Geluidssensor

Arduino specifieke Software
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Mrt 2017, 18:51

Geluidssensor

Berichtdoor CDirk » 11 Mrt 2017, 19:14

Ik schafte me de Velleman VMA309 microfoon module aan, maar het wil me maar niet lukken om deze op de arduino te verwerken.
Bedoeling is om een trigger te maken die op geluid reageert (bv klap hand), maar de waarde die ik binnen krijg, afkomstig van de analoge uitgang, lijkt niet mee te gaan met het geluid.
Iemand enig idee hoe je die sensor informatie kan verwerken?

mvg,

Dirk

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Geluidssensor

Berichtdoor Koepel » 12 Mrt 2017, 17:14

Hier staat een "User manual": https://www.velleman.eu/products/view/?id=435532
Helaas kan ik geen schema vinden.

Ik vermoed dat de analog uitgang bij stilte een bepaalde vaste waarde heeft, bijvoorbeeld zo ongeveer 400 of 500 van de analogRead(). De waarde zal op en neer gaan bij geluid.
De digitale uitgang kun je beter niet verbinden met pin 0 zoals in de User manual wordt genoemd. Bij een Arduino Uno is pin 0 de RX pin voor de seriële monitor en voor het uploaden van een sketch.

Welk Arduino board gebruik je ? Wat is je sketch ? Hoe heb je het aangesloten ?
Het zou mooi zijn als die module de geluidssterkte zou meten. Maar zonder het schema te kunnen vinden, ga ik er van uit dat het alleen het geluid versterkt.
Een module voor SPL (Sound Pressure Level) kost anderhalf onderdeel meer.

De meest gemaakt vergissing is om één keer per seconde een analogRead() te doen. Als je daar tussendoor klapt, dan zie je niet dat de waarde een klein beetje veranderde.

Misschien is de microfoon zo slecht dat je er vlakbij heel hard moet klappen. Er is erg veel verschil in de kwaliteit en de gevoeligheid van zulke microfoontjes. Soms is zo'n microfoontje verkeerd om aangesloten, dan werkt het namelijk ook (een heel klein beetje).

Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Mrt 2017, 18:51

Re: Geluidssensor

Berichtdoor CDirk » 12 Mrt 2017, 19:00

Momenteel ben ik aan het testen op een mega2560.
in de void loop lees ik continu de waarde in van de analoge uitgang. Dan lees ik inderdaad ongeveer die 400 a 500 uit, maar de waarde schommelt nogal. Bij geluid zie ik geen verandering in waarde. Heb al een tweede printje aangekocht en deze geeft het zelfde resultaat.
De bedoeling is wel dat ik moet kunnen reageren bij het minste geluid.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Geluidssensor

Berichtdoor Koepel » 12 Mrt 2017, 20:49

Wat wil je bereiken? Wil je vanaf een paar meter twee keer klappen en dat detecteren ?
Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Wanneer je tegen het microfoontje tikt, zie je dan de waarde veranderen ?

Het is een electret microfoontje met een opamp. Verwacht er niet te veel van.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Geluidssensor

Berichtdoor shooter » 12 Mrt 2017, 21:29

zoek op KY-038
zelfde ding alleen andere naam.
met de potmeter kun je de gevoeligheid van de digitale uitgang veranderen, ofwel detecteren.
met de analoge ingang (bijv op A0) kun je een signaal zien, die is in rust 512 (dat is 2.5 Volt)omdat er geen gnd is hebben ze deze op 2.5 Volt gezet
als je fluit kun je het signaal dus als een sinus zien rond de 2.5 Volt.

je moet dus een gemiddelde berekeken, en elke afwijking naar boven of benden is geluid.

pak eens 1000 samples elke ms en zet die in een grafiek. van een drum of zo. die is lekker laag.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Mrt 2017, 18:51

Re: Geluidssensor

Berichtdoor CDirk » 13 Mrt 2017, 21:06

Wat ik wil bereiken? Het moet dienen om een fototoestel te laten triggeren bij het detecteren van geluid. Bv glas die valt, of iets die je een klap geeft met een hamer enz.
Ik dacht met deze module een gemakkelijke oplossing te hebben maar blijkbaar niet.
Als ik 1000 metingen moet doen, zal ik waarschijnlijk wat tijd verliezen.
Misschien bouw ik wel beter zelf een schakeling. Iemand een voorbeeld?

Dirk

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Geluidssensor

Berichtdoor Koepel » 13 Mrt 2017, 21:25

We weten nu niet of die module het doet.
Wij stelden een paar testjes voor om de kijken of je iets kunt met die module.
Als die module iets doet, dan kun je misschien via het digitale signaal voor een trigger zorgen.

Je kunt zoeken op een combinatie van: arduino sound audio trigger activated
Er is best veel te vinden, zoals deze foto's : http://forum.arduino.cc/index.php?topic=51043.0
Maar als je vervolgens ongeveer hetzelfde gaat maken als die module, dan loop je misschien tegen dezelfde problemen op.

Heb je het fototoestel wel werkend vanaf de Arduino ?

Zou een piezo element als contact-microfoon mogelijk zijn ?

Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Mrt 2017, 18:51

Re: Geluidssensor

Berichtdoor CDirk » 13 Mrt 2017, 22:41

De module reageert wel degelijk. Bv er in blazen geeft wel een constante hogere waarde. Een kort geluid lijkt hij niet te herkennen.
Naar mijn gevoel lijkt het erop dat gewoon dient om een constant geluid te meten.
Als ik de digitale uitgang gebruikt lijkt dit beter te werken dan de analoge uitgang, maar niet gevoelig genoeg.
De camera en flits kan ik al perfect sturen vanaf de Arduino.

Ik zal proberen de schakeling uit de link eens na te maken. Dat is identiek aan mijn toepassing.

Dirk

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Geluidssensor

Berichtdoor shooter » 15 Mrt 2017, 21:44

ach so, dan pak je toch het gemiddelde en als de ingang meer afwijkt dan de stille band dan is er wat gevallen, of negatief, of positief.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Mrt 2017, 18:51

Re: Geluidssensor

Berichtdoor CDirk » 18 Mrt 2017, 12:49

Ik heb nu een testje gedaan als volgt:
Bij de opstart een lus van 500 metingen om de gemiddelde waarde te bepalen in stilte. Dan in de 'void loop' telkens een lus van 100 metingen, en die vergelijk ik dan met de beginwaarde.

Dat lijkt al stukken beter te werken, maar het blijft zo dat als je licht op op de sensor blaast, er meteen reactie is, maar dat een klap in de hand vaak niet word gedetecteerd.

Zodra ik er de tijd voor heb ga ik de test nog eens doen met het schema van opgegeven link.

Dirk

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: aroqarirexika, Google Adsense [Bot] en 56 gasten