Makefile

Arduino specifieke Software
Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Makefile

Berichtdoor Sembot » 12 Okt 2017, 16:23

Hai,

Ik wil volgend programma installeren in een attiny85 met een arduino uno
https://github.com/Snootlab/Zombadge


Ik heb reeds eerdere attiny85 geprogrammeerd met een arduino uno , en deze werken uitstekend ( wel geen makefiles)
Eerst arduinoISP inladen en dan attiny85 aansluiten aan de arduino uno vervolgens het programma inladen en dan compileren

Mijn vraag is nu of je een makefile ook programmeer zoals een gewone attiny85 programmeer of komen er andere handelingen erbij ,
ik vind echt geen duidelijk verklaring op het net hoe je dit best kun doen

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Makefile

Berichtdoor Koepel » 12 Okt 2017, 22:19

De Engelse beschrijving staat onderaan: https://github.com/Snootlab/Zombadge/blob/master/detective_game/IMPORTANT%20README.txt

Je hebt echt die makefile nodig en de command line interface. Volgens mij is het niet mogelijk om dat op een andere manier te doen.

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: Makefile

Berichtdoor Sembot » 12 Okt 2017, 22:58

Bedankt voor het antwoorden maar wat is een command line interface en hoe doe je dit , is dit het zelfde als het arduino scherm of is het de monitor scherm of iets anders ????
hoe gaat dat in zijn werking

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Makefile

Berichtdoor Koepel » 13 Okt 2017, 08:55

Er staat "open a terminal", dan kun je in Windows 10 misschien zoeken naar "terminal", of anders naar "command" of zo iets.
Ze bedoelen een venster waarin je commando's kunt geven, zoals 35 jaar geleden een computer werkte.
Ik zit op dit moment in linux 8-)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Makefile

Berichtdoor nicoverduin » 13 Okt 2017, 09:59

Er komt wel wat meer bij kijken. Zo zul je moeten leren hoe make werkt (dus googelen) en dan de platform.txt bekijken hoe je dit verder moet uitbouwen. Als het alleen maar gaat om meerdere chips te programmeren kun je ook overwegen om gewoon een batch file te maken.
Ik dit niet allemaal uitleggen hoe dat moet omdat het allemaal te vinden is op het web. Command line interface kun je ook gewoon op googelen inclusief het besturingssysteem waarop je werkt.
Daarnaast kun je ook overwegen om gewoon over te stappen op een programmer en een andere ontwikkel platform (bijv. Sloeber) die de HEX bestanden op een meer toegankelijke plek opslaat.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: Makefile

Berichtdoor Sembot » 14 Okt 2017, 10:01

In arduino kun je via " Voorkeur" ook (externe editor gebruiken) aanvinken , dan wordt het scherm in arduino grijs , is het dan de bedoeling dat je deze scherm kunt gebruiken voor Command line interface ???
Ik versta niet goed wat ze bedoelen met
5/ Open a terminal (Command line interface), select the directory where you've uncompressed the archive in the step 1 as your working directory

7/ In the terminal run "make victim" or "make assassin", depending on your choice motivated by the rules of the games, and wait until the programming session ends.
Heb gister gezocht naar een duidelijk manual over makefile en dergelijke maar mijn groene massa kan het niet begrijpen , jammer want de printjes zijn oke

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Makefile

Berichtdoor nicoverduin » 14 Okt 2017, 10:50

Make is een uiterst krachtig instument maar daar kom je niet mee weg met grote stappen snel thuis. Zoals de meeste zaken waar inhoudelijke kennis voor nodig is.
En is er verder geen moment bij je opgekomen om te googlelen op “command line interface windows 10”?.......
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: Makefile

Berichtdoor Sembot » 14 Okt 2017, 11:54

Bedankt voor de herinnering , ik had al gezocht naar command and or line and or interface and or maar nu heb ik command line interface windows 10 ingetypte en dat is weer iets anders , en er staat ook een url voor windows 8.1 die ik hier gebruik , dank U bij deze , ik ga dit eens heel aandachtig lezen
Als je naar iets zoek dat je niet kent of begrijpt is dat soms moeilijk voor iets oudere personen , maar gelukkig bestaat er van alles en nog wat dat met een forum eventueel kan opgelost worden , ik ben geen programmeur maar een gebruiker van arduino

Nogmaals dank voor de tips

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Makefile

Berichtdoor nicoverduin » 14 Okt 2017, 12:26

Sembot schreef:Als je naar iets zoek dat je niet kent of begrijpt is dat soms moeilijk voor iets oudere personen
Des te meer reden om zo uitgebreid je vraag te stellen.... Heeft niets met leeftijd te maken... :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 79
Geregistreerd: 08 Apr 2013, 20:16
Woonplaats: Lokeren

Re: Makefile

Berichtdoor Sembot » 15 Okt 2017, 11:42

Het begin te werken , heb al een programma kunnen inladen in een ATtiny85
Het volgende programma geef mij wel een error
C:\Users\......................................................\detective-game> make victim , dit moet je doen om de ene print victim te maken en de andere is dan make assassin
Nu krijg ik wel een error als deze

begin
Cleaning project:
rm -f *.hex
make: ***[clean list] Error -1073741502

Wat is het probleem ??????
Ik gebruik wel dezelfde ATtiny85 en daar moest ik het volgende ingeven "make burn-fuse" en daarna "make program-rgb"
Kan het zijn dat de ATtiny85 niet meer bruikbaar is om een ander programma in te laten omdat ik burn-fuse gebruik heb of is dit niet aan de orde ????

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten