6 digit 7 segment led display met TM1637 chip

Arduino specifieke Software
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Mei 2017, 17:14
Woonplaats: Oirschot

6 digit 7 segment led display met TM1637 chip

Berichtdoor gvlaere » 14 Mei 2017, 17:33

Beste mensen,

Voor een digitale klok die ik wil maken, met 6 digit 7 segment LED displays, heb ik een TM1637 chip gekocht. Ik wil deze met een "Adruino Uno bouwen".

Deze chip kan 6 digits aan, maar de libraries (bijvoorbeeld "TM1637.h" of "TM1637display.h") die ik kan vinden op internet, kunnen volgens mij maar maximaal 4 digits van een 7 segment LED display aan.

Kan iemand mij helpen aan een library die wel een 6 digit 7 segment LED aan kan? Of kan ik op een of andere manier zelf een bestaande library bewerken zodat die wel de 6 digits aan kan?

Dank alvast voor de hulp!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 6 digit 7 segment led display met TM1637 chip

Berichtdoor Koepel » 16 Mei 2017, 08:46

Hallo, en welkom op dit forum.

Overal op internet zie ik staan "4 digit" 7 segmenten, maar in de datasheet staat dat 6 cijfers aangestuurd kunnen worden. Dat is inderdaad niet zo handig.

In de datasheet kan ik niet vinden dat het aantal cijfers ingesteld moet worden. Volgens mij kun je gewoon de gegevens van 6 cijfers sturen in plaats van 4.

Wanneer je iets noemt, kun je er dan een link naar geven ?

Deze: https://github.com/avishorp/TM1637 werkt met vier cijfers.
Volgens mij kan "setSegments()" gebruikt worden voor 6.
De "showNumberDec()" gebruikt er maar 4, maar volgens mij kan dat aangepast worden.

Deze: https://github.com/bremme/arduino-tm1637 is wat ingewikkelder.
In "SevenSegmentTM1637.h" staat "TM1637_MAX_COLOM" op '4'. Die zou je op '6' kunnen zetten, maar dan moet toch nog de code aangepast worden, want dat wordt niet overal in de code goed gebruikt.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 6 digit 7 segment led display met TM1637 chip

Berichtdoor shooter » 19 Mei 2017, 22:33

een tm1637 kan inderdaad meer aan, maar op de meeste printjes zitten een paar leds of drukknoppen erbij.

Als je de zaak hetzelfde aansluit dan kun je de lib gebruiken, er moet dan nog wel een paar digits aan, en dus pinnen definieren, maar dat kan zeker. kijk in de datasheet en in je schema hoe je alles aan hebt gesloten.
simpeler is trouwens om er dan 2 naast elkaar te zetten dan kun je er 8 aan met standaard software.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: goodmen999, piniqex en 6 gasten