LED Balk Controller

Arduino specifieke Software
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 01:06

LED Balk Controller

Berichtdoor MDE » 18 Dec 2017, 01:18

Goedenavond Forumleden,

Ik ben sinds korte tijd bezig met de arduino maar ik kom nu een complexe uitdaging tegen. Hier kan ik nog helaas met mijn software kennis niet vooruit! Hardwarematig lukt dit wel.

Situatie:

Momenteel beschik ik over een auto welke voorzien is van diverse optische signalen. Een dakset voorzien met oranje flitsers aan de zij kanten, verkeerspijl op de achterzijde, werklampen voor, zij en achter.
Nu wil ik een controller bouwen welke in de auto kan welke al deze functies en later ook de omvormers, zoeklamp en portofoonradio kan bedienen.
Het bediendeel bestaat momenteel uit een 12 tal NO druk toetsen voorzien van achtergrond verlichting en er is een buzzer aanwezig. Ik wil dat de druktoetsen via de arduino steeds een 12v relais activeren en wanneer de functie geactiveerd is dat ook de druktoets knipperend oplicht.
Wanneer 1 toets ingedrukt wordt wil ik graag via de buzzer een korte pieptoon ter bevestiging.
Tevens moet bij 5 tal toetsen ook de buzzer gaan piepen, niet constant maar steeds met een pauze erin.

Daarnaast zit er op het bedienkastje 1 aan uit knop welke ook een NO druktoets is. Hiermee wil ik wanneer deze toets 3 seconden ingehouden wordt het hele systeem activeren waarna de juiste opties aangezet kunnen worden. Bij het weer inhouden van deze toets moet het hele systeem deactiveren waarna de toetsen niet werken.

Graag zou ik wat advies krijgen hoe ik het beste kan aanpakken en met welke arduino dit het beste op te lossen is.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LED Balk Controller

Berichtdoor shooter » 18 Dec 2017, 21:38

Het is met elke arduino te maken, persoonlijk zou ik voor een NANO kiezen, die kun je op een klemmenbordje monteren. De relais moeten een optocoupler of transistor hebben want de stroom is veel te hoog voor een relais.
12 Volt is prima, kun je direct op Vin aansluiten.
De knopjes hoeven maar heel klein te zijn want daar loopt bijna geen stroom door.
Als je een display gebruikt kun je de knopjes rondom monteren, zorg ook dat je kunt zien wat aan en uit staat.
Ik zou beginnen met mblock omdat dit een simpele programmering is en je dus geen leertijd hebt om iets te maken.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: LED Balk Controller

Berichtdoor Gij Kieken » 18 Dec 2017, 23:57

Met die 12 volt van de wagen zou ik toch op passen.
12 volt is meestal 13,.. dit is nog niet zo erg ,maar wel bij het starten van de motor of bij het toeteren van de claxon kunnen hoge piekspanningen optreden.
Misschien best een schakkelingtje met Tvs diode en condensator toepassen op de voeding van de arduino.

Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Dec 2017, 01:06

Re: LED Balk Controller

Berichtdoor MDE » 20 Dec 2017, 13:25

De 12v zal geen probleem opleveren gezien de auto voorzien is van een extra accupakket voor alle "accessoires" hier zit een gebalanceerde 12v uitgang op. Dit lijkt mij optimaal voor de arduino.
Het stuk programmeren met Mblock zal ik moeten uitzoeken aangezien ik hier nooit mee gewerkt heb. Mochten er verder nog tips zijn of voorbeelden hoe ik bijvoorbeeld de programmering kan aanpakken dan hoor ik het graag.
Ik waardeer de hulp en adviezen! Alvast bedankt.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LED Balk Controller

Berichtdoor shooter » 20 Dec 2017, 14:22

mblock is juist simpel, maar je kunt natuurlijk ook gewoon met de gratis IDE programmeren.

Om te beginnen zou ik een schema maken met toestanden ofwel states, en daar dan je programma op maken, dat scheelt in typen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RussellAlets en 19 gasten