Pelletkachel aansturen met Arduino

Arduino specifieke Software
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 15:58

Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Papui » 06 Dec 2017, 18:06

Allen,

voor een project ben ik op zoek naar enige informatie om me even op weg te helpen.

De bedoeling:
Hier thuis hebben we een pelletkachel (MCZ lam) die aangestuurd kan worden met een afstandsbediening. Nu hadden we de afstandsbediening graag vervangen door een "fancy" touchscreen in huis. Ook hadden we deze kachel graag kunnen aansturen via elk apparaat dat verbonden is met het internet. Zodat we eender waar de kachel kunnen aan- uitzetten, harder- zachter zetten.

Hierbij de informatie die ik kan meegeven:
kachel: MCZ lam
Afstandsbediening: https://i.ytimg.com/vi/74Pa0aFvZTc/hqdefault.jpg
Frequentie van de afstandsbediening: 434.5MHz

Wat ik al heb:
Een standaard beginnersset met een arduino Mega 2560
Een ethernet shield: HanRun HR911105A

Het ethernet shield heb ik in het verleden als eens geprobeerd maar ik kreeg het toen niet werkend. Hier ga ik dus nog veel tijd in moeten steken want dit is toch een belangrijk onderdeel in heel het plan.
Nu eigenlijk de vraag waarvoor ik dit al op het forum zet: Iemand die weet welke ontvangen/ zender ik dien te gebruiken om de 434.5MHz signalen te ontvangen van de afstandsbediening op de arduino? Heb al eens gekeken maar vindt telkens de 433MHz frequentie terug.

Is dit bij het begin al een verloren project of zit er toch een haalbaarheid in?
Met vriendelijke groet,
Papui.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor nicoverduin » 06 Dec 2017, 21:32

De uitdaging gaat zitten dat je kan achterhalen wat het protocol is waarmee gewerkt wordt. Een andere mogelijkheid is om de huidige afstandsbediening open te maken en dan kijken hoe de schakelaars werken. Als het momentary schakelaars zijn kan je er mosfetjes overheen zetten en die schakelen via een arduino.
De rest is niet zo erg ingewikkeld als je weet wat je doet. Je zou dan een server kunnen maken met de mega die enerzijds in het netwerk komt te hangen (met een vast IP is wel handig) en dan een html pagina maken met de bediening.
Een derde mogelijkheid is onderzoeken hoe die ontvanger in de kachel de rest aanstuurt en dan kijken of je van daaruit een oplossing kan verzinnen.
Wordt het gemakkelijk? Nope.
Kan jij het doen? Ligt eraan hoe gedegen jij de Arduino onder de knie krijgt en hoe je de elektronica ga regelen (zelf of laten doen).

Concept:
Gebruiker verbindt via browser met server
Server toont HTML pagina bij gebruiker
Gebruiker maakt keuzes
Server ontvangt keuzes
Server stuurt opdrachten door via 434.5Mhz
Server bevestigt aan browser van gebruiker

En dit bovenstaande lijstje gaat nog een bak vragen opwerpen.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 15:58

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Papui » 07 Dec 2017, 02:44

Dat het nog een pak vragen gaat opwerpen twijfel ik niet aan. Zelfs bij uw eerste zin fronste mijn wenbrouwen al. Protocol? Welke protocollen zijn er dan voor deze toepassing?

Momenteel ben ik bezig met uit te zoeken om een HTML pagina aan te maken en deze dan te kunnen gebruiken op een centrale tablet binnen en op een mobiel toestel voor als we niet thuis zijn. De inspiratie voor dit heb ik opgedaan op: https://www.engineerathome.com/elektron ... lik+uit/10

Welke mogelijkheden zijn er nog indien ik de kachel en de afstandsbediening niet wil openhalen? Kachel en afstandsbediening staan nog onder garantie. Eventueel kan ik proberen de kachel al wel eens open te halen en hiervan een foto te posten.

Wat is volgens u de eerste stap die ik moet ondernemen om het werkende te krijgen?
. Eerst de HTML pagina in orde maken?
. Eerst het ethernet shield in orde krijgen?
. Of nog iets anders?

Indien ik vast zit met de electronica kan ik gelukkig nog op de hulp van de docent rekenen. Dat is een kei in electronica en digitale componenten. Maar op het gebied van Arduino programmeren heb ik niet direct een rechtstreekse hulp.

In eerste instantie was ik aan het denken om een RF-ontvanger op de Arduino te installeren om te kijken hoe de signalen van de afstandsbediening binnen komen op die frequentie. Elke handeling zal veronderstel ik wel een andere regel/ knop/ command sturen dacht ik. Daarna proberen om deze regel/ knop/ command te versturen naar de kachel zelf via de zender op de arduino. Als dit werkende is pas alles proberen door te sturen via het ethernet shield met de commando's via de HTML pagina.
Maar dit alles is te simplistisch bezien vrees ik?

Althans dank om te reageren en om er even mee over na te denken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Koepel » 07 Dec 2017, 05:20

Leg die hanrun ethernet module maar ver weg in een stoffig hoekje.
De ENC28J60 wordt niet officieel ondersteund door Arduino. Een Ethernet shield met de W5100, W5200 (denk ik) en W5500 wel. De W5100 is de oudste en wordt loeiheet.

Er zijn heel veel protocollen. Iedere fabrikant kan met software zijn eigen protocol bedenken.
Ook bestaande chips met een bepaald protocol kunnen met hardware trucs gewijzigd worden, zodat het signaal anders wordt.
Het is mogelijk dat er encryptie wordt gebruikt.
Het is ook mogelijk dat ze met elkaar communiceren, dus dat de kachel ook iets terug kan sturen naar de afstandsbediening.
Was het nodig om de afstandsbediening te 'pairen' met de kachel ?

Bijvoorbeeld bij een draadloos Logitech toetsenbord gaat de communicatie heen en weer en is er ook encryptie.

Je kunt natuurlijk de ontvanger gebruiken, sluit er 5V op aan en dan met een verzwakker (bijvoorbeeld 47k en 4k7) naar de audio lijningang van de computer en met Audacity kun je ons misschien laten zien wat de pulsen zijn.

Kun je een tweedehands afstandsbediening op de kop tikken ?

Ugge, ugge, hier staat de woonwijk iedere dag zwaar onder de rook en stank van al die pelletkachels en houtkachels. Het lijkt wel of ik in de middeleeuwen zit. Straks krijgen we ook nog het open riool terug.

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 15:58

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Papui » 07 Dec 2017, 08:25

Het zal ook daarom zijn dat die module zo goedkoop was indertijd. Welke raad u dan aan?

Nu ben ik een beetje mee met de protocollen, dank je wel voor de uitleg. en tja, een afstandsbediening 2dehands vinden gaat niet zo makkelijk zijn vrees ik. Heb al eens vlug gekeken en vind niet direct iets, kosten nieuw online besteld dacht ik ±€110. Toch net iets te veel om deze naar de vaantjes te helpen.

Het 'pairen' van de afstandsbediening met de kachel was niet nodig, knopje induwen en deze reageerde onmiddellijk. Ik veronderstel dat dit het iets makkelijker maakt?

Hetgeen u aanhaalt met de ontvanger en deze aan te sluiten op de audio lijningang van de PC is hetgeen in bedoel ik denk ik. Zo kunnen we kijken wat de afstandsbediening geeft bij het ingeven van de knoppen, niet?
Dit gaat een setje zijn met een zender en ontvanger neem ik aan? Welke zijn op dit moment het beste? Ik wil ze toch gebruiken en mits dit de eerste stap is zal ik me deze maar aanschaffen voor de nieuwe ethernet module. Of bedoeld u met de ontvanger de afstandsbediening zelf?

Trouwens, dat van de rook klopt wel hoor, alhoewel ik gerust durf zeggen dat de rook niet zo veel van de pelletkachels zal komen. Deze geven alleen maar even rook bij het opstarten, daarna geen wolkje aan de lucht meer te zien bij onze rookafvoer. Maar er zijn uiteraard milieuvriendelijkere manieren van stoken (en vooral duurdere) ;-)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Koepel » 07 Dec 2017, 12:31

Volgens mij komt een groot deel van de problemen voor de wijk door verkeerd stoken. Maar ja, om bij iedereen aan te gaan bellen om te vragen hoe ze stoken is ook weer zo raar :roll:

Zal ik voortaan de woorden "afstandsbediening", "transmitter", "receiver" gebruiken ?

De standaard frequentie is 433.92 MHz, en volgens mij is 434.5 MHz de bovengrens van die band.
De goedkope receivers zullen dat nog wel ontvangen, of anders bijregelen. AliExpress en Ebay staan vol met die dingen.
Plaatje van goedkope receiver: https://www.sparkfun.com/products/10533.
Ik vraag me af of de kachel het signaal pakt van een 433.92 MHz transmitter :?
Plaatje van goedkope transmitter: https://www.sparkfun.com/products/10534.

Als je pech hebt, dan is het FM modulatie.
Als je geluk hebt, dan bestaan de modulatie uit pulsen (ASK modulatie), en kun eventueel de pulsen opnemen, en daarna weer afspelen zonder het protocol te kennen.

Hier zie je een plaatje van Audacity: https://hblok.net/blog/posts/2012/09/02/home-automation-on-433-92-mhz-with-arduino/

Zei je "u" tegen mij ? Dat hoeft niet hoor. Tenzij je uit België komt, dan mag het.

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 15:58

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Papui » 07 Dec 2017, 17:31

Nog wat zitten opzoeken naar een set en vind echt enorme prijsverschillen terug. Heb de blog met Audacity gelezen en daar zal mijn project dan ook moeten starten. Dus zal een set met ontvangen er zender dus ook
de eerste stap zijn samen met opzoeken van e codes via audio-ingang op de laptop.

Eerst al even excuses voor de verkeerde opvattingen van de termen, ben zelf meer thuis in de mechanica sector i.p.v. de electronische dus haal alles nogal eens door elkaar.

De gevonden setjes:
https://www.hackerstore.nl/Artikel/99
https://www.hobbyelectronica.nl/product ... ender-set/

Hier ook nog en duurder set maar weet niet of de kwaliteit dan ook beter is?
https://iprototype.nl/products/arduino/ ... ver-434mhz
https://iprototype.nl/products/componen ... ter-434mhz

Eenmaal ik weet welke set het meest aangewezen is, zal ik deze bestellen en proberen om printscreens hier te zetten van de bereikte resultaten met Audacity.

Kom trouwens uit België maar al de U toch maar achterwege proberen te laten. :-)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Koepel » 07 Dec 2017, 17:55

Die goedkope prut werkt net zo goed.
Zo'n goedkope receiver is ook heel gevoelig, en zo'n goedkope transmitter kan met de juiste antenne ook 20 meter ver komen.

Ik gebruik zelf geen receiver meer die een spoel heeft om af te stemmen, maar altijd een receiver met een X-tal. De frequentie zou iets kunnen verschuiven als het naast iets van metaal komt te zitten. Voor jouw situatie is een spoel om af te stemmen misschien beter, dan kun je de frequentie misschien nog een beetje bijregelen naar 434.5 MHz.

Heb je wel eens van SDR (Software Defined Radio) gehoord ? Als je een DVB-T USB stick hebt liggen die toevallig geschikt is, dan kun je het signaal ook ontvangen.

Als jouw buren dezelfde kachel hebben... en zij drukken op een knop van de afstandsbediening... gaat jouw kachel dan hetzelfde doen ? :shock: :?:

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 15:58

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Papui » 08 Dec 2017, 16:38

Net zo een goedkope prul gekocht:
http://www.phonestore.nl/p144765/433mhz ... gJrZfD_BwE

Komt pas Dinsdag binnen en dat is een tegenvaller, had er in het weekend al graag mee zitten spelen. Mijn geduld wordt op de proef gesteld. Gelukkig heb ik nog opzoekwerk genoeg.
Moet de ontvanger naar de audio-lijn ingang van de laptop aangesloten worden als op de foto? Waar dienen dan de Weerstanden tussen geplaatst te worden? Aan de blauwe of de rode draad op de foto?

Net voor alle zekerheid nog eens een mailtje gestuurd naar de leverancier van de kachel met de vraag of de afstandsbediening gepaired dient te worden. Hopelijk krijg ik snel antwoord.

Is er trouwens een standaard code om de het signaal op de vangen en door te sturen naar de laptop? Heb verschillende codes gevonden maar geen idee of er een juiste bijzit.
Bijlagen
2017-12-08 (Mobile) (Mobile).png
2017-12-08 (Mobile) (Mobile).png (219.9 KiB) 8718 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pelletkachel aansturen met Arduino

Berichtdoor Koepel » 08 Dec 2017, 17:19

Misschien bestaat er een sketch die het ruwe signaal ontvangt. Dat zou ik niet weten.
Hmmm, de Arduino IDE kan een grafiek laten zien, en de baudrate kan hoog gezet worden, dat zou best mogelijk kunnen zijn.

Bron van het plaatje: https://fetzerch.github.io/2014/11/15/reveng433/.

De line-ingang heeft zo iets als 1Vpp. De receiver geeft 4 of 5Vpp op de data uitgang.
Dus met een verzwakker van 1:11 zit je zeker goed.

Dus bijvoorbeeld een spanningsdeler met R1=47k en R2=4k7. Maar ook R1=100k en R2=10k kan natuurlijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler

Ik ben te lui om iets te tekenen, ik hoop dat dit duidelijk genoeg is:
De GND van de Arduino aan de GND van de receiver en ook aan de GND/ground/massa van de line-ingang.
De 5V pin van de Arduino aan de 5V van de receiver.
De uitgang van de receiver naar de 47k, de andere kant van de 47k naar de line-ingang (linker of rechter kanaal of beide) en ook naar de 4k7. Tot slot de andere kant van de 4k7 naar GND.

Een oscilloscope of een logic analyzer of een SDR is eenvoudiger. Een SDR is ook nog eens veel beter, omdat je dan kunt zien of het een FM signaal is, en misschien is de pulsfrequentie te hoog voor de receiver.

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten