Uitlezen van een programma

Arduino specifieke Software
Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Uitlezen van een programma

Berichtdoor Rieks » 20 Mrt 2017, 15:41

Hallo software bonzen,

Heeft de ARDUINO familie een mogelijkheid om het programma weer uit te lezen?

Rieks :?:

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Uitlezen van een programma

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mrt 2017, 15:49

Jij bedoeld terugzetten van de machine code in bijv. C/C++? Kort en krachtig.... NEEN
Of bedoel je om de firmware die op de chip staat weer eruit te halen?
In dat laatste geval hangt dat er een beetje vanaf of de fuses daarvoor niet blokkerend werken. Je kan namelijk de fuses zodanig zetten dat op het moment dat je probeert de chip uit te lezen, deze de chip wist. Met een ISP programmer kun je via die 6 pins connector het flashgeheugen gewoon weer uitlezen en dan bijvoorbeeld opslaan. Ik maak daar nog wel eens gebruik van als de bootloader niet goed werkt. Dan lees ik een goede Arduino uit en brand het weer in op de defecte Arduino.
Programma daarvoor is progisp-1.7.2 en dan heb je zo'n goedkope USB-AVR programmertje nodig (kost een paar euri op ebay of Aliexpres). Wel de versie 2 nemen. Versie 1 gaat niet goed om met een Mega2560.
Ook kun je met zo'n programmer de fuses lezen en wijzigen. Wees uiterst voorzichtig met fuses als je niet weet waar je mee bezig bent. Een chip is sneller vernield waardoor je dan een HV programmer nodig hebt om dat ding weer te resetten.
Of er iets is om met een Arduino hetzelfde geintje te halen is weet ik niet. Is me teveel gepruts.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 21 Aug 2016, 15:20
Woonplaats: Emmen

Re: Uitlezen van een programma

Berichtdoor Rieks » 22 Mrt 2017, 19:50

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Nico.
Ik dacht inderdaad aan het uitlezen van de machinecode, en dit vervolgens
te disassembleren.
'k ga het maar vergeten, inderdaad teveel gepruts.

Rieks :)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Uitlezen van een programma

Berichtdoor nicoverduin » 22 Mrt 2017, 20:15

Dat kan wel, maar dan moet je wel de structuur kennen hoe de code is opgebouwd. Dus wanneer is het een vector en hoe ziet die tabel eruit. Deed did regelmatig met msdos software en cp/m. Waar dat is wel ruim 30-35 jaar geleden. Maar dan moet je wel de bios in je kop hebben en de interrupts om dat je anders je het laplazerus zocht enz. Wil je de assembly van een sketch hebben dan kan dat met objdump. Dus direct uit de ide
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten