echte beginnersnoodkreet uploaden lukt niet

Arduino specifieke Software
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 18:11

echte beginnersnoodkreet uploaden lukt niet

Berichtdoor Egbert Boessenkool » 14 Feb 2017, 21:49

Hallo,
ik heb de Arduino software geinstalleerd vanaf arduino.org/download, met direct vanuit de download installeren.
Het installatie programma bleef hangen in de regel "Execute: "C:\Program Files\Arduino\drivers\dpinst-x86.exe/lm/sw/sa".
Nu kan ik het Arduino programma wel starten, sketches inlezen en bewerken, maar als ik ze wil opladen krijg ik de melding dat er na 10 keer gestopt wordt met proberen.
In het verslag onderin het scherm staat de boodschap "not in sync: resp = 0xdc".
Het lijkt er op dat het sketch programma de Arduino print niet kan vinden, denk ik.
Als ik de Arduino aansluit op de USB gaat de groene Led branden en de gele (L) knipperen.
Welke stap moet ik nog doen om de Arduino te kunnen zien met de computer?
Volgens het sketch programma is poort Com1 verbonden.
Alvast bedankt voor elke hulp,
Egbert
Laatst gewijzigd door Egbert Boessenkool op 14 Feb 2017, 22:30, in totaal 1 keer gewijzigd.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: echte beginnersnoodkreet

Berichtdoor shooter » 14 Feb 2017, 22:04

dat ligt een beetje moeilijker, maar alla. kijk of er nog een poort actief is, meestal boven de 10
heb je het goede bordje geselecteerd?
en als het een chinees bordje is heb je nog een driver nodig de ch341.
de gele led knippert omdat dit het standaard programma is wat door de fabrikant erin gezet wordt.

en probeer een keer opnieuw te installeren, want hij stopt dus bij de drivers.
sluit het bordje pas aan als de IDE opgestart is.

zo zijn er nog wel meer kleine dingetjes die handig zijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 18:11

Re: echte beginnersnoodkreet

Berichtdoor Egbert Boessenkool » 14 Feb 2017, 22:30

Paul,
bedankt voor je snelle reactie.
Mijn vraag lijkt dus eigenlijk een Windows vraag?
En dan komt de vervolgvraag: hoe vind ik uit welke poorten actief zijn?
Mijn probleem is denk ik dat ik met electronica wel een beetje handig ben en met programmeren ook, maar dat ik wat Windows betreft slechts een geoefend gebruiker ben.
Mijn bordje komt uit de Arduino starter kit, made in Italy, het is een Arduino Uno en onderop staat R3.
Dus ik denk dat het geen chinees bordje is.
Ik ga kijken of ik de titel van mijn draadje kan veranderen zodat hij specifieker wordt.
En nogmaals bedankt, misschien kom ik verder met jouw advies. Het proberen waard, ik zal denk ik in configuratiescherm moeten zoeken.Met de oude Windows versies (tot en met XP) kon ik beduidend makkelijker uit de voeten dan met de versie 7 die ik nu heb.
Naja, dat is denk ik de vooruitgang :lol:
Groeten,
Egbert

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: echte beginnersnoodkreet uploaden lukt niet

Berichtdoor Koepel » 14 Feb 2017, 22:55

Windows 7 in 32-bit mode of in 64-bit mode ?
Die drivers gaan meestal wel goed. Je kunt in de map "drivers" kijken, en nog eens opnieuw proberen uit te voeren.
Zit er nog (delen van oude stukken) Java op de computer ? Die kun je weghalen. Arduino heeft zijn eigen mini-Java, in Windows 7 heb je geen extra Java nodig voor Arduino.
Wanneer de Arduino Uno aangesloten is, dan zie je de COM poort in de Arduino IDE via het menu: Hulpmiddelen / Poort.

Ik heb wel eens gelezen dat het soms nodig is om alle oude arduino-achtige drivers te verwijderen, en daarna de allernieuwste te installeren.

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 18:11

Re: echte beginnersnoodkreet uploaden lukt niet

Berichtdoor Egbert Boessenkool » 14 Feb 2017, 23:08

Dag Koepel,
ook bedankt voor zo te zien nuttig advies. En elke antwoord veroorzaakt weer nieuwe vragen: hoe vind ik uit of ik in 32 of 64 bits werk? Zal wel ergens in de PC te vinden zijn, en die heeft zoveel dingen in zijn buik dat zoeken soms lastig is....
Ik vind wel dat dit forum veel hulp biedt, ook als ik bij andere onderwerpen kijk.
Ik ken er maar een dat minstens net zo leuk is, en dan vooral om de niet echt onderwerp gebonden draadjes; dat is het duitse MZ-forum (mz-forum.com). Daar vind ik behalve veel nuttige informatie ook nog heel veel humor.
En het gaat natuurlijk om de inhoud en die lijkt mij hier perfect. Wat ik lees en snap geeft me de indruk dat ik hier veel gebruik van ga maken zodra mijn PC mijn Arduino heeft gevonden.
Bedankt!
Egbert

Berichten: 88
Geregistreerd: 16 Jul 2015, 21:02

Re: echte beginnersnoodkreet uploaden lukt niet

Berichtdoor wim2584 » 15 Feb 2017, 23:08

in apparaat beheer (van windows) kun je zien welke com poort waarvoor in gebruik is
bij "systeem"kun je zien welke versie van windows je gebruikt.


in de IDE kun je onder "hulpmiddelen"de (com) poort kiezen , EN welke arduino in gebruik is met welke processor

Berichten: 7
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 18:11

Re: echte beginnersnoodkreet uploaden lukt niet opgelost!

Berichtdoor Egbert Boessenkool » 16 Feb 2017, 17:48

Hallo mensen, mijn probleem is opgelost.
Ik heb het programma eerst gedelete, toen de PC helemaal uit en weer aan gezet, en daarna Arduino opnieuw geinstalleerd. Eerst heb ik het Arduino bord op een andere USB poort gezet. De installatie bleef wel hangen in de eerder genoemde Execute regel, toch Arduino opgestart.
En wat bleek: hij zag nu de keus uit 2 Com poorten. Ik heb de nieuw genoemde aangeklikt en ik kan programma's naar het bord opladen.
Nu kan het grote plezier beginnen!
Iedereen bedankt voor het meedenken en tot de volgende keer. Hopelijk heb ik dan voor anderen soms iets bruikbaars.
Groeten,
Egbert

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: echte beginnersnoodkreet uploaden lukt niet

Berichtdoor Koepel » 16 Feb 2017, 18:54

Mooi :D
De rest is vooral programmeren en een richting kiezen die je leuk vindt. Wanneer je libraries wilt gaan installeren en je komt er niet uit, vraag dan maar gerust hoor. Het meeste kan vanuit de Arduino IDE (de ontwikkel-omgeving) zelf.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: oyaselyeqot, RussellAlets en 17 gasten