servo geluid servo
21 berichten
• Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: servo geluid servo
Hallo
Ik heb de probleem opgelost voor mij met behulp van jullie reacties.
Ik heb op de Arduino een draad getrokken van uitgang 2 naar de resetingang.
Daarnaast heb ik de software aangepast, zie hieronder.
Bedankt voor jullie tijd en moeite.
#define SD_ChipSelectPin 5 //using digital pin 4 on arduino nano 328, can use other pins
#include <TMRpcm.h> // also need to include this library...
#include <SPI.h>
TMRpcm tmrpcm; // create an object for use in this sketch
#include <Servo.h>
Servo myservo; // create servo object to control a servo
// twelve servo objects can be created on most boards
int pos = 0; // variable to store the servo position
int resetPin = 2;
void setup() {
myservo.attach(3);
tmrpcm.speakerPin = 9; //5,6,11 or 46 on Mega, 9 on Uno, Nano, etc
digitalWrite(resetPin, HIGH);
delay(200);
pinMode(resetPin, OUTPUT);
if (!SD.begin(SD_ChipSelectPin)) { // see if the card is present and can be initialized:
}
}
void loop() {
for (pos = 0; pos <= 140; pos += 8) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
// in steps of 1 degree
myservo.write(pos); // tell servo to go to position in variable 'pos'
delay(50); // waits 15ms for the servo to reach the position
}
tmrpcm.play("hak.wav");
delay(4500);
digitalWrite(resetPin, LOW);
}
Ik heb de probleem opgelost voor mij met behulp van jullie reacties.
Ik heb op de Arduino een draad getrokken van uitgang 2 naar de resetingang.
Daarnaast heb ik de software aangepast, zie hieronder.
Bedankt voor jullie tijd en moeite.
#define SD_ChipSelectPin 5 //using digital pin 4 on arduino nano 328, can use other pins
#include <TMRpcm.h> // also need to include this library...
#include <SPI.h>
TMRpcm tmrpcm; // create an object for use in this sketch
#include <Servo.h>
Servo myservo; // create servo object to control a servo
// twelve servo objects can be created on most boards
int pos = 0; // variable to store the servo position
int resetPin = 2;
void setup() {
myservo.attach(3);
tmrpcm.speakerPin = 9; //5,6,11 or 46 on Mega, 9 on Uno, Nano, etc
digitalWrite(resetPin, HIGH);
delay(200);
pinMode(resetPin, OUTPUT);
if (!SD.begin(SD_ChipSelectPin)) { // see if the card is present and can be initialized:
}
}
void loop() {
for (pos = 0; pos <= 140; pos += 8) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
// in steps of 1 degree
myservo.write(pos); // tell servo to go to position in variable 'pos'
delay(50); // waits 15ms for the servo to reach the position
}
tmrpcm.play("hak.wav");
delay(4500);
digitalWrite(resetPin, LOW);
}
Advertisement
Re: servo geluid servo
Met een MEGA kan het wel synchroon hoor, en met 2 UNO gaat het ook, je geeft gewoon 1 UNO de speaker en de andere de servo.
dan hoef je niet te resetten en kun je wat sneller hakken. Denk ook aan de omhoogbeweging, die gaat nu erg snel natuurlijk. terwijl het juist andersom moet zijn.
het kan ook met een stappenmotor, want die heeft geen timer nodig.
een andere verfijning is om versnelling te gebruiken, dus langzaam in begin en dan sneller.
ach zo blijf je lekker bezig.
dan hoef je niet te resetten en kun je wat sneller hakken. Denk ook aan de omhoogbeweging, die gaat nu erg snel natuurlijk. terwijl het juist andersom moet zijn.
het kan ook met een stappenmotor, want die heeft geen timer nodig.
een andere verfijning is om versnelling te gebruiken, dus langzaam in begin en dan sneller.
ach zo blijf je lekker bezig.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
Re: servo geluid servo
Hallo,
Een goed idee die stappenmotor, bedankt!
Dat met 2 uno's of 1 mega heb ik geen ervaring mee en ik weet ook niet hoe ik dit moet doen.
Een goed idee die stappenmotor, bedankt!
Dat met 2 uno's of 1 mega heb ik geen ervaring mee en ik weet ook niet hoe ik dit moet doen.
Re: servo geluid servo
Ik maak vooral gebruik van stappenmotoren, omdat er niks inzit, in en servo zitten bijvoorbeeld een terugkoppeling, versterker en koolborstels.
Ik heb er zat liggen hoor.
Zoek eens uit of play een blocking code is (ofwel gaat het programma gelijk door of wacht het met doorgaan tot de hele wav afgespeelt is.
bij dat laatste is een dubbele UNO (of NANO) handiger, goedkoper en eenvoudiger, je verbind een uitgang van NANO1 met een ingang van NANO2
als ingang HIGH dan play de wav.
Ik heb er zat liggen hoor.
Zoek eens uit of play een blocking code is (ofwel gaat het programma gelijk door of wacht het met doorgaan tot de hele wav afgespeelt is.
bij dat laatste is een dubbele UNO (of NANO) handiger, goedkoper en eenvoudiger, je verbind een uitgang van NANO1 met een ingang van NANO2
als ingang HIGH dan play de wav.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
Re: servo geluid servo
Hoi,
Ik ben vandaag met de stappenmotor aan de slag gegaan, maar helaas werd ik weggeroepen.
Ik hoop morgen er weer mee verder te gaan.
Bedankt voor de uitleg.
Ik ben vandaag met de stappenmotor aan de slag gegaan, maar helaas werd ik weggeroepen.
Ik hoop morgen er weer mee verder te gaan.
Bedankt voor de uitleg.
Re: servo geluid servo
Hallo,
Ik heb de stappenmotor (28BYJ-48) met een Uln2003 Driver board, de mini sdkaart en de luidspreker geplaatst en het werkt prima.
Er zit 1 maar aan en dat is dat de stappenmotor bij elke beweging een zingend geluid geeft over de luidspreker.
Weet iemand hoe je dit geluid kan verwijderen?
Ik heb de stappenmotor (28BYJ-48) met een Uln2003 Driver board, de mini sdkaart en de luidspreker geplaatst en het werkt prima.
Er zit 1 maar aan en dat is dat de stappenmotor bij elke beweging een zingend geluid geeft over de luidspreker.
Weet iemand hoe je dit geluid kan verwijderen?
- nicoverduin
- Berichten: 5043
- Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
- Woonplaats: Heemskerk
Re: servo geluid servo
Je kan experimenteren met kondensatoren op elke pool om het wat te dempen.
- nicoverduin
- Berichten: 5043
- Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
- Woonplaats: Heemskerk
Re: servo geluid servo
Tja hoe is die luidspreker geschakelt? Zit daar een versterkertje tussen? Of rechtstreeks op een data pin?
21 berichten
• Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten