperingen...

Succes,
Casper

Gebruikers-avatar
Berichten: 21
Geregistreerd: 17 Mei 2013, 19:30
Woonplaats: Twello

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Timpje » 10 Jun 2013, 15:57

Hallo Arjen,
Het is mooi om te horen dat het nu al een beetje werkt :).
Ik denk net zoals Cas55 dat het aan je sketch zou kunnen liggen, ik weet niet welke je er momenteel in hebt zitten?
Ik heb net even deze code geprobeerd, het werkt bij mij gewoon goed. 1 keer drukken voor aan/uit is genoeg.
Misschien is dit al wel wat jij er in hebt zitten, misschien ook niet.

Code: Alles selecteren
char val; // variable to receive data from the serial port
int ledpin =13; // LED connected to pin 13 or onboard LED

void setup()
{
  pinMode(ledpin, OUTPUT); // set ledpin as OUTPUT
  Serial.begin(9600); // start serial communication at 115200bps
}

void loop() {
 
  if( Serial.available() ) // if data is available to read
  {
  val = Serial.read(); // read serial and store it in 'val'

  if(val == '1' ) // 'V' ontvangen, led aan
  {
    digitalWrite(ledpin, HIGH); // Zet ledpin (13) hoog
    Serial.println("Led aan");  //Schrijf text naar seriele monitor
  }
 
  if(val == '2' ) // 'V' ontvangen, led uit
  {
    digitalWrite(ledpin, LOW); // Zet ledpin(13) laag
    Serial.println("Led uit"); //schrijf text naar seriele monitor
  }
  }
}


Dat "hoesje" is een stukje krimpkous (denk ik) en dat beschermt de module tegen stof/vocht enzo en is het beste om lekker te laten zittten.
Wanneer je deze code test komt in Putty ook te staan "led aan", "led uit" dus je hoeft dan niet perse te kijken met arduino op de compoort voor deze teksten.

Mvg Timpje
Arduino Uno, duemilanove & wat losse Atmega 328 :)

Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Feb 2013, 22:59

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Arjen » 10 Jun 2013, 22:14

Ik heb het programmaatje (van timpje) ge-upload en het werkt perfect. ik ga de code nu aanpassen voor mijn toepassing. En nog even uitzoeken waarom mijn code niet zo goed werkte. wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Heel erg bedankt.
Arduino uno Rev3, JY-MCU bluetooth module, TB6612FNG Motor driver

Gebruikers-avatar
Berichten: 21
Geregistreerd: 17 Mei 2013, 19:30
Woonplaats: Twello

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Timpje » 10 Jun 2013, 22:32

Ben blij dat het werkt :). Mocht je er achter komen wat de fout was wil je het laten weten? Dan leren we er allemaal wat van, mocht iemand het zelfde probleem hebben later dan staat de oplossing en het probleem in 1 topic.
Heel veel suc6 en plezier er mee.

Mvg Timpje
Arduino Uno, duemilanove & wat losse Atmega 328 :)

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten