Programeren versnellingsmeter op arduino

Arduino specifieke Software
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Okt 2017, 10:15

Programeren versnellingsmeter op arduino

Berichtdoor DeDenMen » 12 Okt 2017, 11:20

hoi allemaal,

Mijn naam is Dennis en voor een project in de verpleging ga ik programeren met een arduino. Dit willen wij doen door een bewegingssensor of versnellingsmeter aan een armband of klipsysteem (om vast te klippen aan kleding zoals truien,broeken of riemen) te maken. Ik moet hiervoor eerst met een prototype komen om aan te tonen dat dit mogelijk is. Ik ben van plan om een een Digitale versnellingsmeter Velleman VMA204 op een arduino te bevestigen en te progameren dat wanneer deze te snel naar de grond gaat (simuleren van een valsituatie) dat er een lampje gaat branden, dit om aan te tonen dat er iemand is gevallen. Is er iemand die mij zou kunnen helpen met de codering?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Programeren versnellingsmeter op arduino

Berichtdoor Koepel » 12 Okt 2017, 22:41

De Velleman VMA204: https://www.velleman.eu/products/view/?id=435512.
Die gebruikt een MMA7455. Die heb ik nog ergens liggen.
Is die van 2009 ? Dan is het een wel een heel oude sensor. Maar hij is eenvoudig en heeft een instelbaar triggerniveau. En Velleman levert voorbeeldcode er bij. In de voorbeeldcode zag ik meteen een fout (Wire.beginTransmission voor een requestFrom), dat heb ik dan weer :geek:

Het is een 3.3V chip, dus het interrupt-signaal en de I2C bus zijn 3.3V.

Je kunt eerst proberen de mogelijkheden van de chip zelf te gebruiken. Er zit waarschijnlijk wel een val-detectie in, bedoelt voor als een laptop zou vallen. Kun je zelf de datasheet van de MMA7455 doorlezen ?
Je kunt het ook zelf berekenen. De positie van de sensor is niet belangrijk. De vector is sqrt( x² + y² + z²). Normaal is het 1G, als de vector te klein wordt dan is er een vrije val.
Op Github zullen ook wel vast libraries voor de MMA7455 staan, misschien zit daar iets leuks bij.

Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Okt 2017, 10:15

Re: Programeren versnellingsmeter op arduino

Berichtdoor DeDenMen » 14 Okt 2017, 07:57

oh super, ik krijg hem als het goed is maandag binnen dan ga ik er wel mee aan de slag. Indien het niet lukt laat ik het wel weten

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: esdelagiciwpo en 16 gasten