Pelletkachel aansturen met Arduino

Arduino specifieke Software
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 15:58

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Papui » 09 Dec 2017, 16:49

Net mail terug gehad van de leverancier van de kachel, de afstandsbediening dient wel degelijk gekoppeld te worden aan de kachel. Hoe de connectie tot stand komt heeft hij er niet bij verteld

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Koepel » 10 Dec 2017, 01:07

Bingo:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49555853#49555853
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53396445#53396445

Er blijkt dus een apparaat te zijn dat de kachel kan aansturen.
Maar het zal niet eenvoudig zijn, want er is speciale MCZ firmware nodig voor dat apparaat.

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 15:58

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Papui » 12 Dec 2017, 16:41

Heb het apparaat even opgezocht, ziet er wel handig uit. De bestelling heeft blijkbaar vertraging, eenmaal deze binnen is ga ik toch al eens proberen wat ik kan doen met de ontvanger en audacity.

Indien dat negatief blijkt kan ik nog steeds eens kijken naar de oplossingen met de RFXCOM.
Neemt de RFXCOM al een deel werk weg of maakt dit het juist nog iets moeilijker? Dit lijkt gewoon een apparaat dat net hetzelfde doet als een Arduino of Raspberry met ontvanger en zender waar al software op geïnstalleerd is. Maar omdat de RFXCOM de kachel niet standaard ondersteund lijkt me dit een even moeilijke maar wel een duurdere oplossing.

Of miszie ik de mogelijkheden?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Koepel » 12 Dec 2017, 18:02

Dat weet ik niet. Alles hangt er van af hoe de communicatie is tussen de kachel en de afstandsbediening.

Het zou heel eenvoudig kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de afstandsbediening alleen maar iets verstuurd, maar dat wel iedere afstandsbediening een unieke code heeft. Dan hoeft de kachel alleen maar even met die code 'gepaired' te worden.

Een unieke code is heel eenvoudig. Iedere DS18B20 temperatuursensor van 50 cent heeft een door de fabrikant gegarandeerd uniek ID nummer.
Sommige Arduino boards (zoals de Leonardo) hebben ook een uniek nummer. Dat zijn de "signature bytes" in de microcontroller die met de functie "boot_signature_byte_get()" gelezen kunnen worden.

Als ze het goed hebben gedaan, dan is er een rolling code met SHA256 encryptie.
Dat vermoed ik echter niet, want dan zou de communicatie mis gaan als de afstandsbediening buiten bereik is en er bijvoorbeeld drie keer op een knop wordt gedrukt. Daarna zou opnieuw 'gepaired' moeten worden.

Het lijkt er op dat die RFXCOM meerdere transmitters heeft. Maar daar kan ik geen gegevens over vinden.

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: asexiesuxjaox, rigevwij en 19 gasten