Trapverlichting

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Koepel » 19 Mei 2017, 20:22

Ik heb me zoveel mogelijk gehouden aan wat je al had. Alleen heb ik het uit elkaar gehaald, daarna was het mogelijk om de if-statements logisch op te schrijven, en daarna was het mogelijk om de tijdvertraging toe te voegen.

Heb je dit al ?
Code: Alles selecteren
void loop()
{
  // ----------------------------
  // Verzamelen alle gegevens
  // ----------------------------

  // ----------------------------
  // Verwerk de gegevens
  // ----------------------------

  // ----------------------------
  // Handel de tijdvertraging af
  // ----------------------------
}


Kun je daar beide PIR sensor met State-Change-Detection in zetten ?

Advertisement

Berichten: 12
Geregistreerd: 05 Mei 2017, 11:51

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Hazet » 23 Mei 2017, 21:42

Ja dat heb ik geprobeerd, maar ik zie nog niet goed hoe ik alles aan elkaar kan knopen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Koepel » 24 Mei 2017, 02:16

Dat is nu juist de reden dat dat ik de loop() in drie delen heb opgesplitst. Als elk deel werkt, dan gaat het goed.

Ik schreef dit niet voor niets. Dit zijn 9 regels commentaar in de loop(). Dat was om een begin te maken.
Koepel schreef:Heb je dit al ?
Code: Alles selecteren
void loop()
{
  // ----------------------------
  // Verzamelen alle gegevens
  // ----------------------------

  // ----------------------------
  // Verwerk de gegevens
  // ----------------------------

  // ----------------------------
  // Handel de tijdvertraging af
  // ----------------------------
}



Heb je het State-Change-Detection voorbeeld al bekeken ? Je kunt dus een verandering detecteren door de vorige waarde te onthouden en dan te vergelijken met de nieuwe waarde.

Om een naam aan een variabele te geven, is het beste om te noemen wat het is.
Stel dat je met een fiets met vierkante wielen op de maan gaat fietsen, dan is het beste om de variabele "int een_fiets_met_vierkante_wielen;" te noemen omdat het "een fiets met vierkante wielen" is. Dat je er mee op de maan gaat fietsen beschrijft niet het onderwerp.
De PIR sensor onderaan de trap kun je daarom het beste "de_pir_sensor_onderaan_trap" noemen (of iets dat korter is). Dat daarmee een led beweging naar boven wordt gemaakt, dat beschrijft niet het onderwerp, maar dat is iets dat je in de sketch maakt.

Dus de Arduino pin die verbonden is met de PIR sensor onderaan de trap, kun je het beste "int de_arduino_pin_die_verbonden_is_met_de_pir_sensor_onderaan_de_trap = 3;" noemen. Dat is een beetje lang :mrgreen: dus daarom had ik de naam "pirBenedenPin" bedacht.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Koepel » 02 Jun 2017, 05:27

Gaat het niet lukken ? Dat is jammer, ik heb alle code al gegeven.
Wanneer 9 regels commentaar teveel is om mee te beginnen, dan kun je misschien een loop() functie maken met 1 regel commentaar:
Code: Alles selecteren
void loop()
{
  // Hallo
}

Berichten: 12
Geregistreerd: 05 Mei 2017, 11:51

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Hazet » 18 Jun 2017, 14:33

Sorry voor de stilte aan deze kant, maar ben er door omstandigheden nog niet aan toe gekomen om verder te gaan met de code.
Ik ga er zo snel mogelijk weer mee aan de gang.

Nogmaals dank voor de hulp.

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Feb 2018, 17:04

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Vinnie78 » 03 Feb 2018, 17:17

Goedemiddag,

Ik ben zojuist als nieuw lid aangemeld omdat ik reuze benieuwd ben naar de voortgang van dit project. Ik heb zelf vorig jaar een Arduino uno gekocht tezamen met de PCA9685, 12 LED strips en 2 ultrasoon sensoren. Samen met iemand anders had ik de code geschreven. Opstelling is identiek aan wat jullie hier beschreven hebben.

Aangezien het schakelen met de ultrasoon sensoren niet lekker verliep (ik had veel last van valse echo's), had ik het project even laten liggen. Nu heb ik 2 PIR gekocht en ik denk het project weer nieuw leven in te kunnen blazen, eigenlijk identiek aan de schakeling die in deze thread beschreven wordt.

Ik zou graag willen weten wat nu de definitieve code is, zodat ik deze kan uitproberen om mijn schakeling. Ik zou ook het ultrasoongedeelte uit mijn huidige code kunnen slopen en deze vervangen door de PIR subroutine/code zodat het triggeren correct beschreven wordt. Ik heb zelf echter nog niet genoeg verstand van het programmeren om deze verwisseling toe te passen. Als jullie interesse hebben in de huidige code, dan kan ik die natuurlijk laten zien en dan mogen jullie het ook best proberen. Maar gemakkelijker leek het mij om een geheel nieuwe code te uploaden naar de Arduino, die reeds zijn succesvolle werking bewezen heeft.

Ik ben benieuwd en alvast erg dankbaar voor elke hulp die geboden kan worden.
Bijlagen
20180201_204324 (1).jpg
20180201_204324 (1).jpg (117.83 KiB) 6005 keer bekeken

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Feb 2018, 17:04

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Vinnie78 » 06 Feb 2018, 16:19

... iemand :-) ?!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Trapverlichting

Berichtdoor Koepel » 06 Feb 2018, 22:08

Hallo Vinnie78, welkom op dit forum.

Je had beter een nieuw onderwerp kunnen starten, met een link naar dit onderwerp.
Ik weet niet zo goed wat ik zal antwoorden. Ik had de sketch al voorgekauwd en in hapklare brokjes gepresenteerd.
Het probleem met de ultrasoon sensoren kan ook door de sketch komen. Die kans lijkt me zelfs vrij groot.
Je breadboardopstelling ziet er netjes uit. Dat is mooi. Maar als je schrijft dat je weinig verstand van programmeren hebt, dan ben ik bang dat je wilt dat ik uiteindelijk de code voor je ga schrijven :roll:

Wist je dat een Arduino Uno clone maar 3.04 euro kost ? https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-UNO-R3-MEGA328P-with-usb-cable-for-Arduino-Compatible-Dropshipping/32241237838.html.
Die goedkope clones hebben een extra driver nodig: http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html

Ik stel voor om opnieuw te beginnen.
Begin een nieuw topic. Geef je sketch en foto's en van alles. En misschien kun je vertellen hoe je de power doet (alles van de USB?) En ook een link naar deze berichten. Misschien dat iemand dan de zere plek kan aanwijzen of goede tips heeft.
Er is natuurlijk ook het forum op forum.arduino.cc, daar is ook een Nederlandstalig onderdeel. Wanneer je ergens anders je vraag stelt, geef daar dan ook een link naar toe.

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten