Erg weinig programma's werken

Arduino specifieke Software
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 22:37

Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Sloefke_01 » 08 Mrt 2017, 18:29

Beste mensen, Onlangs ben ik begonnen met de Arduino. Bij het gebruik van de standaard samples van Arduino liep alles goed. Ik wilde wel eens een ander programma draaien. Ik download dan de library.zip versie. Deze laat ik door de IDE zelf uitpakken en installeren in: c:/documenten/arduino/libraries. Daar wordt een directory aangemaakt met het onderwerp. Wanneer ik het programma wil draaien krijg ik de melding dat de lib niet te vinden is, of dat een bepaald gedeelte van het programma niet in de LIB staat. Ondanks dat de voorbeeldprogramma's in de voorbeelden staan van het menu. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? graag uw reactie. Gr. Joost.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mrt 2017, 20:14

Welke library?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 22:37

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Sloefke_01 » 09 Mrt 2017, 00:08

Dat begin ik nu ook te geloven, echter mij bekruipt het gevoel dat ik iets verkeerd doe. Met de RPI gaat het wat makkelijker.
Waar moeten de director staan wanneer ze zijn uitgepakt. In document /arduino/"dir...." of in de library van c:\Program Files(x86)\arduino\libraries ???

Groeten Joost

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Koepel » 09 Mrt 2017, 04:13

nicoverduin schreef:Welke library?

Dat is kort voor: Als je ons een link geeft naar zo'n library, en vertelt welk voorbeeld daarvan je hebt gebruikt, en laat weten welk Arduino board je hebt geselecteerd, dan kunnen wij eens kijken of het bij ons wel compileerd.

De 8-bit microcontroller van een Arduino Uno is heel wat anders dan een 32-bit ARM Cortex-M3 processor van een Arduino Due. De standaard libraries werken voor beide, maar veel andere libraries niet. Verder zijn er ook slechte libraries omdat iedereen een library voor Arduino kan maken.

Bij C:\Program Files(x86)\Arduino staat de Arduino IDE. Het is niet de bedoeling dat je daar iets wijzigt. Heb je daar iets veranderd ? Doe dan een uninstall, verwijder eventueel die map, en installeer de Arduino IDE opnieuw (downloaden van arduino.cc).

Je projecten staan in Documenten\Arduino
Die map kun je wijzigen bij de voorkeuren, maar doe dat niet. Sommigen wijzigen dat, of zetten het op een andere drive, maar dat gaat vaak mis omdat de gedownloade libraries dan op de oude plaats blijven staan.

Met de Bibliotheek Beheerder kun je libraries installeren, of een *.zip via de Arduino IDE binnenhalen. Dan hoef je de Arduino IDE niet te herstarten.
De libraries die je op die manier toevoegt, die komen naast je projecten in de Documenten\Arduino\libraries map.

Welke dingen hebben je interesse ? Misschien weten wij dan een paar leuke projecten met libraries die het wel doen :D

Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 22:37

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Sloefke_01 » 09 Mrt 2017, 18:13

Bedankt Koepel ik ga eerst doen wat je schreef: de zaak "uninstallen" en opnieuw installeren. Omdat vele sketches niet lukte, ben ik eerst aan het proberen geslagen alvorens ik deze noodkreet op het forum zette. Ik heb van alles veranderd en het lijkt me ook goed om opnieuw de zaak te installeren. Bedankt alvast ik ga aan de slag
gr Joost

Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 22:37

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Sloefke_01 » 15 Mrt 2017, 00:24

Beste mensen Zoals Koepel aangaf heb ik de IDE opnieuw geïnstalleerd. Het vreemde is dat nu het symbool van Arduino niet meer in apparatenbeheer staat maar de arduino wordt herkent als "USB serial converter" tussen de USB - controllers in apparaatbeheer. Ik weet niet of dat wat uitmaakt. Het uploaden gaat erg traag. Koepel vroeg of ik een link wilde opsturen met een programma en wat mijn wensen zijn. Waar ik naar toe wil is een klok die in te stellen is in tijd waarmee een 4 tal relais onafhankelijk voor een bepaalde tijd kunnen worden aangestuurd. Dit voor de beregeningssysteem voor mijn tuin. ik heb wel een URL met een programma wat er op lijkt, daar staan tevens waar je de LIB's voor dit programma kunt downloaden. Zou een van jullie die eens willen proberen? Ik werk hier met een arduino uno ( Makerduino-V3) en eventueel met de nano. Ik hoop dat je antwoord kunt geven. Alvast jullie dank voor de reacties Groet Joost

Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 22:37

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Sloefke_01 » 15 Mrt 2017, 00:25


Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Koepel » 15 Mrt 2017, 17:57

@Sloefke_01, er zijn teveel dingen onduidelijk voor mij.

Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar een library voor de tijd van internet plukken. Arduino is open source, dus iedereen kan zo'n library op internet zetten. Er zijn tientallen libraries voor de tijd, dus als jij er eentje gebruikt die niet werkt, dan heb ik graag een link naar die library. In de Arduino IDE zit ook een Bibliotheekbeheerder, die kan libraries voor je installeren.

Helaas zijn je Arduino compatible boardjes ook onduidelijk :(
De Makerduino Uno gebruikt een FTDI chip. Daar zijn veel problemen mee. Zoek eens op: ftdi gate
Graag zou ik een link willen hebben naar waar je het gekocht hebt.
Er zijn verschillende versies van de Nano, sommigen hebben een aparte driver nodig (in Windows), sommigen hebben die FTDI chip. Dus ik zou graag een link willen hebben naar waar je de Nano hebt gekocht.

Intussen lijkt ook je Arduino IDE en de drivers niet helemaal lekker te werken.
Had je eerder een Arduino IDE versie 1.6.9 of ouder geïnstalleerd ? Of had je aparte drivers van arduino.org of sparkfun geinstalleerd ? Heb je Java op je computer geinstalleerd ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor nicoverduin » 15 Mrt 2017, 20:09

Opvallend dat jij het over java hebt regelmatig. Nooit problemen mee op windows 7 pro
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Erg weinig programma's werken

Berichtdoor Koepel » 15 Mrt 2017, 20:41

Mijn ervaring is dat als de versie van Java "toevallig" samengaat met de versie van de Java-code van Arduino dat het dan werkt en anders niet. Ik adviseer dus altijd om Java volledig te verwijderen in Windows. In linux draait Arduino niet op zichzelf, en installeer ik dus wel Java, maar zo minimaal mogelijk, anders gaat er alsnog van alles mis (bijvoorbeeld met Java rxtx library die was vroeger nodig was).

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: ilivekucap en 27 gasten