JY-MCU bluetooth module

Arduino specifieke Software
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Mei 2013, 12:32

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Cas55 » 22 Mei 2013, 14:32

Arjen schreef:jammer, dat er niet meer gereageerd wordt:s
ik vroeg me nog af of er misschien nog een programmaatje gedownload zodat de computer weet waar het bluetooth signaal heen moet.


Dag Arjen,

Jammer eigenlijk dat op dit onderwerp zo weinig reacties komen.
Heb met interesse je vragen (en antwoorden) bekeken en hoop voor jou op meer reacties.

Ik heb via dealextreme een HC-4 bluetooth module gekocht:
http://dx.com/p/wireless-bluetooth-rs232-ttl-transceiver-module-80711 en via Bluesheep http://elasticsheep.com/2011/05/serial-bluetooth-module-slave-test/ een breakout boardje waarop je de HC-04 kan solderen.

Met een bluetooth terminal op een android phone https://play.google.com/store/apps/details?id=Qwerty.BluetoothTerminal&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsIlF3ZXJ0eS5CbHVldG9vdGhUZXJtaW5hbCJd kan je proberen te communiceren met de bluetooth module. Via andere reacties begreep ik dat er zowel master modules als slave modules bestaan. Daarvoor is het handig de manual van jouw module te bestuderen.

Ik kan je helaas niet veel verder helpen, maar als ik iets tegen kom waar je wat aan kan hebben dan zal ik dit nog doorgeven.

Groet,
Casper

Advertisement

Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Mei 2013, 12:32

Re: JY-MCU bluetooth module (2)

Berichtdoor Cas55 » 24 Mei 2013, 02:03

Hi All,

Ik heb vandaag wat geprobeerd met een Arduino USB mini als alternatief voor de Arduino UNO
Zie bv http://arduino.cc/en/Main/MiniUSB

Zelf gebruik ik een Samsung Galaxy met een "Bluetooth Terminal" app (zie vorige post) met als voordeel is dat je nu geen COM-port op de PC gebruikt en vrij gemakkelijk je bluetooth module kan vinden door te scannen. Ook (secure) connection of scanning van je bluetooth device is hiermee makkelijk te realiseren. Mijn bluetooth module geeft met een rode en groene LED aan in welke mode hij is. Heeft de Bluetooth Terminal eenmaal een connection met de module dan knippert de rode LED niet meer en is de groene LED aan (Data Mode).

Mijn PC heeft meerdere "bluetooth gerelateerde" COM poorten, die horen bij een externe BT-dongle waarvoor ik software & drivers van BlueSolei heb geinstalleerd. Deze zijn nu niet van toepassing. Mijn Arduino Uno heeft COM6 en de Arduino USB mini heeft COM27 (volgens Device Manager).

Als ik een TeraTerm terminal open op COM6 (9600, 8 bit, none, 1 bit, none) met als Terminal Setup (Receive CR, Transmit CR+LF en local echo) dan zie ik netjes output van de LED-status (LED on, of LED off).

Met Putty heb ik een andere terminal open op COM27 (9600,8,1,N,N) die kijkt naar de Arduino USB mini (i.p.v. de bluetooth module).
Verder heb ik Tx op Tx en Rx op Rx en de GND verbonden met de Arduino UNO. Op de Putty terminal zie ik status meldingen (LED on / LED off) en kan ik omschakelen met "1" of "0" in te geven op Putty. Als ik "Enter" ingeef dan stopt de status melding op beide terminals.

Als dit werkt dan moet het mogelijk zijn de Arduino USB mini te vervangen door mijn Bluetooth module. Echter de default baudrate van mijn bluetooth module (RN-42) is 115200 en is dus te hoog voor de Arduino UNO. De oplossing is gegeven op sparkfun door niet de standaard Tx/Rx pinnen te gebruiken maar bv pin 2 en 3 te gebruiken.

De Bluetooth module die ik regelmatig gebruik is beschreven in https://www.sparkfun.com/tutorials/264
En eventueel te koop bij http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=184

De tutorial geeft ook goed weer welke commando's je kan gebruiken om de baudrate te verlagen naar 9600 en hoe je bv de naam van de module kan aanpassen. Als ik de Arduino USB mini aansluit op de RB-42 bluetooth module dan is met een baudrate van 115200 te communiceren met de RN-42. Dit als de HC-06 standaard werkt met 9600 baud betekend dat de oorspronkelijke opzet ook moet werken.

Het enige is wel dat HC-06 Bluetooth module een andere commandset heeft. Binnenkort ga ik wat proberen met een HC-04 module die ik nog heb liggen.

Groet,
Casper

Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Feb 2013, 22:59

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Arjen » 05 Jun 2013, 11:41

Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties.
Ik heb putty geprobeerd maar helaas houdt het op als ik op 'open' klik. Er gebeurd dan niets.
Ook heb ik geprobeerd verbinding te maken met mn android mobiel. Als ik een 1 verstuur zou er een ledje moeten branden, alleen moest ik wel 30x een 1 versturen wil het ledje branden.de verbinden valt weg of is gewoon heel slecht..:s
Binnenkort ga ik met windows xp verbinding maken. het schijnt dat het met windows 7 en windows vista vaak problemen geeft.

groeten,
Arjen
Arduino uno Rev3, JY-MCU bluetooth module, TB6612FNG Motor driver

Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Feb 2013, 22:59

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Arjen » 07 Jun 2013, 19:53

Ik heb nu verbinding gekregen via mn mobiel, Bluetooth SPP, bedankt voor de tip:) ik moet alleen wel minsten 8 keer een 1 versturen wil het ledje aangaan. en vervolgens 8x een 2 om het ledje uit te krijgen. Dit is ook zo als ik een paar minuten wacht nadat ik de 1 verzend. Ligt dit aan mijn programmaatje of ligt het aan de bluetooth module denken jullie?
Arduino uno Rev3, JY-MCU bluetooth module, TB6612FNG Motor driver

Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Mei 2013, 12:32

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Cas55 » 07 Jun 2013, 22:02

Hallo Arjen,

Het is een beetje moeilijk zo op afstand te zien wat er mis gaat met PuttY.
In je eerste mail zei je dat je Arduino (UNO) op COM 2 zat, klopt dit nog steeds?

Ik probeer een beeld te vormen van jouw situatie ;)

Je hebt een PC via de USB verbonden met de Arduino UNO. (PC:COM2 <> Arduino UNO)
Je gebruikt de Tx & Rx pinnen (0,1) van de Arduino UNO om met je Bluetooth JY-MCU module te communiceren. (Arduino UNO:Tx/Rx <bluetooth> JY-MCU)

Via je Android kan je een Bluetooth (pairing) verbinding maken met de JY-MCU Bluetooth module. Als het goed is dan zie je dit aan de snelheid van je LEDje op de JY-MCU breadboard. Die moet continu gaan branden als ik het goed heb (of er gaat een 2e LED branden.
In mijn geval (RN-42) geeft een groene LED aan dat de module ge'paired' is. Mijn HC-06 bv heeft 1 aanluiting voor een status LED, deze knippert als de module aangezet wordt en gaat continue branden als hij ge'paired' is. Je kan met je Andoid Bluetooth terminal app zien met welk device-name je ge'paired' bent.

Tot zover heb je nu contact met je JY-MCU via de arduino en je PC. En aan de andere kant via bluetooth contact tussen de JY-MCU en de Bluetooth terminal op je Android. Het is het beste als je begint met communiceren met de JY-MCU in de command mode. Dit helpt je om de juiste baudrate in te stellen, je JY-MCU een nieuwe naam te geven en bv een nieuwe PIN code. Als ik de aanwijzingen lees op http://club.dx.com/forums/forums.dx/threadid.1166641 dan is het handig gewoon rechtstreeks (dus nog zonder een 'setup' sketch) met de JY-MCY te communiceren. Dus vergeet PuTTY en andere terminal even, en gebruik de Serial Monitor van de Arduino IDE. In Tools > Serial Port kan je jouw Arduino kiezen (COM2 dacht ik) en als de Serial Monitor open is kan je spelen met baudrate (9600) en "no line ending". Zie bv http://club.dx.com/forums/forums.dx/threadid.1166641 waar niakat deze aanwijzing geeft.

Je moet de JY-MCU dan wel in command mode gezet hebben. Maar dan zou je kunnen zien of je via de Arduino contact kan maken met je JY-MCU. Het vermoeden bestaat dat het hart van deze JY-MCU een HC-06 bevat waarvoor dan de volgende AT commands te gebruiken zijn http://thingylab.com/wiki/hc06_linvor_1.5_at_command_set Ik zelf gebruik alleen de commands "AT" en "AT+VERSION" want de andere weet je al zodra je met je Bluetooth Terminal app ge'paired' bent met de JY-MCU.

Ik heb wat zitten zoeken maar ik kan harde geen aanwijzingen vinden welk datasheet voor deze module van toepassing is. De gebruikte BT-naam op de Android terminal geeft je misschien enig houvast. In de reacties op deze module bij dealextreme is enige verwarring tussen gebruikers die de kale module hebben (Livor..., HC-...) en degene die een JY-MCU breadboard hebben. Zo ook of je nu wel of niet level-shifter(s) zou moeten gebruiken, volgens http://forum.arduino.cc/index.php?topic=101452.45 is dat niet nodig.

Het is heel handig om eerst te weten of je rechtstreeks met de module kan praten met de arduino (dus nog zonder Bluetooth). En als je weet hoe je dit handmatig kan instellen, kan je dat natuurlijk ook in een setup sketch automatiseren. Daarvoor is het fijn te weten op welke commando's jouw JY-MCU reageert.

Eenmaal hier aangekomen kan je proberen een sketch in de arduino te laden die als dit zelfstandig loopt (dus niet meer via de arduino IDE) maar via Putty op COM2 communiceert over bluetooth met je Android app.

De laatste stap is dan i.p.v. van de Android app je PC met een andere terminal programma (bv TeraTerm) met de bluetooth ontvanger/dongle van je PC te koppelen.

Kan je aangeven in hoever je het bovenstaande lukt?
Dat je 30x een 1 moet sturen kan te maken hebben met een baudrate die niet matched met je JY-MCU en/of een instelling van PuttY die niet met de JY-MCU overeenkomt. Bij het opstarten van PuttY kies in het configuration window voor connection type: "Serial"en zet en in de regel daaronder de juiste COM-port (van de PC bluetooth) en speed (volgens mij 9600).

Er zijn twee referenties die elk een sketch hebben voor het bedienen van de LED op de Arduino (moet pin 13 zijn voor een UNO):
1: http://robotosh.blogspot.de/2012/07/arduino-jy-mcu-bluetooth.html?showComment=1351593003105#c1899821137526959903
2: http://www.instructables.com/id/how-to-Control-arduino-by-bluetooth-from-PC-pock/step3/loading-the-software/

Bij 1 is denk ik de ledpin van een andere arduino gebruikt.
Bij 2 is de baudrate m.i.z. te hoog (9600 lijkt mij beter).

Laat nog even weten wat er van lukt.

Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Mei 2013, 12:32

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Cas55 » 08 Jun 2013, 11:41

8 x 1 of 8 x 0 lijkt wel of je een byte moet sturen!

In een sketch die ik ergens van gehaald had, moest ik 01 of 00 sturen voor de LED kon switchen.
Welke sketch gebruik jij?

Verder is het zo dat volgens http://adriangin.wordpress.com/2012/08/21/bluetooth-uart/ dit soort modules na ca 2 - 3 seconden zonder communicatie de verbinding schijnbaar stopt. Dit zou je bv kunnen oplossen door elke seconde een soort keep-alive message te sturen. De module blijft dan standby (gebruikt ook meer ca 8mA) stroom en reageert met een minimale vertraging.

Ik heb dit nog niet kunnen uitproberen, maar het zou kunnen dat je hier last van krijgt. En dat bv characters die verzonden worden terwijl de Bluetooth uit de standby komt verloren zijn. De arduino zou je kunnen gebruiken om bv het stroomverbruik te monitoren en zo te weten of dit aan de hand is. Ik heb een bluetooth keypad die ook stomweg seconden lang 'dood' lijkt als ik het enige tijd niet gebruik. Het is zo dat bluetooth communicatie best wel complex is, de master hopt van frequentie naar frequentie. Gebruikt hiervoor een interne klok en de slave moet dit spoor maar zien te volgen. Dat dat enige tijd kost om te herstellen is daarom niet verwonderlijk.

Gelukkig hoeven we nu hier ons geen zorgen over te maken en maken we gebruik van kant & klare techniek en modules.

Ik heb even de bluetooth vervangen door een USB serial device en sketch 1 geladen in een UNO. Met de aanpassing ledpin = 13. Als je een LED aansluit op GND & PIN13 dan kan je met het sturen van "H" en een willekeurig ander teken de LED aan en uitzetten. Ik gebruik PuttY om Tx/Rx signalen te bewerken. Heb je eenmaal een serial window open (zie je een scherm met de naam van de COM-port die je gebruikt bv COM27 - PuttY. Als je in het window rechtsklikt dan kan je change settings kiezen en bv de Terminal instellingen aanpassen. Ik gebruik geen CR en geen LF die zijn uit. En ik wil graag zien wat ik stuur dus ik heb de Local echo op "Force on" staan.

Verder kan je kijken onder Connection > Serial wat je instellingen zijn. Ik gebruik in dit geval 9600, 8, 1, None, XON/XOFF. Dit zijn de instellingen die de bluetooth module zou moeten hebben indien je de TX/Rx aansluit op jouw JY-CMU.

Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Feb 2013, 22:59

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Arjen » 08 Jun 2013, 14:42

Hallo,
Heel fijn dat er zo wordt geholpen.

Even hoe het er nu voor staat:
mobiel: ik heb het nu aardig voor elkaar met de 'bluetooth spp' app. ik maak gebruik van de knoppen en ik verzend dmv de knop '11' om het ledje aan te laten gaan en 22 om het ledje weer uit te zetten. het is nog wel vreemd dat er twee 11 voor nodig zijn maar één 1 pikt de bluetooth module blijkbaar niet goed op. maar dit werkt voor nu even goed genoeg:) het ledje dat laad zien of hij gepaird is blijft bij mij aan als hij gepaird is en anders knipperd hij. Ik gebruik trouwens de sketch die ik in mijn eerste bericht liet zien.

nu met de laptop: ik gebruik nog steeds com-poort 2 om programmaatjes op de arduino te zetten. de bluetooth module maakt gebruik van com 5. In putty gebuik ik de zelfde instellingen dus: 9600, 8, 1, None, XON/XOFF. Ik heb tot nu toe nog geen verbinding kunnen krijgen met met de bluetooth module. In de serial monitor van de arduino scetch 1.0.1. zie ik com-poort 5 niet staan. ik zie soms wel andere poorten waar ik niet van weet waar ze van zijn maar verbinding krijg ik niet via bluetooth.

over de stappen die u beschreef:
Omdat ik met nog geen verbinding heb kunnen maken met mijn laptop naar de bluetooth module heb ik de at-commends nog niet kunnen gebruiken. De at-commends werken via mijn mobiel in ieder geval niet.

over die level shifters heb ik ook heel wat gelezen maar omdat het via mijn mobiel werkt ga ik er vanuit dat die dus inderdaad niet nodig zijn.

"Het is heel handig om eerst te weten of je rechtstreeks met de module kan praten met de arduino (dus nog zonder Bluetooth). En als je weet hoe je dit handmatig kan instellen, kan je dat natuurlijk ook in een setup sketch automatiseren. Daarvoor is het fijn te weten op welke commando's jouw JY-MCU reageert." hoe bedoeld u dit precies? kan ik nog op een andere manier communiceren met de jy-mcu dan via bluetooth? Ik neem aan dat ik elke keer com5 moet kiezen en niet com2 omdat com2 de poort is die over de usb kabel gaat. En zoals ik al zei kan ik com5 in het arduino programma niet vinden:s

Ik heb geen sketch in de arduino zitten als ik via de laptop over bluetooth probeer te communiceren.

De sketch waar u het in uw laatste bericht over had heb ik even getest. Hij werkt via de usb-kabel(com2) in het arduino programma via de serial monitor. Als ik hem met putty wil gebruiken werkt het niet. Er gebeurd niets als ik op open klik. Ik zal putty even deïnstaleren en weer installeren.

Dat de JY-MCU module uitvalt na enige tijd heb ik nog niet gemerkt dus dat zal bij deze module waarschijnlijk niet gebeuren.

kortom: ik heb met mijn mobiel bereikt wat ik wil maar met de laptop kan ik nog niet pairen.
Arduino uno Rev3, JY-MCU bluetooth module, TB6612FNG Motor driver

Gebruikers-avatar
Berichten: 21
Geregistreerd: 17 Mei 2013, 19:30
Woonplaats: Twello

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Timpje » 09 Jun 2013, 00:54

Als ik het goed heb heb je dus een probleem dat je putty niet kunt openen?
Ik heb net even geprobeerd via putty verbinding te maken met de bluetooth module en dat wil.
Dat je com5 in arduino niet kunt vinden is niet gek want die zoekt naar een arduino (usb) apparaat en niet naar bluetooth (voor zover ik weet).

Ik zal even stap voor stap uitleggen wat ik gedaan heb, misschien dat je er wat aan hebt.
1. Even kijken welke compoort je Bluetooth module heeft op de PC. Dat doe je door naar configuratie scherm te gaan -> apparaten en printers weergeven, hier staat mijn module (linvor) -> rechter klik op linvor, dan naar tabblad hardware en dan staat als naam iets van : standaart sierieel ... bluetooth (com19) bij mij. De com19 zal bij jou anders zijn. (bij andere windows dan win7 kan het iets anders heten!)
2. Open putty en zet die op serial com19 (ik heb speed 9600) en druk op open. Vervolgens gaat de rode led bij mij continu branden (verbonden met pc).
3. Open arduino programma (als de sketch niet in arduino zit er eerst inzetten, vergeet niet draadje RX op arduino los te halen anders wil hij niet programmeren), als je arduino dingen laat "printen" via serieel kan je die volgen via de seriele monitor in arduino op com2

Hoop dat het beetje duidelijk is (is al laat :P).
Arduino Uno, duemilanove & wat losse Atmega 328 :)

Berichten: 16
Geregistreerd: 17 Feb 2013, 22:59

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Arjen » 09 Jun 2013, 17:33

ik heb deze stappen al ondernomen maar het stopt bij het op 'open' klikken. Het ledje blijft dus ook knipperen. ik weet nu in ieder geval waarom het arduino sketch programma com5 niet ziet:)
Arduino uno Rev3, JY-MCU bluetooth module, TB6612FNG Motor driver

Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Mei 2013, 12:32

Re: JY-MCU bluetooth module

Berichtdoor Cas55 » 09 Jun 2013, 18:03

Ik ben het met Timpje eens dat het onhandig is als je PuttY niet kan openen.
Dat is een onmisbare stap als je wilt communiceren met serial devices.

Om op je vraag terug te komen: Je kan met de Arduino UNO rechtstreeks met je Bluetooth module praten, afhankelijk van de mode waarin deze module is. Als hij knippert bij aanzetten is hij in de commando mode. Als je instellingen goed zijn moet je een simpel "AT" sturen en dan antwoord de module met "OK". Je kan dan commando mode teksten sturen en vooral bv kijken welke firmware versie gebruikt is. De HC-06 is wel erg beperkt maar wel makkelijk. Het kan dan handig zijn om een snellere baudrate in te stellen en bv een eigen naam i.p.v. Linvor ofzo.

Als de module eenmaal connected is, kan je niet meer in de command mode komen en is hij in de standaard communicatie mode. Ik heb een sketch gevonden die als eerste de module in command mode een andere baudrate, naam en pincode geeft. Vervolgens is de Arduino in de main loop alleen maar bezig met het kijken naar data dat via de Arduino monitor ingegeven wordt en dit op zijn beurt weer door geeft aan bluetoothmodule en visa versa.

In je eerste bericht schreef je dat je de JY-CMU bluetooth module kon zien en dat nadat je als pin "1234" opgegeven had. Dan zal het net als bij de Android App een kwestie zijn van opnieuw "connecten" waarna het ledje van de bluetooth module continue gaat branden en je een geactiveerde verbinding hebt. Ook jouw labtop blijft 'gepaired' totdat je het in windows het device delete (net als op je Android, ook daar hoef je als het goed is niet steeds opnieuw de pin op te geven).

Je gaf ook aan dat je een (stuur)programma moest instaleren, waarna COM5 en COM14 ontstonden. Welk programma was dat of waarbij gebeurde dit? Het is mij niet duidelijk welk programma je bedoelt, en hoe weet je dat de bluetooth module gebruik maakt van COM5?

Ik vroeg mij af wat je ziet met de device manager (kan je starten door bij start gewoon "device manager" in te geven). Wat zie je bij Ports (COM & LPT) staan? Dit helpt bv om te zien of het device goed werkt (controleer bv de properties).

Uit de stappen volgend Timpje begreep ik dat je zou moeten kunnen "connecten" door de serial port gewoon te openen. Dit heb ik nog niet geprobeert, maar klinkt intressant.

Wat bedoel je het stopt bij het open klikken? Crashed PuttY niet meer? Of gebeurd er gewoon niks?
En zie je inderdaad je Linvor device bij apparaten en printers?

Ik ga eerst opnieuw opstarten en probeer nog wat uit voor ik weer op de lijn kan komen. ;)

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten