Help

Arduino specifieke Software
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 17:02

Help

Berichtdoor Blikopdetoekomst » 03 Mrt 2017, 17:11

Ik heb een probleem. Ik probeer mijn arduino te programmeren en om hem te testen heb ik een simpele code ingevuld dat hij 'Hello World' zegt. Dit lukt echter niet. ik heb al veel gegoogled, maar ik kom er niet uit.
Dit is de foutcode:



Arduino: 1.8.1 (Windows Store 1.8.1.0) (Windows 10), Board:"SparkFun Pro Micro, ATmega32U4 (5V, 16 MHz)"

De schets gebruikt 5052 bytes (17%) programma-opslagruimte. Maximum is 28672 bytes.
Globale variabelen gebruiken 343 bytes (13%) van het dynamisch geheugen. Resteren 2217 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2560 bytes.
Fout bij het openen van seriële poort "COM7" (Port busy)
avrdude: ser_open(): can't set com-state for "\\.\COM7"
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van de schets

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.



Verder heb ik al geprobeert met de windows-toets en r en dan de code: devmgmt.msc invullen en dan proberen het stuurprogramma bij te werken. de arduino staat dan onder universal serial bus controlers. dan staat ie erbij alszijnde samengesteld USB apparaat.
Mijn laptop zegt dan dat mijn arduino al helemaal bijgewerkt is. Ik weet niet of dit het probleem is?

alvast bedankt voor het meedenken

vriendelijke groet
cansat team blik op de toekomst

Advertisement

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 17:02

Re: Help

Berichtdoor Blikopdetoekomst » 03 Mrt 2017, 17:23

De arduino is aangesloten op COM 7, dat heb ik getest met het unplugen ervan, en toen stond COM 7 er niet meer.
en bij het apparaatbeheer is hij te vinden onder poorten (COM&Lpt) en dan onder serieel usb-apparaat (COM 7)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Help

Berichtdoor Koepel » 03 Mrt 2017, 17:59

"Port busy", dus sommige dingen zitten elkaar in de weg.

Ik heb een "Pro Micro" clone, en ik selecteer de standaard "Arduino/Genuino Micro" board. Dus ik heb verder geen speciale boarden of drivers toegevoegd. Een "Pro Micro" clone 5V/16MHz kost 2.83 euro op AliExpress.com.
Is het een echte Sparkfun Pro Micro ? Zit daar een gewone bootloader in ? Kun je een link geven naar het Arduino board waar je het hebt gekocht ?

Het beste lijkt me om alle drivers weg te halen. Weet je de verborgen map "arduino15" te vinden ? Daar komen de speciale gedownloade extra cores in. Die zou je ook kunnen verwijderen. En dan Arduino 1.8.1 opnieuw installeren. Om het helemaal goed te doen, kun je ook nog de bootloader er opnieuw in branden.

Wat heb je geïnstalleerd van Sparkfun om toe te voegen aan de Arduino IDE ? Kun je dat precies aangeven hoe je dat hebt gedaan.

Kun je Arduino op een andere computer installeren ? Als je dan "Micro" als board kiest, werkt het dan ?
Laatst gewijzigd door Koepel op 03 Mrt 2017, 18:07, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 17:02

Re: Help

Berichtdoor Blikopdetoekomst » 03 Mrt 2017, 18:06

het is een echte pro micro. ik heb hem zelf niet gekocht dus kheb geen idee. ik heb hem gekregen van de cansat commissie. ik doe namelijk mee aan die wedstrijd, ken je dat?
wat moet ik nou concreet doen? die verborgen map weet ik wss niet te vinden...

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Help

Berichtdoor Koepel » 03 Mrt 2017, 18:12

Oeps, ik zat mijn bericht nog aan te passen :oops: terwijl jij al geantwoord had. Kun je het nog een keer lezen ?

Hier schrijf ik over de [arduino15] map: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2257#p16911.

Het beste is om even een andere computer te proberen met de standaard Arduino IDE 1.8.1 en dan "Micro" te kiezen.

Via de cansat website zie ik een Windows driver voor het Sparkfun board, heb je dat gebruikt ?

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 17:02

Re: Help

Berichtdoor Blikopdetoekomst » 03 Mrt 2017, 18:37

ja die heb ik gebruikt. andere laptops hadden er ook problemen mee... maar volgens mij is dit weer een ander probleem, misschien dan toch maar een andere arduino kopen? kan het zijn dat hij is doorgebrand met solderen ofzo?

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 17:02

Re: Help

Berichtdoor Blikopdetoekomst » 03 Mrt 2017, 18:40

en ik gebruik de windows 8 app van arduino nadat het gewone downloaden niet wilde lukken.
heeft het dan nog zin om te zoeken naar overblijfselen van de gemislukte gedownloade arduino verzie?

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 17:02

Re: Help

Berichtdoor Blikopdetoekomst » 03 Mrt 2017, 18:43

download the most recent version from: https://github.com/sparkfun/
Arduino_Boards/archive/master.zip, open the file, navigate to Arduino_Boards-master.zip\
Arduino_Boards-master\sparkfun\avr\signed_driver and extract the file sparkfun.inf to your chosen location.


en dat heb ik voor sparkfun.inf geinstalleerd

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Help

Berichtdoor Koepel » 03 Mrt 2017, 20:50

Het lijkt wel alsof je vijf verschillende problemen hebt :o

Op die manier de sparkfun.inf installeren is correct volgens mij. Maar ik weet niet of alle verschillende versies (Arduino IDE, Pro Micro board, sparkfun driver) bij elkaar passen.

Ik heb mijn Pro Micro clone opgezocht, en ik heb daar de bootloader van de Arduino Micro opgezet. Dus de Arduino IDE denkt dat het een gewone Micro is. Dat heb ik bewust gedaan, omdat de Arduino Micro officieel door Arduino ondersteund wordt.

Om zo snel mogelijk aan de slag te gaan is het beste om met een Arduino Uno te beginnen. Kun je daar aan komen ?
Misschien werkt die COM poort wel, anders zul je zoveel mogelijk moeten verwijderen: Arduino IDE, verborgen arduino15 map, drivers, Sparkfun toevoegingen, enzovoorts.

De Windows App is nog niet zo lang geleden geïntroduceerd, dus het lijkt mij beter om gewoon op de ouderwetse manier het programma te downloaden en dan te installeren. Wanneer je niet de rechten hebt om een programma te installeren, dan kun je eventueel het *.zip bestand downloaden, dat uitpakken en dan vanuit de "drivers" map de drivers te installeren.
De Arduino IDE downloaden gaat vanaf hier: https://www.arduino.cc/en/Main/Software, en dan "Windows Installer" en dan "Just download".

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 17:02

Re: Help

Berichtdoor Blikopdetoekomst » 05 Mrt 2017, 13:34

Bedankt voor je reactie!
Kan het ook zijn dat de arduino doorgebrand is met het solderen?

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten