Busroute HELP!!!!

Arduino specifieke Software
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Dec 2017, 16:56

Busroute HELP!!!!

Berichtdoor DHELL » 23 Dec 2017, 17:56

Hallo, ik ben hier nieuw en echt een supernoob.

Ik ben beginnend buschauffeur en om de lijnen te leren wou ik een arduino met een klein oled scherm programmeren dat ik bij elke halte daarna mijn route weet.

Wat ik nodig heb is een minimalistisch menu met keuze uit 8 routes (eigenlijk 16, want voor de terugreis zijn ze net wat anders).
En dat ik die kan selecteren, en daarna de route kan rijden (door bij elke halte next page in te klikken) (dacht aan 4 knoppen, (page up/down), selecteer en terug.

Wat staat er allemaal op de oled dan?
Scherm grootte is 128x64 op 1.3 inch monochroom.
Scherm opgedeeld in 4 lange vakken (niet gelijk)
Bovenaan de lijndienst met begin en eindpunt (Voorbeeld: Lijn 90 Lisse - Den Haag)
Lijn ertussen
Midden de halte (Voorbeeld: de Nachtegaal)
Daar onder het zonegebied (rechtslijnend) (Voorbeeld: Zone 5544)
Lijn ertussen
Daaronder wat de richting is (Voorbeeld: Rotonde ◄)

Dan heb ik nodig dat ik page next kan doen met een next page knop en enige info die dan veranderd is alles onder de lijndienst.
Ik heb al een menu gepikt van internet via Github, maar echt geen verstand van hoe het aan te passen is of waar ik mijn text moet neerzetten


(Code tot nu toe)
/*

Menu.pde

Simple Menu Selection

>>> Before compiling: Please remove comment from the constructor of the
>>> connected graphics display (see below).

Universal 8bit Graphics Library, https://github.com/olikraus/u8glib/

Copyright (c) 2012, olikraus@gmail.com
All rights reserved.

Redistribution and use in source and binary forms, with or without modification,
are permitted provided that the following conditions are met:

* Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this list
of conditions and the following disclaimer.

* Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice, this
list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or other
materials provided with the distribution.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND
CONTRIBUTORS "AS IS" AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES,
INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF
MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE
DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER OR
CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL,
SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT
NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES;
LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER
CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT,
STRICT LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE)
ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF
ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.


*/


#include "U8glib.h"

U8GLIB_SH1106_128X64 u8g(U8G_I2C_OPT_NO_ACK); // Display which does not send ACK


#define KEY_NONE 0
#define KEY_PREV 1
#define KEY_NEXT 2
#define KEY_SELECT 3
#define KEY_BACK 4

// DOGS102 shield configuration values
//uint8_t uiKeyPrev = 2;
//uint8_t uiKeyNext = 4;
//uint8_t uiKeySelect = 5;
//uint8_t uiKeyBack = 3;

// DOGM128-Shield configuration values
// DOGXL60-Shield configuration values
uint8_t uiKeyPrev = 7;
uint8_t uiKeyNext = 3;
uint8_t uiKeySelect = 2;
uint8_t uiKeyBack = 8;

uint8_t uiKeyCodeFirst = KEY_NONE;
uint8_t uiKeyCodeSecond = KEY_NONE;
uint8_t uiKeyCode = KEY_NONE;


void uiSetup(void) {
// configure input keys

pinMode(uiKeyPrev, INPUT_PULLUP); // set pin to input with pullup
pinMode(uiKeyNext, INPUT_PULLUP); // set pin to input with pullup
pinMode(uiKeySelect, INPUT_PULLUP); // set pin to input with pullup
pinMode(uiKeyBack, INPUT_PULLUP); // set pin to input with pullup
}

void uiStep(void) {
uiKeyCodeSecond = uiKeyCodeFirst;
if ( digitalRead(uiKeyPrev) == LOW )
uiKeyCodeFirst = KEY_PREV;
else if ( digitalRead(uiKeyNext) == LOW )
uiKeyCodeFirst = KEY_NEXT;
else if ( digitalRead(uiKeySelect) == LOW )
uiKeyCodeFirst = KEY_SELECT;
else if ( digitalRead(uiKeyBack) == LOW )
uiKeyCodeFirst = KEY_BACK;
else
uiKeyCodeFirst = KEY_NONE;

if ( uiKeyCodeSecond == uiKeyCodeFirst )
uiKeyCode = uiKeyCodeFirst;
else
uiKeyCode = KEY_NONE;
}


#define MENU_ITEMS 2
const char *menu_strings[MENU_ITEMS] = { "L 90 Lisse - Den Haag", "L 90 Den Haag - Lisse"};


uint8_t menu_current = 0;
uint8_t menu_redraw_required = 0;
uint8_t last_key_code = KEY_NONE;


void drawMenu(void) {
uint8_t i, h;
u8g_uint_t w, d;

u8g.setFont(u8g_font_6x13);
u8g.setFontRefHeightText();
u8g.setFontPosTop();

h = u8g.getFontAscent()-u8g.getFontDescent();
w = u8g.getWidth();
for( i = 0; i < MENU_ITEMS; i++ ) {
d = (w-u8g.getStrWidth(menu_strings[i]))/2;
u8g.setDefaultForegroundColor();
if ( i == menu_current ) {
u8g.drawBox(0, i*h+1, w, h);
u8g.setDefaultBackgroundColor();
}
u8g.drawStr(d, i*h, menu_strings[i]);
}
}

void updateMenu(void) {
if ( uiKeyCode != KEY_NONE && last_key_code == uiKeyCode ) {
return;
}
last_key_code = uiKeyCode;

switch ( uiKeyCode ) {
case KEY_NEXT:
menu_current++;
if ( menu_current >= MENU_ITEMS )
menu_current = 0;
menu_redraw_required = 1;
break;
case KEY_PREV:
if ( menu_current == 0 )
menu_current = MENU_ITEMS;
menu_current--;
menu_redraw_required = 1;
break;
}
}


void setup() {
// rotate screen, if required
// u8g.setRot180();

uiSetup(); // setup key detection and debounce algorithm
menu_redraw_required = 1; // force initial redraw
}

void loop() {

uiStep(); // check for key press

if ( menu_redraw_required != 0 ) {
u8g.firstPage();
do {
drawMenu();
} while( u8g.nextPage() );
menu_redraw_required = 0;
}

updateMenu(); // update menu bar

}

Advertisement

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten